Wat design kan doen. Of zoals de organisatie het zelf omschrijft “an international event investigating the power of design as an agent for social renewal”.

Exploring the power of design. Eventverslag ‘What Design Can Do! 2014’

Exploring the power of design. Eventverslag 'What Design Can Do! 2014' 1|Exploring the power of design. Eventverslag 'What Design Can Do! 2014'
afbeelding

Factor Tachtig reisde af naar de Stadschouwburg in Amsterdam en nam een duik in het hoofdthema. Een thema waarbij ‘design’ in de breedste zin van het woord werd aangehaald. Met ‘dé designer’ werd deze dag duidelijk niet gedoeld op ‘iemand die mooie dingen kan maken’ maar op diegene met een creatieve, innovatieve oplossing voor een willekeurig probleem.

Dat design op alle gebieden ingezet kan worden, blijkt al uit de opzet van de dag. What Design Can Do is namelijk opgedeeld in topics, uiteenlopend van educatie tot architectuur, van branding tot journalistiek en van food tot fashion. Ongeacht of je op voorhand persoonlijk iets met het topic van doen hebt of niet, de uitkomsten en ideeën zijn allemaal even inspirerend!

Een aantal sprekers – en bijbehorende ideeën en uitwerkingen – sprongen er deze dag uit.

Barbera Wolfensberger, CEO of Dutch advertising agency FHV BBDO, startte de dag door nogmaals het belang te benadrukken van het delen van kennis en ideeën met je klant. Laat hen weten wat er mogelijk is en nodig ze uit om verder te kijken dan naar de reeds bestaande/bekende middelen en wegen. Op deze manier kom je tot nieuwe en opvallende uitingen die tot verrassende resultaten kunnen leiden. Een werkwijze die ons bekend in de oren klinkt.

Branding: Kan het design het leven verbeteren zonder dat iemand het opmerkt?

Michael Bierut, grafisch ontwerper, design criticus en docent uit New York wist met veel humor en in een razend tempo een greep uit zijn werk te tonen. Wat een held! Niet alleen vaktechnisch maar ook wat betreft presentatie en looks, waarmee hij zo uit de tv-serie Madmen had kunnen komen.

Michael Bierut op het What Design Can Do congres 2014

Al het werk dat hij toonde was in zwart-wit. Hij houdt van sterke contrasten en is niet dol op kleuren. Helaas staat de video van zijn talk op het moment van schrijven nog niet online, dus voor nu een greep uit zijn portfolio:

Educatie: Kan design je een taal leren?

ShaoLan Hsueh, een intelligente (zelfbenoemd ‘geek’) dame, timmert op het gebied van educatie hard aan de weg met haar project Chineasy.
ShaoLan Hsueh, woonachtig in Londen, komt oorspronkelijk uit Taiwan. Ze wilde haar kinderen graag de Chinese taal leren, maar kwam er al snel achter dat dit een moeilijke opgave bleek te zijn. Dit triggerde haar na te gaan denken over een eenvoudige manier om Chinees te leren lezen. Al snel bleek haar indrukwekkende, ogenschijnlijk simpele, aanpak te werken voor haar kinderen en besloot ze het met de wereld te delen. Bekijk haar talk hieronder. Of kom in Liempde haar persoonlijke boodschap in ons boek vertalen.

Journalistiek: Wat wordt onthuld als designers acteren binnen de journalistiek?

De mannen achter ‘het dagelijks, advertentievrij medium’ De Correspondent, Rob Wijnberg en Harald Dunnink, benadrukten hoe belangrijk design kan zijn als het gaat om het verbeteren van de UX voor de lezer. De hoofdlijnen samengevat: transparant met de focus op de zaken die er echt toe doen. Leid je bezoeker niet af met banners en call to actions, maar laat ze optimaal ervaren waar ze voor komen. Daarna mag je ze weer bestoken met CTA’s.

Bekijk het gesprek dat ze voerden met Lucas Verweij hieronder.

Curation: Design and Violence?

Paola Antonelli (Italiaanse) is de dame die de videogames Tetris en Pac-Man heeft toegevoegd aan de Museum of Modern Art’s design collectie – evenals het @-symbool en de Google map pin. Paola sprak over het  online curatorial experiment, Design And Violence, waar zij momenteel aan werkt. Dit experiment verkent uitingen van geweld in de hedendaagse samenleving door te kijken naar objecten die een dubbelzinnige relatie met de samenleving hebben, samengevat in een online expositie. Bekijk haar talk hieronder:

Lees ook:  Sterke merken hebben een sterke beeldtaal

What design can do – en met name enkele sprekers – heeft een aantal eerdere gedachtenkronkels weer top of mind weten te maken. Ook weten wat design kan doen voor jouw vraagstuk? De koffie staat klaar!

Website: http://www.whatdesigncando.nl/
Facebook: fb.whatdesigncandoTwitter: @WhatDesignCanDo

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Rutger

    Menu