Ook dit jaar stapte ik weer in de trein met als doel: Mobile Convention Amsterdam 2015, hét event rondom mobile marketing en business. Een evenement wat belooft een blik in de (mobile) toekomst te bieden, met een focus op nieuwe technologie en toepassing daarvan.
Wat betreft die technologie; time flies. Zat ik in eerdere edities met een iPhone 1, iPhone 3GS, MacBook Pro, MacBook Air of iPad2 op schoot, dit jaar werd ik ondersteund door mijn iPad Air2 en mijn oude vertrouwde iPhone 5S. Daarmee bleek ik overigens nog aardig bij de tijd. Waar dergelijke evenementen doorgaans garant staan voor een overdaad aan gadget-minded publiek en dito hardware, werd ik dit jaar op MoCoAm als digital native (of is het digital monster?) niet omver geblazen door slimme brillen, horloges, rondbuzzende drones of het laatste model smartphone. Hardware in de vorm van Beacons was duidelijk aanwezig, maar ook hier werd meer ingezoomd op de toepassing dan op het product zelf. Moderator Krijn Schuurman flashte weliswaar met zijn Apple Watch maar Nimbletanks David Skerrett liet in zijn presentatie een tegengeluid horen door te stellen dat zíjn horloge inmiddels een plekje in de la had gevonden. Al met al goed te horen dat er uiteenlopende meningen zijn én besproken worden.
MoCoAm was dit jaar opgesplitst in 6 tracks, onder de pijlers Mobile Marketing, Mobile Commerce, Mobile Enterprise en Mobile Payments. Met 65 sprekers werd er voor ieder wat wils geboden en klinkende namen als VISA, Blendle, Twitter, Google, KLM en Forrester beloofde op voorhand veel goeds. Stand-up comedian Pep Rosenfeld en moderator Krijn Schuurman leidde daarbij de dag in goede banen. Zoals voorgaande jaren een prima geregeld evenement en ook deze editie bleek druk bezocht. Al kan ik me niet aan het idee onttrekken dat er wellicht rekening gehouden was met (veel) meer bezoekers, getuige de vele lege stoelen om me heen. Zou het mooie weer parten gespeeld hebben?
Parallelsessies betekent onvermijdelijk het maken van keuzes en terugkijkend is mijn informatie voornamelijk uit de marketing-tracks gekomen. Een hoek waar ik weliswaar ook dit keer de nodige cijfers, producten en (een kleine hoeveelheid) hardware voorbij zag komen, maar waar ten opzichte van voorgaande jaren bij organisatie én publiek duidelijk meer aandacht leek voor merk, mens en de relatie daartussen. Dat kán aan mijn sessiekeuzes gelegen hebben, maar desalniettemin .. een goede ontwikkeling!
Blader door de presentaties op Slideshare, bekijk een impressie op Flickr, scroll door de #MoCoAm Tweets en duik in vogelvlucht in de door mij bijgewoonde presentaties.
Do companies control their brand or do the people ? Great question – but either way it’s up to the brand to get us excited #MoCoAm
— peggy anne salz (@peggyanne) 4 juni 2015
Mark Fidelman, auteur en Forbes columnist, zoomde in zijn Mobile Avengers presentatie in op succesvolle mobile marketing campagnes. Wáárom leiden precies deze 10 voorbeelden – waaronder Unilever, Dominos en Ford – tot een hoge ROI en awareness? Moraal van het verhaal? Ben van meerwaarde voor je doelgroep en houd het simpel.
Here are the 10 companies I will be highlighting in the best in #Mobile #Marketing campaigns category #smm pic.twitter.com/Cj1pOwkVaU
— Mark Fidelman (@markfidelman) 4 juni 2015
10 x viral mobile campagnes, 10x focus op #storytelling #MoCoAm pic.twitter.com/DMS1m6jmRn
Robert van de wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Car manufacturer Ford had a 15,4% conversion rate with their text message mobile marketing campaign. – @markfidelman #MoCoAm
— MobileConventionAdam (@MoCoAm) 4 juni 2015
Millenials en social channels. Facebook is still alive. #MoCoAm pic.twitter.com/IFICLoZONM
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
“Most of these Mobile Marketing Campaigns are sms based, despite having apps and other technology.” – @markfidelman #MoCoAm
— MobileConventionAdam (@MoCoAm) 4 juni 2015
Unilever created mobile radio station (with Unilever ads) to reach 8m Indians, says @markfidelman #MoCoAm. Cost practically nothing
— tim green (@timgreen64) 4 juni 2015
Exclusive Interview With Mark Fidelman – Mobile Marketing Expert at #MoCoAm#2: The Internet of Useless Things (and how to avoid it)
Mark Brill, brand strategist, neemt de IoT trend onder de loep én op de hak, van de TV-hat tot de connected cow. Zijn advies; focus je als merk op échte problemen, creëer ze niet om maar iets aan te kunnen bieden.
Looking forward to #MoCoAm on Thursday. I’ll be speaking on #iot including Brad the Toaster, a Tweeting house & connected cows.
— Mark Brill (@brillthings) 2 juni 2015
De TV hat als ultiem sample Internet of Useless Things #MoCoAm pic.twitter.com/tjCdSLIDhI
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Gartner Hype Cycle. IoT… #MoCoAm pic.twitter.com/tSJFA4vRIP
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
For now we have solutions looking for a problem #MoCoAm #tech pic.twitter.com/pm7oX7674u
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
IoT? Make my life easier! (Connecting my washing machine doesn’t) #MoCoAm pic.twitter.com/9UdwwnIHCW
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Brad. The connected toaster. Don’t use it and it puts itself on ebay #MoCoAm #art pic.twitter.com/JocrwOpXwm
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
IoT. It’s not just devices. Meet the connected cow. #MoCoAm #foodagro @MarcelPothof pic.twitter.com/LL2GRWtnC7
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Addicted products: The story of Brad the Toaster.
Rob Zuiderhoek, Adobe business consultant, deelt inzichten afkomstig van recente onderzoeken, zoals de Adobe Digital Index en de Adobe Mobile Consumer Survey. Hieruit blijkt dat de bewustwording rondom nut en noodzaak van mobile stijgt maar dat investering in ontwikkelingen nog achterblijft op het daadwerkelijk gebruik.
In 30 minutes stage 1, marketing to the mobile elite #MoCoAm #Adobe Tot straks!
— Rob Zuiderhoek (@Robertouno) 4 juni 2015
Adobe’s mobile take a ways #MoCoAm pic.twitter.com/g14BSkuR1m
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
SMS blijkt niet dood, apps zijn niet de toekomst, retailers hebben meer dan voldoende kansen om succesvol door te pakken en Mobile is de lijm die alles bij elkaar houdt. De toon is gezet. Alex Miesl, WiForia, breekt een lans voor de inzet van WiFi als communicatie kanaal. Ook hier klinkt het mantra; houd het simpel, houd het relevant en ben van meerwaarde.
SMS isn’t dead. Apps aren’t the future. Retailers aren’t screwed. #MoCoAm #Deloitte #wiforia pic.twitter.com/wmJXlJH33l
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Tesco communicatie bij aankomst. Smart! #MoCoAm #wiforia pic.twitter.com/GsJ7NrraU0
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
#MoCoAm I believe Dutch Supermarkets should learn from #Tesco and make use of this. pic.twitter.com/KGRFGWFP85
— Sonia Harjani (@Sonia_Harjani) 4 juni 2015
Why using beacon tech. when you can do better using existing WiFi? By @meislonmobile #MoCoAm pic.twitter.com/PHhLrmT4da
— Elly Cools (@ElCools) 4 juni 2015
6 take a ways voor retailers anno 2015 #MoCoAm #wiforia pic.twitter.com/GXUAN8Xxi7
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
De mannen van Blippar hadden mijn aandacht met deze titel. Hoe kun je als merk de juiste experience aan je klant bieden? Hoe leid je je doelgroep – passend gelabeld als ‘generation curious’ – naar het antwoord op een vraag die ze wellicht nog niet goed onder woorden kunnen brengen? Visual marketing heeft hierin een belangrijke rol. Stond een paar jaar geleden Layar met VT Wonen in Amsterdam, dit keer is het moederbedrijf Blippar die de Augmented Reality trukendoos opentrekt met aansprekende voorbeelden. Interactieve blikjes en flesjes bier voorzien van een boodschap ondersteunde de boodschap. Als bonus mocht de interactieve vlinder in de trein mee naar huis.
90% percent of information transmitted to the brain is visual via @omaidhiwaizi @blippar #mocoam
— MobileConventionAdam (@MoCoAm) 4 juni 2015
“Nobody likes brands. They like what interests them, sometimes that’s a brand” #MoCoAm #blippar pic.twitter.com/DyqOjeflyY
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Visual marketing met @blippar Dang, als dit zo goed werkt als getoond… fijn! #MoCoAm #addingvalue pic.twitter.com/ZwbVS2HKmA
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Nieuw trein kameraadje, met dank aan @blippar 😉 #MoCoAm #thuissnelinkleuren pic.twitter.com/mvBGxuXm4m
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Ramon Luijten, Emansion, bekeek de mindshift van digital natives naar digital monsters. Door de opkomst van nieuwe technologie en diensten verschijnen meer en meer disruptive business modellen. Hoe kun je als merk op deze digitale innovatie aansluiten en hoe kun je van toegevoegde waarde zijn en blijven voor je doelgroep? Aan de hand van voorbeelden – stadion-breed tot bierfles-specifiek – benadrukte Ramon de toegevoegde waarde van sensor based technologie.
Great time @MoCoAm as Keynote speaker on #CustomerEngagement #Sensors #Ibeacons cu at MoCoBrussels ! @RamonLuijten pic.twitter.com/6gRJaxAb3q
— EMansion (@emansionNL) 4 juni 2015
Van digital natives naar digital monsters @RamonLuijten #MoCoAm pic.twitter.com/7eqQVpbats
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Sensors help us to widen our spectrum #MoCoAm #neuro @RamonLuijten pic.twitter.com/rPdRV7a19d
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
4g network Arena equals that of city of Gouda #MoCoAm @RamonLuijten #weetje pic.twitter.com/etlQ2QWR2Z
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Adaptive narrowcasting spreekt (alleen) specifieke doelgroep aan #MoCoAm @RamonLuijten #astrabeer #relevant pic.twitter.com/TPiiwmnJwL
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Astra Beer & adaptive narrowcasting: The girl detection billboard.
Diederick Ubels, MobPro, nam ons mee in de wereld van (mobile) big data. Hoe kun je deze data inzetten om op een (correcte) manier te adverteren? Als tegenhanger van de welbekende cookie zorgt een advertiser ID voor herkenning van de gebruiker, óver apps heen.
Big Data? Gewoon, heel veel data. #mobpro #MoCoAm #keepitsimple pic.twitter.com/BFgFtYY7C6
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Advertisers herkennen gebruikers óver apps heen met identifier #MoCoAm #mobpro #cookiemaardananders pic.twitter.com/uLLPvCTPfD
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Slim én relevant adverteren met cross app vergaarde data #mobpro #thuisbezorgd #parkmobile #MoCoAm #automatedtrading pic.twitter.com/Byz7ZHOnsN
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
“Een keer testen, is geen testen”, aldus @DiederickUbels Oftewel: Reserveer voldoende testbudget #TwitterAcademy pic.twitter.com/gCL1uOvK0M
— Sanneke Boesveldt (@Sanneke) 24 maart 2015
David Skerret, Nimbletank, komt met een sprekende case in de vorm van Nike en in het bijzonder de Nike Fuelband. Van een aansprekende missie – bring inspiration to every athlete in the world – tot de evolutie van de Fuelband. Keep it simple en keep moving!
Last minute av prep. Excited. #MoCoAm pic.twitter.com/7I5eWo6iff
— David Skerrett (@skegz) 4 juni 2015
Missie van Nike. Mooi. Vooral de kleine letters #MoCoAm #nimbletank pic.twitter.com/y0sxqUa9HL
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Brilliant. If a shoe doesn’t look good with filters Nike won’t release it #MoCoAm #instagram #nimbletank pic.twitter.com/O6oWz33mS9
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Wearables. Keep it Simple (!) Keep moving. #MoCoAm #nimbletank #nikefuelband
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Interesting ! #Apps from #Nike don’t sell you ANYTHING – just about motivating people to love the brand and be a better athlete #MoCoAm
— peggy anne salz (@peggyanne) 4 juni 2015
Thoughts to consider #MoCoAm #nimbletank #WearableTech #nikefuelband pic.twitter.com/XeVmko6TeB
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Mobile isn’t longer a nice-to-have but it’s a must-have! | Interview with David Skerrett
Als laatste keynote stond Jeremy Abbett op het podium en deelde zijn voorliefde tot het maken van dronies.
In zijn rol van ‘Google Evangelist’ maakt hij ons duidelijk dat tijden veranderen en dat die verandering de enige constante is. Van Detroit als industriestad naar Detroit als urban garden. Van de automobiel industrie van weleer naar disruptive spelers in de markt zoals Tesla en Google. Van old-fashioned kleding tot een geeky samenwerking tussen Levi’s en Google. Uitspraken van een paar kinderen uit Silicon Valley benadrukken nog eens hóe hard die tijden precies veranderen. Hoe beweeg je als merk mee in de markt, of definieer je zelfs die markt?
Almost time for the closing keynote by @jeremytai #mocoam! Don’t miss out this one! @MoCoAm @google pic.twitter.com/Y8Xp6CXOtE
— Erik Eggens (@ErikEggens) 4 juni 2015
Times are changing. #MoCoAm #rateofadoption #google pic.twitter.com/nlBWMr4Dbl
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Grumpy cat makes more than Paltrow @jeremytai #mocoam – “share of attention” pic.twitter.com/AIa6M80Obl
— David Skerrett (@skegz) 4 juni 2015
@jeremytai giving us the #Google view on innovation in the auto industry #MoCoAm pic.twitter.com/qdhMDpbxtE
— Kimo Quaintance (@KimoQ) 4 juni 2015
Company, marketing and platform Yesterday vs today. #MoCoAm #Google @jeremytai pic.twitter.com/DRUfVy9eKR
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
Wearable tech collaboration: Google vs Nike #MoCoAm @jeremytai #geek pic.twitter.com/E2QHGQe8Ss
Robert van de Wiel (@robertvandewiel) 4 juni 2015
70 years into the future predictions from Silicon Valley kids -> video is here https://t.co/1doSx1s58Z #MoCoAm @jeremytai
— David Skerrett (@skegz) 4 juni 2015
https://youtu.be/sD1DOtXhkNo
Focus on people’s attention not their time. – Jeremy Abbett at Mobile Convention London
Mobile Convention Amsterdam 2015 kwam met dit aansprekend betoog van Jeremy Abbett tot een einde. Na een dag indoor-inspiratie mocht ik de zon weer in. Op naar de trein, met een telefoon die dankzij mijn Mophie-juicepack dit keer óók de terugreis zou gaan overleven. Genoeg food for thought, waarbij ook vandaag werd benadrukt dat het plaatsen van merk en mens in het middelpunt dé insteek is om succes te hebben én houden in de toekomst. Ik ben benieuwd naar de – op het moment van schrijven door de organisatie nog uit te breiden – video-playlist en zet met potlood alvast een notitie in de agenda van volgend jaar. Om af te sluiten met deze nadenker…. ben jij er volgend jaar ook bij?
“Have your company ready to even reach your customers via a banana.” #iot #MoCoAm
— Jon Eshuijs (@joneshuijs) 4 juni 2015