Je website is dé plek om je merk in de spotlight te zetten. Nog voordat je bezoeker je fysiek ooit gezien heeft, krijgt die door relevante content, herkenbaar design, inrichting, top-notch functionaliteit en een correcte opvolging een goed beeld van jouw merk. Puur en alleen door jouw website.

Zo haal je het maximale uit je website

Zo haal je het maximale uit je website
afbeelding

Een strakke website leidt logischerwijs naar de gewenste conversie, en een goede user experience (UX) werkt mee aan de gewenste dosis merkvertrouwen. Start je from scratch? Dan kun je gericht werken richting jouw ideaalplaatje. Maar ook ná livegang is er ruimte voor optimalisatie. Laten we jouw website er eens bij pakken om te kijken wat er te verbeteren valt. Voor deze keer mag je mijn quick-scan-designerbril opzetten. 😎

Waar let je op?

Er zijn zó veel punten waarop je een website kunt beoordelen. En zeker bij een eerste scan kunnen die punten nog alle kanten op schieten. Over ‘mooi’ of niet heb ik doorgaans een mening. Jij vast ook. 😉 Die laten we vandaag achterwege. En naast die ‘looks’, moet je inhoud en aanbod natuurlijk begrijpelijk en relevant zijn. Ook dat laat ik nu voor wat het is.

Laten we eerst eens inzoomen op de ‘responsiveness’ van jouw website. Blijft de werking van je navigatie overeind op zowel een desktop als mobiel apparaat? Schaalt content en beeld correct mee? Toont mobiel je inhoud in dezelfde, of juist in een andere volgorde dan op je laptop? Hoe zit het met de snelheid, op jouw netwerk maar ook onderweg? En hoe toont jouw website in verschillende browsers? Google Chrome reageert namelijk mogelijk nét even anders dan bijvoorbeeld Safari. Dat kan ‘m in iets essentieels of meer op pixelniveau zitten. The devil is in the details. Onthoud; van telefoon, tot tablet of laptop, je bezoeker verwacht overal een optimale, consistente ervaring.

Kleur, vorm, inhoud en techniek werken allemaal samen om drempelloos te leiden naar het doel.

All done? Probeer dan nu eens zo onafhankelijk mogelijk naar je website te kijken. Vraag jezelf hierbij het volgende: snap ik – in die magische online-split-second – waar dit merk voor staat? Dat zit ‘m in een combinatie van dingen. Van je functionaliteit, tot je navigatie, je visuals, je flow tot doelgroepbrede toegankelijkheid en je content. Is het moeilijk om die inhoudelijke afstand te nemen? Vraag het eerst eens aan je buurman. Of je moeder. Dat kán dat een prima eerste stap zijn. Als zij al – positief of negatief – aanslaan, is de kans groot dat je doelgroep dat ook doet. Schakel vervolgens eens met een specialist en laat je website gericht beoordelen.

Data en privacy

Goed, die onafhankelijke blik mag uit. Het is tijd om scherp te zijn, zeker als je website al een langere tijd online staat. 🤔 Oudere websites verzamelen namelijk vaak nog íets te graag data, zonder daar duidelijk over te zijn en de huidige privacywetgeving tegemoet te komen. Probeer eens op je eigen website een aanvraag te versturen. Welke persoonlijke gegevens moet je hiervoor invullen? En heb je als ontvanger écht al die data nodig? In dit blog helpen collega’s Johan en Emiel je te bepalen welke vragen je makkelijk kan schrappen.

Nu je toch bezig bent, check gelijk even hoe jouw dankpagina erbij staat. Wordt daar duidelijk wat een eventuele vervolgstap gaat zijn? Sluit deze inhoudelijk aan op je merk? Ik adviseer dit soort ‘standaard’ teksten minimaal één keer per jaar te redigeren. Zo blijf je scherp op inhoud die je anders uit het oog verliest. En weet je je terugkerende bezoeker wellicht te verrassen.

Verzamel je ook data over het gebruik van je website? Hoe lang is het geleden dat je daarnaar gekeken hebt? Eenmaal goed en volgens de regels ingericht, kúnnen analytics prima inzicht bieden in hoe je bezoeker zich door je website beweegt en waar mogelijke drempels liggen.

Lees ook:  AI door de ogen van een designer

Check? Dan gaan we nu de diepte in. Wat kan ik allemaal vinden op jouw website?

User-experience

Dit punt is cruciaal in de bruikbaarheid van je website: de user-experience. Een bezoeker komt namelijk niet voor niets op die ene pagina terecht: jouw bezoeker wil iets. Op zoek naar informatie, downloads of how-to-video’s? Dan moeten die bij voorkeur met zo min mogelijk moeite gevonden kunnen worden. Kleur, vorm, inhoud en techniek werken hier allemaal samen om drempelloos te leiden naar het doel.

En wat dacht je van je contactpagina? De meeste bedrijven hebben er een, maar daar is nog niet alles mee gezegd. Zo kan het mij frustreren als ik op zo’n pagina alleen de melding ‘bekijk hier onze veelgestelde vragen’ zie staan. Vooral de grotere organisaties kiezen deze aanpak is mijn ervaring. Voor mij een not-so-friendly-UX…

Zorg daarnaast dat er regelmatig een blog of update online komt. Is dit alweer even geleden, dan kan er bij bezoekers het idee ontstaan dat je niet zo actueel bent, dat je té druk bent, of dat je niet betrokken bent met je klanten. De bottom-line? Bekijk jouw website door de ogen van jouw bezoeker.

Wanneer heb jij voor het laatst een blog of update online gezet?

Je website verbeteren

Ben je op basis van deze eerste punten tot de conclusie gekomen dat jouw website verbetering nodig heeft? Probeer te beoordelen of het om grote of kleine wijzigingen gaat. Een geheel nieuwe website is namelijk niet altijd nodig. Is je website niet zo oud, en wil je in grote lijnen op eenzelfde manier blijven communiceren? Dan kan die website wellicht met relatief kleine aanpassingen stapsgewijs aangescherpt worden. 

Ga je met je website aan de slag? Vraag je dan ook af hoe tevreden je bent over achterliggend CMS-systeem. Is het bijwerken van je website onnodig ingewikkeld? Of sluit deze niet meer aan bij de huidige technische standaard? Dan kan het interessant zijn om over te stappen naar een minder ingewikkeld CMS, of juist een die meer kan. Van maatwerk naar standaard, of vice versa. Let op dat je daarmee wat verder van huis bent, en naar de bouw van een nieuwe website kijkt. Dit kan je zelf doen, maar is ook prima (deels) uit te besteden aan een specialist die als ‘buitenstaander’ bovengenoemde punten scherp blijft houden.

Werken aan je website betekent werken in een cirkel. Er is áltijd ruimte voor verbetering.

De cirkel van verandering

Om je gerust te stellen: elke website kan geperfectioneerd worden. Die van ons ook, daarom blijven we eraan sleutelen. 🛠 Van aanpassingen in de marge tot grotere wijzigingen. Werken aan je website betekent werken in een cirkel: er blijft ruimte voor verbetering. Dat is maar goed ook, want niet alleen jij, maar ook je gebruikers – en Google – hebben behoefte aan verandering! #nevergrowup

Al met al: kijk eens door je oogharen naar je website. 👀 Is het voor de bezoeker helder wie je bent? Wat je doet en wat ik als bezoeker daaraan heb? Als je die vinkjes kunt zetten, ben je al goed bezig. Zie je nog ruimte voor verbetering? Twijfel je over de keuze tussen optimalisatie en vernieuwing? Stuur me dan gerust een bericht, dan kijken we er samen naar! 

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu