Ik schreef al eerder over barbiers in Rotterdam. In dit blog zet ik met Boldking het mes op mijn keel. Betaal niet langer voor krankzinnig dure scheermesjes Mannen zullen het ongetwijfeld herkennen. De vraag of de Gillette’s van deze wereld ook écht hun (hoge) prijs rechtvaardigen en – mijn persoonlijke frustratie – de periodieke trip […]

Slimme vlijmscherpe marketing

Slimme vlijmscherpe marketing|Slimme vlijmscherpe marketing 1
afbeelding

Ik schreef al eerder over barbiers in Rotterdam. In dit blog zet ik met Boldking het mes op mijn keel.

Betaal niet langer voor krankzinnig dure scheermesjes

Mannen zullen het ongetwijfeld herkennen. De vraag of de Gillette’s van deze wereld ook écht hun (hoge) prijs rechtvaardigen en – mijn persoonlijke frustratie – de periodieke trip naar de winkel, die eigenlijk altijd te laat ingezet wordt. Nieuwkomer Boldking springt in dat gat en verkoopt – via hun website – scheermesjes op basis van maandelijkse toezending. Het ‘unique selling-point’: een lage prijs mét behoud van (Duitse) kwaliteit. Marketingtechnisch én persoonlijk was ik getriggerd, sloot 1 van de 2 beschikbare abonnementen af en ontvang per automatische incasso nu vier mesjes om de 2 maanden voor 10 euro. Alles voor de wetenschap… Ik ben een Boldking!

Boldking versus de Dollar Shaving Club

Dit Nederlands initiatief deed echter een belletje rinkelen. Boldking gaat niet alleen de strijd aan met Gillette maar lijkt ook duidelijk geïnspireerd door de Amerikaanse tegenhanger Dollarshaveclub.com. ‘Quality blades and other bathroom goodness sent to your door for a few bucks a month.’ CEO Michael Dubin vond in 2011 het gat in de markt, combineerde een juiste timing, een aantrekkelijke prijs, een aansprekende invalshoek, eerder opgedane marketingervaring en wist de Dollar Shave Club een vliegende start te geven. Dubin stapte daarbij in de hoofdrol van een hilarische commercial. Deze is op het moment van schrijven meer dan 11 miljoen keer bekeken en een veel besproken case in (onder meer) de marketing-wereld. De ‘social community’ zorgde voor een zet in de rug en leidde tot wereldwijde bekendheid. Bekijk de video ‘Social Campaign Done Right’ waarin Dubin zelf het succes van Dollar Shaving Club verklaart.

Storytelling

Rochdi Darrazi en Tibo Thijs Diepenhorst van Bold King hanteren een afwijkende invalshoek. Zij blijven tot op heden meer op de achtergrond en hebben gekozen om het product uit te lichten. In tegenstelling tot de Dollar Shave Club zetten zij minder zwaar in op ‘storytelling’ en – los van de referrals – de social community. Daarnaast heb ik het idee dat advertising een steeds belangrijker element gaat worden …. althans, ik wordt gedurende de dag al aardig achtervolgd door bannering, advertenties en commercials … Marketingtechnisch staat Boldking in mijn ogen op dit moment als een huis. De boodschap is helder, de website en andere uitingen steken goed in elkaar en de logistiek draait zoals het hoort. Met mijn verleden in print waardeer ik daarnaast de uitstraling van het drukwerk – met een juist evenwicht tussen budget en uitstraling – waarin de messen worden geleverd. En, niet algeheel onbelangrijk, ook het product zelf is prima in orde. Fijn! Hoe challenge je als starter op de markt voor scheermesjes een grote speler als Gillette? Rochdi Darrazi legt het tijdens de Week van de Ondernemer uit in gesprek met Ronnie Overgoor.

Zoek de verschillen

Google Ad versus Organic Search - Marketing

Copy cat? Misschien. Beide concepten vertonen naast de ‘betaalbare scheermessen’ grote overeenkomsten. Beiden halen aan dat je bij Gillette voornamelijk ‘betaalt voor Roger Federer’s tenniskunsten’. Beiden houden het “Robin Hood” imago hoog. Beiden maken gebruik van referral-marketing en belonen abonnees die anderen ook aan boord weten te krijgen. En beiden vermijden daarbij bewust de term ‘abonnement’. Met een schuin oog zal er door de mannen van Boldking zeker gekeken zijn naar het voorbeeld uit de US-of-A. Het Nederlandse initiatief is dus niet helemaal uniek maar marketing-technisch naar mijn mening wél slim opgepakt. De markt staat open voor kleinere spelers die de strijd aan gaan met gevestigde merken. Social media is vervolgens een fantastische – potentiële – aanjager. De tijd zal het leren of Boldking er uit blijft springen, ze de social community levendig weet te houden en een stijgend aantal abonnees weet te bewerkstelligen. Zouden ze daarna, gezien de .com-URL, wellicht de stap over de grens maken? Het productaanbod verdiepen? In de tussentijd staat er een mooi apparaat wat zichzelf grotendeels draaiende zou moeten kunnen houden. Beide startups tonen slimme inzet van de diverse marketingkanalen en weten vol gas door te pakken. Ik ben benieuwd, wat betekent de social community en hedendaagse marketing met al zijn mogelijkheden voor jóuw merk en markt? PS: De Dollar Shave Club pakt vooralsnog het voortouw en heeft zich inmiddels verdiept in een – verrassend – aanvullend product met bijbehorende promo…..

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu