Goed. Je bent als marketeer ervan overtuigd dat je met content marketing moet beginnen. Maar er staat meer op de marketing agenda dat je aandacht vraagt. Hoeveel tijd moet je eigenlijk inruimen om content marketing op te zetten en om goede content te produceren?

Wie heeft er tijd voor content marketing?

Wie heeft er tijd voor content marketing?-[tag]|Wie heeft er tijd voor content marketing?-[tag] 1
afbeelding

Tijd versus kwaliteit

Meer en meer B2B organisaties ontdekken content marketing. In bijna elke branche en over elk thema worden nu wel blogs en artikelen geschreven. Wil je dus opvallen in deze brij van content, dan is het zaak om kwalitatief hoogwaardige – en voor jouw prospect relevante – content te produceren. En dat kost tijd. Natuurlijk is alles uit te besteden, maar dat heeft een nadelig effect op je budget. Sta dus van tevoren goed stil bij hoe je content marketing gaat aanpakken en inplannen.

Een goed content plan is geen ‘waste of time’

Net als voor je merk- en marketingplan, geldt ook voor je content plan dat het loont om tijd te steken in een scherp plan. Bedenk goed wat je wilt communiceren, wat de positionering van je product of dienst is en wat er wel of niet past bij je merkbeleving. Check ook in hoeverre jouw boodschap en de vorm van de content die je produceert past bij de buyer persona’s – jouw doelgroep dus.

Heb je dit al heel scherp, dan is je content plan in een middag in elkaar gedraaid. Zo niet, dan is er nog wel werk aan de winkel. De doorlooptijd van het creëren van een goed content plan – inclusief buyer persona’s – kost wel een maand of twee, afhankelijk van hoeveel tijd je erin steekt. Neem hier zeker de tijd voor zodat je voorkomt dat je content produceert die nauwelijks gelezen wordt: een ‘waste of time’ wat mij betreft.

Tijd voor content creatie

In je plan denk je ook al na over de creatie van content. Wat past het beste bij jouw prospects: lezen zij graag blogs en artikelen of bekijken ze liever video’s of infographics? Een goede buyer persona beschrijving geeft hier al antwoord op. Natuurlijk kan het ook een mix van deze dingen zijn. En hoe gelikt moet de uitvoering zijn? Past het bij je merk om zelf met een videocamera vlogs op te nemen of moeten het professionele video’s zijn waar een video productiebedrijf aan te pas komt? Dat laatste is niet alleen duurder, maar zeker ook tijdsintensiever. Hoeveel kan je zelf oppakken op de marketingafdeling? Is er capaciteit om te schrijven, designen, editen etc.? Of is het handiger om dat uit te besteden?

Een goede tip is om bestaande content om te zetten in een andere vorm, zodat deze herbruikbaar is. Zo kan je bijvoorbeeld van een goede whitepaper snel en makkelijk een ‘top 10 tips’ maken die je in een PDF vorm giet of waar je een infographic van maakt.

Met content creatie kan je dus al gauw een groot deel van de week bezig zijn. Hoeveel tijd besteed je nu al aan campagne creatie? Dat is een goede leidraad voor een reële tijdsinschatting.

Laat de techniek voor je werken

Hoe meer inzicht je hebt in het (klik) gedrag van je klant, hoe beter je je content kunt afstemmen op jouw doelgroep. Dat maakt het specifieker en relevant. Je kan hiermee ook snel en doelgericht starten met de creatie van content. Je hebt immers een leidraad om gericht aan de slag te gaan. Gebruik dus de data die je uit SEO of uit je marketing automation haalt om effectief aan het werk te gaan! Als je marketing automation geïmplementeerd hebt, zal de analyse van data een dagelijks onderdeel van je werk zijn. Een welbesteed uurtje wat mij betreft.

Lees ook:  Archetype: ontdek welke bij jouw merk past

Heeft je collega wel tijd voor content marketing…

Het overtuigen van je organisatie dat content marketing nut heeft en het vinden van enthousiaste bloggers, kan tijd kosten. Begin klein, bij één topic of thema, en gebruik het resultaat om anderen te overtuigen. Houd er rekening mee dat jouw expert collega’s vaak geen tijd ‘over’ hebben, dus je vraagt wel wat van iemand. Denk met ze mee hoe dit ze zo weinig mogelijk extra tijd kost. Interview iemand voor een blog terwijl ze in de auto onderweg naar een klant zijn. Vraag ze om presentaties te delen die ze regelmatig geven en vraag een tekstschrijver om daar de essentie uit te halen voor een blog. Dit helpt om weerstand weg te nemen. Het neemt niet weg dat echt goede content produceren wel tijd kost. Voor het regelmatig produceren van blogs, zal een expert ongeveer 2-3 uur per week moeten inruimen in zijn of haar agenda.

Zakt de moed je in de schoenen?

Nergens voor nodig! Het opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes zoals e-mailings en direct mailings kosten immers ook veel tijd. Als je content marketing goed toepast – en de resultaten zichtbaar worden – dan zul je zien dat tijd opeens minder een issue wordt. Ook zal de investering in een goed doordacht plan, en in ondersteunende techniek zoals marketing automation, uiteindelijk zijn vruchten gaan afwerpen.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marijke

    Menu