In de loop van de tijd heb ik dan ook best wat boeken gelezen die niet per se op merkwaardigeboeken.nl thuis horen, maar toch super interessant zijn voor iedere merkstrateeg, marketeer of communicatieprofessional. Dus hierbij mijn Top 8.

Top 8 NIET marketing boeken die je moet lezen

Top 8 NIET marketing boeken die je moet lezen

Lezen en kennis verzamelen zit in ons DNA. Het delen van interessante informatie? Doen we al helemaal graag! Precies dé reden waarom #teamfactor al een flinke tijd merkwaardigeboeken.nl bijhoudt, maar dat niet alleen! We hebben ook een uitgebreide blogpagina (je leest ‘m nu) ;)

De reden voor dit blog? Ik (Jeroen) raak er steeds meer van overtuigd dat ons vak (merk/marketing/communicatie) – in plaats van te specialiseren en logisch denkwerk fancy namen te geven – steeds meer kan leren van andere vakgebieden. Het is één van de redenen waarom ik mijn eigen studie ben gestart.

In de loop van de tijd heb ik dan ook best wat boeken gelezen die niet per se op merkwaardigeboeken.nl thuis horen, maar toch super interessant zijn voor iedere merkstrateeg, marketeer of communicatieprofessional. Dus hierbij mijn Top 8. Of moet ik zeggen ‘8 toppers’? De volgorde maakt namelijk niet zo veel uit. Ik word blij van alle onderstaande boeken. En de één is in bepaalde situaties weer zinvoller dan de ander.

#1 – The Black Swan – Nassim Nicholas Taleb

Boek: Black Swan - Nassim Nicholas TalebEen stevig studieboek waarin Nassim Nicholas Taleb toch op een heel toegankelijke en humoristische manier ’alles’ vertelt over wat we weten over dat wat we niet weten.

The Black Swan zal de manier waarop je naar de wereld kijkt veranderen. Het leert voorspellingen en advies te relativeren (en vaak te negeren), kritisch na te denken en klaar te staan om snel te handelen. In het blog “Focus je op de streep op de horizon” hebben we een aantal zaken besproken.

Dit boek gaat over het menselijk onvermogen om op acceptabele wijze met het onwaarschijnlijke of onverwachte om te gaan. In zijn filosofisch getint betoog laat Taleb, op overtuigende wijze zien wat de psychologische, sociale en economische oorzaken en gevolgen zijn van dit tekort. In het dagelijks leven leidt het tot onverstandige beslissingen; in de wetenschap, bijvoorbeeld de economie, tot overdreven respect voor formele theorieën. Volgens Taleb moeten we op relativerende wijze omgaan met voorspellingen en adviezen.

Meer over The Black Swan – lenen – bestellen

#2 – Coders – Clive Thompson

Boek: Coders - Clive ThompsonOnze wereld bestaat uit steeds meer code. Die wordt meestal geschreven door programmeurs. Hoe denkt deze groep? Is het een eenduidige groep? Wat houdt ze bezig, waar liggen ze wakker van en wanneer slapen ze?

Als je ook maar enigszins bij wilt blijven in de huidige wereld, dan is het verstandig om iets van die programmeertaal te weten. En dan bedoel ik niet persé die echte C++ taal (of iedere andere programmeertaal). Maar de taal die programmeurs ‘spreken’ en hoe jij ze kunt aanspreken. Want ze zijn machtig en worden alleen nog maar machtiger… Begrijp jij ze?

Daarnaast zou ik ook zeggen dat je eens aan de slag ‘moet’ met een of andere programmeertaal om eens te voelen hoe dat is…

Meer over Coders – lenen – bestellen

#3 – Team Human – Douglas Rushkoff

Boek: Team Human - Douglas RushkoffWaar blijft de menselijkheid in onze onmetelijke meetbare samenleving. Alles draait om cijfers, meetbaarheid en technologie die ons een slaaf maakt van het algoritme. Hoe brengen we menselijkheid weer terug en hoe gaan we ervoor zorgen dat technologie ons ondersteund in plaats van andersom. Hoe laten we technologie waarde toevoegen aan ons leven in plaats van dat technologie waarde onttrekt uit ons mens zijn… Denk daar maar eens over na!

Meer over Team Human – lenen – bestellen

#4 – De wil van technologie – Kevin Kelly

Boek: De wil van Technology - Kevin KellyHet is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit gelukt om een technologie tegen te houden of niet in gebruik te nemen. Eén van de fascinerende voorbeelden, die ervoor zorgen dat je na het lezen van ‘De wil van technologie’ nooit meer hetzelfde naar technologie kijkt…

Binnen no time wordt je beeld van technologie op zijn kop gezet. Hoe kan op twee totaal verschillende plaatsen op de wereld eenzelfde uitvinding worden gedaan, die zich vervolgens ook nog nagenoeg hetzelfde ontwikkelen tot in het hier en nu? Neemt technologie de wereld over?
Kevin Kelly legt onze eigen evolutie naast technologische ontwikkelingen. Het werpt een heel ander licht op de relatie tussen mens en technologie, want al snel blijkt: natuur en technologie liggen niet zo heel ver uit elkaar! Merkwaardig!

Lees ook:  Top 5 MerkWaardige marketingboeken

Verplichte kost voor iedereen die met beide benen in de huidige wereld staat. Een aanrader voor iedereen daarbuiten. Heeft technologie een wil…?

Meer over De wil van Technologie – lenen – bestellen

#5 – Laws of Simplicity – John Maeda

The laws of Simplicity - John MaedaDe filosofie over ‘Simplicity’. John Maeda vraagt zich constant af óf, maar vooral hóé het eenvoudiger kan. In zijn tiende ‘wet’ is hij daar kort en krachtig over: Less is more. Haal alles wat voor de hand ligt weg. Behoud alleen hetgeen waardevol is!

Apple en Bang&Olufsen weten: gebruiksgemak is een van de grootste behoeften van je klant. Neem complexiteit dus voor eigen rekening en maak het haar zo eenvoudig mogelijk. Op gebied van technologie. Op gebied van design. Op zakelijk gebied. Op zoek naar de balans tussen eenvoud en complexiteit.

Meer over Laws of Simplicity – lenen – bestellen

#6 – Beter dan echt – Jane McGonigal


Beter dan echt - Jane McGonigalSpelen is leren, lerend spelen beklijft beter. Ze maken ons slimmer, socialer, gelukkiger: Games! Al eeuwen worden spellen ingezet als verbindende factor. Nu verovert gaming de wereld én zegt Jane McGonigal: ‘Gaming can make a better world‘.

Is er iets mis met de realiteit? Waarom speelt gaming anders zo’n grote rol in onze samenleving? ‘Beter dan Echt’ gaat een stap verder: Hoe kunnen we gaming inzetten als creatieve en effectieve werkwijze? Op scholen. Door overheden. Door merken…

Daag je werknemers uit! Til je merk samen naar het volgende level. Gamers zijn goed in samenwerken. Creëer een doel, regels en zorg voor voldoende terugkoppeling. Al snel staan de eerste – vrijwillige – deelnemers te trappelen. Ook falen moet leuk zijn: Spectaculair uit de bocht vliegen of het spel beëindigen? Als je nog meer over ‘play’ wilt weten, is het boek Play van Stuart Brown een aanrader.

Meer over Beter dan Echt – lenen – bestellen

#7 – Originals – Adam Grant

Originals - Adam GrantEen ‘Original’ is anders dan de rest, maar kan nooit alleen slagen. Iedere ‘Original’ heeft een team nodig en daarom wijdt Adam een deel van het boek aan teamdynamiek en om de meest originele ideeën uit jezelf en je team te krijgen. Zijn hoofdboodschap? Let op groepsdruk. Originals lopen risico, slaan hiërarchie over, zijn brutaal eerlijk en ze balanceren tussen een sterke cultuur en cultus. Het produceren van originele ideeën is een hele klus en zeker sommige van je ideeën zullen mislukken.

Mijn take-away is dat een Original niet overnight wordt gemaakt. Je hebt geduld, nederigheid en overleg nodig om er één te worden. Om de status-quo aan te vechten, heb je niet alleen de ideeën nodig, maar ook de leiderschap / politieke vaardigheden.

Meer over Originals – lenen – bestellen

#8 – Mindset – Carol Dweck

Mindset - Carol DweckWat heb jij vandaag voor nieuws geprobeerd? Wat heb jij vandaag geleerd dan wel nieuw, dan wel van een fout? Hoe kun je ervoor zorgen dat je ontwikkelingen en uitdagingen omarmt. Weet om te gaan met tegenslagen. Zorg dat het gaat om het proces (vooruitgang) en niet het resultaat. Een heel prettig boek om te lezen met mooie voorbeelden, praktische tips en de juiste hoeveelheid theorie. Meer bereiken op basis van vrije wil, wie wil dat nou niet!

Meer over Mindset – lenen – bestellen

Heel veel leesplezier! En als je nog een goede leestip voor me hebt – stuur hem hieronder maar door…

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Jeroen

Blog

Menu