Een confronterend onderzoek uit 2017: de meeste spelers in de maakindustrie zijn online slecht vindbaar, hebben vaak geen mobielvriendelijke site, komen in de zoekresultaten van Google amper voor en zijn niet of nauwelijks aanwezig op social media. Voor een bedrijfstak die voorop loopt qua technologie valt er wat betreft marketing nog een flinke slag te maken. Als marketing- en communicatieprofessional geef ik je graag vijf tips mee om in deze high tech en connected wereld op te vallen!

Vijf smart marketing inzichten voor de maakindustrie

Vijf smart marketing inzichten voor de maakindustrie-[tag]
afbeelding
Bron: www.maakindustrie.nl

De maakindustrie verandert snel door de opkomst en inzet van digitale technologieën. Cloud, mobile, big data, analytics en internet of things staan hoog op de agenda. Bedrijven uit die tak zijn eveneens echte early adopters wanneer het aankomt op het toepassen van innovatieve technologie als robotics, artificial intelligence (AI), 3D printing, virtual reality (VR) en zelfs blockchain. Dit leidt tot nieuwe concurrenten, nieuwe ecosystemen en uiteindelijk tot een heel andere manier van zakendoen. De trends in manufacturing zijn een mooi inkijkje in de vooral digitale toekomst. Het is daarom opmerkelijk dat een sector waar innovatie hoog in het vaandel staat, amper gebruikmaakt van smart marketing.

Hoog tijd om niet alleen qua techniek, maar ook wat betreft marketing het beste jongetje – of meisje – van de klas te worden. Zet je VR-bril op en kijk mee welke vijf innovatieve marketingtrends relevant zijn voor de maakindustrie.

#1 – Wat doen we met data?

De toepassing van nieuwe technologieën, en IoT met name, gaat gepaard met het verzamelen van heel veel data. Deze data geven inzicht in de productie en distributie van je product, maar ook in de toepassing ervan. Dat levert waardevolle informatie op, die je kan toepassen bij het inrichten van je serviceproces of zelfs bij het ontwerp van nieuwe producten of diensten. Wellicht leidt dit zelfs tot hele nieuwe verdienmodellen voor je organisatie. Eindelijk inzicht in je klant dus! Om al die data om te buigen in bruikbare gegevens, is het handig om niet alleen te investeren in analysetools, maar zeker ook in marketing expertise. Want iemand zal van al die informatie (slimme) chocolade moeten maken.

#2 – Let’s get personal!

Data leidt dus tot meer inzichten in de wensen van je klant. Al die gegevens kun je gebruiken om producten en services te personaliseren. Dit geldt zeker voor bestaande klanten, maar begrijp je ook het gedrag en wensen van je prospects? Marketing automation tools kunnen je helpen om dezelfde personalisatieslag te maken in je website, mails en nieuwsbrieven. Door te meten wat bezoekers op je website zoeken en welke interactie er plaatsvindt, kan je de informatiebehoefte beter sturen. Inbound marketing of content marketing is allang geen trend meer maar een must om in een vroeg stadium al aan te haken bij je potentiële klanten!

#3 – Wees een ‘thought leader’

Data-analyse, personalisering… Je kunt zelfs een stapje verder gaan. IDC voorspelt dat in 2019 de helft van de organisaties in de maakindustrie direct samenwerkt met klanten en eindgebruikers om hun producten te verbeteren en te ontwikkelen, met behulp van cloud-based crowdsourcing, virtual reality en product virtualisatie. Is jouw organisatie er al klaar voor om samen met de klant te innoveren? Jouw klant zal voor een innovatiepartner kiezen die zijn expertise duidelijk uitdraagt. Dat noemen ze met een mooi woord ook wel ‘thought leadership’. Natuurlijk heb je die expertise in huis, maar weet de markt dit ook? Ook hier kan een goede contentstrategie heel waardevol zijn.

#4 – Bouw aan merkwaarde

Veel manufacturers werken samen in een keten en zijn dus afhankelijk van hun ecosysteem van partners, toeleveranciers en klanten. Een sterk merk is belangrijk om herkenbaar te zijn in de markt en toegevoegde waarde te bieden aan een ecosysteem. Alleen expertise is dan niet genoeg. ‘Merkwaardig’ en vooral herkenbaar zijn, helpt! Nadenken over en constant bouwen aan je merkwaarden is dus een must!

#5 – Account based marketing

De meeste organisaties werken voor of met een paar grote klanten. En zoals de meeste B2B-organisaties, is de doelgroep voor je product of dienst eigenlijk heel overzichtelijk. Het loont dus om een specifieke communicatiestrategie uit te stippelen voor die klant, met je merk als basis uiteraard. Klinkt dat meer als sales? Dat kan kloppen, want een dergelijke aanpak werkt alleen in nauwe samenwerking met je salesafdeling. Samen de klant analyseren, tactiek bepalen en een executieplan uitstippelen om de volledige DMU (Decision Making Unit – het team dat verantwoordelijk is voor een aankoopbeslissing) goed te raken en bij de juiste personen aan tafel te komen.

Lees ook:  Top 8 NIET marketing boeken die je moet lezen

De rode draad in dit verhaal? Dát is toch wel de omschakeling van een meer productgerichte marketingaanpak naar klantgericht denken. Dus niet alleen die gave innovatieve oplossingen van jouw organisatie communiceren, maar vooral benadrukken hoe deze de klant verder helpen. En natuurlijk zet je daar dan weer marketing technologie voor in…

Werk je in de maakindustrie? Ik ben benieuwd welke marketingtrends en -innovaties jij relevant vindt!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marijke

    Menu