Mobile Convention Amsterdam 2015

Verslag Mobile Convention Amsterdam 2015: Van ‘disruptive’ naar succes.

Categorie: , ,

Geschatte leestijd: 11 min. en 44 sec.

juni 2015 - 

Ook dit jaar stapte ik weer in de trein met als doel: Mobile Convention Amsterdam 2015, hét event rondom mobile marketing en business. Een evenement wat belooft een blik in de (mobile) toekomst te bieden, met een focus op nieuwe technologie en toepassing daarvan.

Van digital native naar digital monster

Wat betreft die technologie; time flies. Zat ik in eerdere edities met een iPhone 1, iPhone 3GS, MacBook Pro, MacBook Air of iPad2 op schoot, dit jaar werd ik ondersteund door mijn iPad Air2 en mijn oude vertrouwde iPhone 5S. Daarmee bleek ik overigens nog aardig bij de tijd. Waar dergelijke evenementen doorgaans garant staan voor een overdaad aan gadget-minded publiek en dito hardware, werd ik dit jaar op MoCoAm als digital native (of is het digital monster?) niet omver geblazen door slimme brillen, horloges, rondbuzzende drones of het laatste model smartphone. Hardware in de vorm van Beacons was duidelijk aanwezig, maar ook hier werd meer ingezoomd op de toepassing dan op het product zelf. Moderator Krijn Schuurman flashte weliswaar met zijn Apple Watch maar Nimbletanks David Skerrett liet in zijn presentatie een tegengeluid horen door te stellen dat zíjn horloge inmiddels een plekje in de la had gevonden. Al met al goed te horen dat er uiteenlopende meningen zijn én besproken worden.

MoCoAm was dit jaar opgesplitst in 6 tracks, onder de pijlers Mobile Marketing, Mobile Commerce, Mobile Enterprise en Mobile Payments. Met 65 sprekers werd er voor ieder wat wils geboden en klinkende namen als VISA, Blendle, Twitter, Google, KLM en Forrester beloofde op voorhand veel goeds. Stand-up comedian Pep Rosenfeld en moderator Krijn Schuurman leidde daarbij de dag in goede banen. Zoals voorgaande jaren een prima geregeld evenement en ook deze editie bleek druk bezocht. Al kan ik me niet aan het idee onttrekken dat er wellicht rekening gehouden was met (veel) meer bezoekers, getuige de vele lege stoelen om me heen. Zou het mooie weer parten gespeeld hebben?

Merk, mens en technologie

Parallelsessies betekent onvermijdelijk het maken van keuzes en terugkijkend is mijn informatie voornamelijk uit de marketing-tracks gekomen. Een hoek waar ik weliswaar ook dit keer de nodige cijfers, producten en (een kleine hoeveelheid) hardware voorbij zag komen, maar waar ten opzichte van voorgaande jaren bij organisatie én publiek duidelijk meer aandacht leek voor merk, mens en de relatie daartussen. Dat kán aan mijn sessiekeuzes gelegen hebben, maar desalniettemin .. een goede ontwikkeling!

Blader door de presentaties op Slideshare, bekijk een impressie op Flickr, scroll door de #MoCoAm Tweets en duik in vogelvlucht in de door mij bijgewoonde presentaties.

#1: 10 Mobile Marketing Campaigns that went viral and made millions

Mark Fidelman, auteur en Forbes columnist, zoomde in zijn Mobile Avengers presentatie in op succesvolle mobile marketing campagnes. Wáárom leiden precies deze 10 voorbeelden – waaronder Unilever, Dominos en Ford – tot een hoge ROI en awareness? Moraal van het verhaal? Ben van meerwaarde voor je doelgroep en houd het simpel.

Exclusive Interview With Mark Fidelman – Mobile Marketing Expert at #MoCoAm

#2: The Internet of Useless Things (and how to avoid it)

Mark Brill, brand strategist, neemt de IoT trend onder de loep én op de hak, van de TV-hat tot de connected cow. Zijn advies; focus je als merk op échte problemen, creëer ze niet om maar iets aan te kunnen bieden.

Addicted products: The story of Brad the Toaster.

#3: Marketing to the mobile elite

Rob Zuiderhoek, Adobe business consultant, deelt inzichten afkomstig van recente onderzoeken, zoals de Adobe Digital Index en de Adobe Mobile Consumer Survey. Hieruit blijkt dat de bewustwording rondom nut en noodzaak van mobile stijgt maar dat investering in ontwikkelingen nog achterblijft op het daadwerkelijk gebruik.

#4: Loyalty, engagement and sales through mobile marketing and location-based services

SMS blijkt niet dood, apps zijn niet de toekomst, retailers hebben meer dan voldoende kansen om succesvol door te pakken en Mobile is de lijm die alles bij elkaar houdt. De toon is gezet. Alex Miesl, WiForia, breekt een lans voor de inzet van WiFi als communicatie kanaal. Ook hier klinkt het mantra; houd het simpel, houd het relevant en ben van meerwaarde.

#5: Visual marketing, adding value to the moment

De mannen van Blippar hadden mijn aandacht met deze titel. Hoe kun je als merk de juiste experience aan je klant bieden? Hoe leid je je doelgroep – passend gelabeld als ‘generation curious’ – naar het antwoord op een vraag die ze wellicht nog niet goed onder woorden kunnen brengen? Visual marketing heeft hierin een belangrijke rol. Stond een paar jaar geleden Layar met VT Wonen in Amsterdam, dit keer is het moederbedrijf Blippar die de Augmented Reality trukendoos opentrekt met aansprekende voorbeelden. Interactieve blikjes en flesjes bier voorzien van een boodschap ondersteunde de boodschap. Als bonus mocht de interactieve vlinder in de trein mee naar huis.

#6: Boost your customer engagement with sensor based technologies and activate your brand in a relevant and differentiating manner!

Ramon Luijten, Emansion, bekeek de mindshift van digital natives naar digital monsters. Door de opkomst van nieuwe technologie en diensten verschijnen meer en meer disruptive business modellen. Hoe kun je als merk op deze digitale innovatie aansluiten en hoe kun je van toegevoegde waarde zijn en blijven voor je doelgroep? Aan de hand van voorbeelden – stadion-breed tot bierfles-specifiek – benadrukte Ramon de toegevoegde waarde van sensor based technologie.

Astra Beer & adaptive narrowcasting: The girl detection billboard.

#7: Big Mobile Data – Use it effective without sacrificing consumer privacy

Diederick Ubels, MobPro, nam ons mee in de wereld van (mobile) big data. Hoe kun je deze data inzetten om op een (correcte) manier te adverteren? Als tegenhanger van de welbekende cookie zorgt een advertiser ID voor herkenning van de gebruiker, óver apps heen.

#8: Creativity in Mobile: lessons from Nike

David Skerret, Nimbletank, komt met een sprekende case in de vorm van Nike en in het bijzonder de Nike Fuelband. Van een aansprekende missie – bring inspiration to every athlete in the world – tot de evolutie van de Fuelband. Keep it simple en keep moving!

Nike+ Fuelband, the inside story

Mobile isn’t longer a nice-to-have but it’s a must-have! | Interview with David Skerrett

#9: Silicon Alley is the new Detroit, automobile companies are playing catch-up

Als laatste keynote stond Jeremy Abbett op het podium en deelde zijn voorliefde tot het maken van dronies.

In zijn rol van ‘Google Evangelist’ maakt hij ons duidelijk dat tijden veranderen en dat die verandering de enige constante is. Van Detroit als industriestad naar Detroit als urban garden. Van de automobiel industrie van weleer naar disruptive spelers in de markt zoals Tesla en Google. Van old-fashioned kleding tot een geeky samenwerking tussen Levi’s en Google. Uitspraken van een paar kinderen uit Silicon Valley benadrukken nog eens hóe hard die tijden precies veranderen. Hoe beweeg je als merk mee in de markt, of definieer je zelfs die markt?

Focus on people’s attention not their time. – Jeremy Abbett at Mobile Convention London

Final thoughts

Mobile Convention Amsterdam 2015 kwam met dit aansprekend betoog van Jeremy Abbett tot een einde. Na een dag indoor-inspiratie mocht ik de zon weer in. Op naar de trein, met een telefoon die dankzij mijn Mophie-juicepack dit keer óók de terugreis zou gaan overleven. Genoeg food for thought, waarbij ook vandaag werd benadrukt dat het plaatsen van merk en mens in het middelpunt dé insteek is om succes te hebben én houden in de toekomst. Ik ben benieuwd naar de – op het moment van schrijven door de organisatie nog uit te breiden – video-playlist en zet met potlood alvast een notitie in de agenda van volgend jaar. Om af te sluiten met deze nadenker…. ben jij er volgend jaar ook bij?

Wat vind jij?


Merkwaardig. Het zit zelfs in onze cookies, waarmee je akkoord gaat als je op onze website blijft. Lees hier meer over die merkwaardige privacy.