Jongeren besteedden in 2015 dagelijks gemiddeld 7 uur en 42 minuten aan media. Inmiddels hebben ze de hele wereld onder de duim, ofwel Tip of Thumb. En dus ook jouw merk. Maar deze duim doet meer dan alleen liken. 🤙

Van Top of Mind naar Tip of Thumb

Van Top of Mind naar Tip of Thumb-[tag]

De nieuwe generatie en T.O.M.A.

Top of mind awareness, ook wel T.O.M.A, was jarenlang de insteek van marketeers om een zo hoog mogelijke brand awareness te creëren. Het idee was, dat als je de consument maar genoeg overstelpt met je merknaam, dat deze ze meteen te binnen schiet tijdens het aankoopproces. Een aanpak die lang zijn vruchten af heeft geworpen, en dit waarschijnlijk nog steeds doet. Maar blijft dat in de toekomst ook nog zo? Generatie Z begint haar eerste jongvolwassenen af te leveren. Jongeren die gevormd zijn door het digitale tijdperk, alle informatie in een paar duimbewegingen binnen bereik hebben, maar vooral niet klakkeloos overnemen wat ze verteld wordt. Met authenticiteit als belangrijkste collectieve kernwaarde. Is T.O.M.A. nog van toepassing voor deze generatie? Mag ik je meenemen langs de belangrijke pijlers van generatie Z?

Het is een groep geworden om rekening mee te houden.

Het ontstaan van Tip of Thumb

Generatie Z, ruwweg geboren tussen 1996 en 2009. De jongvolwassenen die online zijn opgegroeid. Inbelverbinding? Kennen ze niet. Floppy disk? Voor hen slechts een figuurtje waar je op klikt als je iets op wilt slaan. Autoraam omlaag draaien? Hoe dan?! Daarentegen kunnen de digital natives een iPad besturen met hun ogen dicht. Deze jonge generatie, die na de befaamde Millennials (generatie Y) komt, is inmiddels de arbeidsmarkt aan het betreden. Dat betekent dat ze baas is over haar eigen portemonnee. Of een zeer grote invloed uitoefent op die van haar ouders. Oftewel, het is een groep geworden om rekening mee te houden. Leer deze jongeren nu kennen, Google is een verlengstuk van hun duim, dus ze weten binnen enkele seconden wie jij bent. Kortom, Tip of Thumb is hun modus operandi.

Fake news

Digital natives zijn geen makke lammetjes. Veelal geboren ten tijde van de economische crisis hebben ze werkloosheid om zich heen gezien. Het leven voor de aanslag op de Twin Towers op 11 september 2001 is hen veelal onbekend. Doordat ze constant online zijn, hebben ze veel meer gezien dan menig generatie voor hen. Bovendien hebben de jongeren snel om leren gaan met zogeheten ‘nepnieuws’. Ze herkennen onzin van mijlenver en halen er hun neus voor op. Generatie Z is opgevoed om bewust te zijn: sociaal-, politiek- en milieubewust. En zo consumeert ze dus ook. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is in haar ogen niet meer speciaal, het is de standaard.

Echt wint altijd

Het begrip authenticiteit laat zich uitleggen als geloofwaardig, betrouwbaar, oorspronkelijk en echt. Generatie Z is net als de Millennials opgegroeid in de hoogtijdagen van de massaconsumptie. Die eenheidsworst is ze anno 2019 beu, ze wil zichzelf onderscheiden in de massa. Daarom staat authenticiteit bij de digital natives hoog in het vaandel. Herinner jij je de Serious Request actie van 3FM in 2016 nog? Het Glazen Huis stevende af op het meest onsuccesvolle jaar ooit. Totdat de 6-jarige Tijn Kolsteren, die leed aan hersenstamkanker, als laatste wens zoveel mogelijk geld wilde ophalen voor het Rode Kruis. Hoe? Lak je nagels of doneer €10,-. Geen gelikte marketingstunt van een topbureau, maar een eenvoudig, oprecht en transparant initiatief dat ontplofte met #lakaan. Het doelbedrag van €100 werd vermorzeld. Tijn haalde met zijn initiatief ruim 2,5 miljoen euro op.

Lees ook:  Verslag Online Video Event 2015: Content of the future.

Tijd voor authenticiteit

Oprechtheid en transparantie, dragen bij aan geloofwaardigheid. Uit onderzoek van The Guardian blijkt dat slechts 6% van Generatie Z vertrouwen heeft in de goede bedoelingen van grote bedrijven en multinationals. Des te meer reden om een merkkompas op te stellen. Een merkkompas helpt jou om de merkwaarden van je merk in kaart te brengen en een manier te vinden om deze op een authentieke manier te communiceren. Het is erg belangrijk dat jouw merk dicht bij zichzelf blijft. Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke factoren om deze nieuwe generatie aan je merk te binden. Zoals ik al schreef, de jongeren hebben snel door wie jij écht bent.

De digital natives aan je binden wil je zeker. Loyaliteit vindt Generatie Z bijna even belangrijk als authenticiteit. Loyaliteit betekent likes, wat betekent dat jouw merk de Tip-of-Thumb-approval krijgt. Thumbs up dus!👍

Op zoek naar authentieke content? Een accurate tone-of-voice? Of een spot on merkkompas? Wij helpen je graag bij je zoektocht en het uitdragen van je authentieke merk.

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Gast

Blog

Menu