Blog

Innovatief, sociaal en nieuwsgierig. Zomaar een aantal woorden die voor ons het merk ‘Factor Tachtig’ omschrijven. Uiteraard ligt ook ons eigen merk vaak onder het vergrootglas. Ons merk moet immers goed blijven voelen, meegroeien en aan de verwachtingen van onze doelgroep voldoen. Benieuwd als we zijn: Hoe omschrijf jij jouw merk?

Waar staat jouw merk?

Waar staat jouw merk?

De reis van het merk

Merktekens werden al gebruikt in de Chinese, Griekse en Romeinse oudheid. In het middeleeuwse Europa werden merktekens vooral toegepast op landbouwproducten. Het fenomeen ‘merk’ is zo oud als de weg naar Rome.

Een opvallend voorbeeld uit het verleden – én heden – is het brandmerken van koeien. Boeren markeerden hun eigendom omdat de koeien werden verhandeld. De runderen van bepaalde eigenaren waren meer waard omdat algemeen bekend stond dat ze van die specifieke boer sterk(er), lekker(der) of gezond(er) waren. In principe werkt de boer anno 2014 nog steeds zo, al is het brandmerken vervangen door de welbekende gele oorlabels.

Het merk bepaalt je waarde, maakt het onderscheid en versterkt (of verslechtert) het imago. Een merk is dus meer dan alleen een naam van een bedrijf, product of de genoemde koe. Zowel onderneming als consument kunnen niet meer zonder. Duidelijk is geworden dat bedrijven die gedreven worden door merkwaarden, succesvoller zijn dan bedrijven die dat niet doen. Het lijkt dan ook meer dan logisch om het merk op alle mogelijke manieren in de kern van de organisatie te verankeren.

Living the brand

Het merk is de spil van je bedrijf. Maar wie is verantwoordelijk? Wie is de eigenaar? Is dat de afdeling marketing en communicatie? Directie? Nee, wat ons betreft niet. Het merk en de bijbehorende kernwaarden zouden de leidraad moeten zijn voor het gehele bedrijf. Dus hebben feitelijk administratie, werkplaats, receptie en personeelszaken er even veel effect en recht op. Diegene die de telefoon opneemt, de factuur verstuurt of het pakket aflevert kan immers in één klap je gewenste uitstraling ombuigen. Of juist onderstrepen.
Moet marketing of communicatie een leidende rol nemen? Jazeker, samen met het management moeten zij ervoor zorgen dat ‘de vibe’ op een juiste wijze door de gehele organisatie zijn weg vindt.

‘Living the brand’ geldt dus voor álle medewerkers van een organisatie. Ook het inrichten van de werkzaamheden zou daarbij moeten gebeuren volgens de kernwaarden van het merk. Dat betekent dat je – niet altijd makkelijke – keuzes moet maken in zaken die je wel, niet of anders gaat doen. Creëer zo als merk duidelijkheid over wie je bent en waar je staat. Intern én extern.

Lees ook:  Be ready? Be mobile! - Verslag van Mobile Convention Amsterdam 2012

Merkimago & identiteit

EURIB – van de bekende Top-100 onmisbare merken – definieert merkidentiteit als ‘de zelfprestatie van een merk zoals die tot uiting komt in communicatie, gedrag en symboliek’. De term merkimago als ‘het door een groep consumenten gedeelde, subjectieve voorstellingsbeeld van een merk’. Identiteit kun je bepalen, imago niet of maar deels.

 Het imago van een merk is niet alleen gericht op vormgeving en beeldvorming, maar ook op de eenduidigheid van de boodschap en de interactie met de doelgroep. Deze laatste wordt hiermee een bepalende factor.

Fanboys

Consumenten kiezen merken die bij het (gewenste) zelfbeeld passen. Wellicht is dat een verklaring voor het grote succes van – we noemen zo maar iets 😉 – Victoria’s Secret?

Ongetwijfeld is ook bij ons het zelfbeeld sturend in de lijst aan favoriete merken. Een Freitag messenger bag maakt onze dag. De nieuwste Apple producten staan pre-release hoog op onze verlanglijst. BMW doet ons hart sneller kloppen. G-Shock wijst ons funky de tijd. En niet te vergeten LEGO… never-grow-up! De lijst aan fanboy-favorieten gaat nog even door, over merken kunnen we letterlijk blíjven praten.

MerkWaardige afsluiter

Het merk is een niet weg te denken factor binnen je bedrijf. De spil, het ijkpunt voor álle activiteiten. Ons advies: leg je voeten van tijd tot tijd op tafel en denk na over waar jij en jouw merk op dit moment staan. En nog belangrijker, waar je wilt staan in de toekomst. Simon Sinek helpt je vooruit: ‘Start with why

Een coach nodig om je merkwaarden te bepalen? Vinden we leuk!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

Menu