Nee, ik heb het niet over value in euro’s, dollars of bitcoins. Maar over de waarde uit immense hoeveelheid data die we aan het produceren zijn. In de afgelopen 10 minuten hebben we bij elkaar al meer data geproduceerd dan alles en iedereen tezamen tot aan het jaar 2003. Doen we overigens de komende 10 minuten weer!!

Symposium: Turning data into value

Symposium: Turning data into value|Symposium: Turning data into value 1
afbeelding

Lancering Data Science Center Eindhoven

Ik was een dag te gast bij het launch symposium van het Data Science Center Eindhoven. De TU/e maakt, met dit expertise center, data science tot een compleet nieuwe discipline naast de bestaande opleidingen. Waarom data science het verschil gaat maken, lichten ze zelf mooi toe: ”Data is the new oil and organizations that are unable to efficiency use this oil will not survive. Across all industries there are opportunities for individuals and organizations that are able to turn data into real value. Data science will allow for improved efficiency, cost savings, better service, and more reliable devices in all sectors, ranging from healthcare and finance to logistics and high-tech” 

De lancering van het Data Science Center brengt mooie initiatieven met zich mee. Zo willen ze gaan samenwerken met bedrijven in de Brainport-regio. Ze richten zich op fundamentele doorbraken die – naar mijn inziens – het hele bedrijfsleven kunnen veranderen. Het feit dat Harvard Business Review ‘Data Scientist’ heeft uitgeroepen tot ”the sexiest job of the 21st century” is ook het vermelden waard ;-).

Lessons learned voor merkmakers

We weten dat we niet meer zonder grote hoeveelheden data kunnen. Ik schreef in maart al dat Big Data huge is. Maar de wetenschappelijke sessies, waar de formules en modellen me om de oren vlogen, die ik heb bijgewoond, hebben mij weer andere inzichten meegegeven.

  • In de toekomst moeten we data versimpelen en bundelen.
  • Om goed om te gaan met data moeten we disruptief kunnen denken. Het computertje kan namelijk nog niet buiten de kaders denken, maar wij wél.
  • We moeten op zoek naar de unknown unknowns.
  • We mogen de ethische kant niet uit het oog verliezen. Voorbeeld: hoeveel persoonlijke informatie willen wij bijvoorbeeld naar Philips sturen als zij onze gezondheid gaan meten, sturen en voorspellen?

Datavisualisatie

Een toegankelijke infographic is geen datavisualisatie, volgens geleerden. Het is het werk van een data journalist die iets wil uitleggen. Niks mis mee natuurlijk, maar het visualiseren van data gaat een stapje verder. Simplificeren en bundelen is een belangrijk stadium. Daarna kun je bijna tot aan het kunstzinnige en interactieve toe visualiseren, binnen een bepaalde context. Heb jij jouw markt al wel eens gevisualiseerd?

Psychologie & Data

Hoe kun je met data de ’mens’ nog beter begrijpen en hem daarna helpen. Hoe gaat de data-verzamelaar om met informatie, wat vind de data-producent daarvan en hoe kleuren we ethisch binnen de lijntjes.

En er gebeurt nog veel meer… Zo zijn er data scientists hard aan het werken om het algoritme van aanbevelingen van bijvoorbeeld Amazon of Netflix beter af te stemmen. Zo weet ik wat echt relevant voor mij is om te kijken en dat wordt berekend op een manier die minder energie cq rekenkracht verbruikt. Een andere vraag die zich in mijn hoofd heeft geworteld: wordt Philips de ’iTunes’ in de healthcare markt?

Verder discussiëren over wat ‘data science’ voor jouw merk, de toekomst en de mens kan doen? Kom langs voor een kop koffie, het blijft een boeiend onderwerp.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu