Dat content marketing goed werkt, zeker in een B2B omgeving, schreven we al eerder. Maar je bent al even bezig en op zoek naar de belangrijkste trends om je aanpak nog verder te verfijnen en verrijken. Wij hebben de belangrijkste trends in B2B content marketing voor je op een rij gezet.

7 Trends in B2B content marketing

7 Trends in B2B content marketing-[tag]
afbeelding

#1 – Het gaat niet alleen om de feiten

Het verhaal, het gevoel, de emotie: allemaal zijn ze ook van belang in een B2B omgeving. Je merk laden met de juiste emotie is cruciaal voor die emotionele voorsprong op de concurrentie, die wellicht op feiten hetzelfde biedt. Dit was voorheen een domein van B2C marketing maar ook in B2B werken gewoon mensen met dezelfde emotionele benadering. Had je ook gelezen dat we bijna al onze beslissingen onbewust nemen en slechts een heel klein deel bewust? Dus moeten we ook in de B2B markt aan het onbewuste verhaal – de merk-emotie – gaan werken.

#2 – Hyper-targeted paid distributie van je content

Content maken en er dan geen ruchtbaarheid aan geven is zonde. Dus distributie van je content is essentieel. Via paid, owned en earned wegen je content aan de man brengen is geen trend op zich. Wel het heel gericht aanbieden van die content aan personen die er de meeste behoefte aan hebben of de personen die jij het liefst wilt ‘raken’. Dit kun je bijvoorbeeld doen met LinkedIn promoted posts of re-targeting van Google. Richt het goed in, want spam loert om de hoek 😉

#3 – Individualiseer content

Met alles wat we kunnen meten – en dus weten – krijgen we goed inzicht in de diverse personen die langskomen. Door vergaande automatisering is het mogelijk om specifieke content aan te bieden voor ieder individu. Dat is dus wat anders dan het gebruiken van iemands naam; het is slim gebruik maken van data. Zorg wel dat je binnen de ethiek van je eigen merk blijft. Maar daarbij geldt zeker dat als je content contextueel is en je het op het juiste moment aanbiedt het niet als intrusive wordt gezien en wordt gewaardeerd. Een dunne lijn waar je constant op zoek moet naar de balans.

#4 – Nog meer visueel

Een foto bij een blog of een klantverhaal op video opnemen is niet meer zo nieuw. Maar er is nog veel meer mogelijk om de aandacht van de kijker te pakken. Beelden worden veel sneller verwerkt dan tekst, dus je kunt meer vertellen. En dan bedoelen we niet meteen meer feiten maar, zoals gezegd, meer emotie en beleving. Denk bijvoorbeeld eens aan de interactieve 360graden opnames die je kunt maken. Ja, dat kan ook van een productie afdeling – super interessant voor je doelgroep! Maar ook infographics die middels knoppen en sliders van inhoud veranderen. Geef je bezoeker de touwtjes in handen! Vertel het verhaal met beelden waardoor je snackable inhoud creëert die goed aansluit op de long-copy van je blogs.

#5 – Creëer voor de gehele DMU

Natuurlijk wil je in contact komen met de beslisser binnen een organisatie. Vaak zie je binnen een B2B beslissingstraject dat er meerdere personen betrokken zijn bij een aanschaf – de zogenaamde Decision Making Unit (DMU). C-level stuurt in zo’n geval vaak een collega op pad om vooronderzoek te doen. Deze persoon moet goed beslagen ten ijs komen bij een aanbeveling. Hoe mooi is het als jij deze persoon kunt helpen bij zijn aanbeveling met jouw content. Je helpt dus niet alleen de organisatie met de aanschaf (van jouw product), je helpt ook nog eens iemand verder in zijn carrièrepad door zijn werk te ondersteunen en te vergemakkelijken.

#6 – Betrek sales

Waarschijnlijk niet de meest logische stap, maar door het afbreken van de silo’s binnen je organisatie kom je tot betere resultaten. Sales heeft veel contact met klanten en weet dus wat er speelt, welke vragen er leven bij klanten – en dus ook bij potentiële klanten. Daar kun je je content weer perfect op laten aansluiten. Daarnaast is sales ook een heel effectief distributiekanaal voor content, middels employee advocacy. Hun netwerken zijn vaak groot en dat is goed voor organisch bereik van je content.

Lees ook:  Aangenaam, content marketing!

#7 – Automation

Wellicht geen verrassing, want het staat al een tijdje op het lijstje, maar nog steeds is dit een onderdeel waarmee je flink verschil kunt maken. En het is ook noodzakelijk voor het realiseren van een aantal eerdergenoemde trends. Nurture, workflows, data-analyse, inzichten, smart-lists en nog veel meer mogelijkheden die je een stap vooruit brengen.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu