Geschikt om alle maaltijden van de week in te kweken, of er drie auto’s tegelijkertijd in kwijt te kunnen. De invulling van een tuin is zeer persoonlijk. Dat geldt ook voor je website, die net als een tuin een kader vormt. Een afgebakend gebied waar jij je gasten ontvangt.

Wat voor tuin is jouw website?

afbeelding

Groen, groener, groenst

Een website die aan vernieuwing toe is. Twijfels over het uiterlijk of over de functionaliteit. Een blik op je concurrentie confronteert je met een oud Nederlands gezegde: het gras is altijd groener aan de overkant. Onze tip: trap er niet in. Baseer jouw nieuwe website niet op die van je concurrenten. Elk verhaal vraagt om zijn eigen vorm en werking. Of beter gezegd: om zijn eigen tuintje.

Voorbeeld van UX naar UI in navigatie. 

Als jij bijvoorbeeld 5 thema’s wilt uitlichten gaat dat niet passen in die mooie navigatie van je concurrent, die heeft gekozen voor maar 3 thema’s. Ontwikkel in plaats daarvan een website die jouw concurrent groen laat zien van jaloezie. Hoe je dit doet? Kijk naar je eigen behoeften en bedenk hoe deze het beste uit de verf komen, zonder gelijk in een kant en klaar plaatje te denken. Zorg dat ‘ie je op het lijf geschreven is. Of beter nog, op die van je klant. Een website is uiteindelijk niet meer of minder dan een communicatie-uiting, dus zorg voor authenticiteit. De beste websites sluiten immers naadloos aan op de karakteristieken van het merk.

Beleving

Tuin of website, de bezoeker staat centraal. De beleving en het gemak van navigeren zijn dingen die jouw website uniek maken. Een doolhof in je tuin kan erg mooi zijn, functioneel is het niet als je niet datgene kunt vinden waar je naar op zoek bent. Uren ronddwalen blijft niet leuk. Zelfs de mooist vormgegeven omgeving zit dan in je irritatiezone.

Bedenk wat jouw website de bezoeker moet bieden en maak dit de prioriteit. Neem bijvoorbeeld Apple’s website. Deze wordt meer dan eens aangehaald bij de vraag naar een nieuwe website en sluit inderdaad perfect aan bij de wensen en verwachtingen van Apple’s brede doelgroep. Maar niet iedere doelgroep is hetzelfde, of past bij jouw merk. Dus moet je wel een Apple-like website nastreven? Door authentiek te blijven zul je op kleinere schaal wellicht hetzelfde effect kunnen bereiken bij jouw doelgroep of concurrent. Herkenbaarheid is hierbij essentieel. De bezoeker van je website moet in één oogopslag kunnen zien dat hij op jouw pagina is.

De seizoenen

Tijd verstrijkt. Het is een gegeven waar wij mensen maar moeilijk mee om kunnen gaan. Accepteer en anticipeer. Wellicht heb je op dit moment geen behoefte aan een webshop, maar dit kan veranderen. Evenals een meertalige website, of toekomstige uitbreidingen van je productgroepen. Denk vooruit: seizoenen komen en gaan, je tuin blijft het hele jaar bestaan. Als je weet dat het in de winter flink vriest, is het dan nog steeds een goed idee om je tuin vol tropische planten te zetten? Wees realistisch en ga niet alleen maar voor mooi en het moment. Wij noemen dit ‘usability chess’ omdat je net als bij het schaken vooruit moet denken en anticiperen op wat wellicht komen gaat. Zonder een doordacht stappenplan ben je snel uitgespeeld.

Voorbeeld van UX naar UI

Pluk de vruchten

Een goede User Experience en User Interface stimuleren de groei en bloei van je website. Als bezoekers snel door het – overzichtelijk ingerichte – menu van je website navigeren, verlaagt dat het uitstap percentage en pluk jij de vruchten. Datzelfde geldt voor alle grote en kleine elementen waaruit je website opgebouwd is. Van de groene borders aan de voorkant, tot de bomenhaag op de achtergrond. Een professional helpt jou om tot het beste resultaat te komen. Iemand die vaker online getuinierd heeft, kan je bij de hand nemen en met gezonde afstand helpen jouw verhaal om te zetten in een functioneel ontwerp. En dat weer door laten vertalen naar design. Wedden dat die concurrent daarna aast op jouw website?

Lees ook:  Sterke merken hebben een sterke beeldtaal

Online aan de weg aan het timmeren? Benieuwd naar welke stappen je kunt nemen? Wij hebben dé route voor je uitgestippeld!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu