Goede content. Wat valt daar eigenlijk onder? Als copywriter let je vast en zeker op alle dt-tjes, komma’s en andere taalfoutjes. Maar is een foutloze tekst meteen goede content? Nee. Je teksten moeten de lezer aanspreken, anders scoort het niet. Hoe doe je dat?

Zo schrijf je een aansprekende tekst

Zo schrijf je een aansprekende tekst
afbeelding

Kritisch in woordkeuze

Consistent taalgebruik is onmisbaar in je teksten. Daarom is het bepalen van een tone of voice voor je bedrijf zo belangrijk. Dit voorkomt de slordigheid van steeds wisselende tonen in je teksten. Het bepaalt ook of er formeel of informeel gecommuniceerd wordt met klanten. Gebruik je ‘U’ of ‘je’ ? En doe je dit in combinatie met ‘Wilt’ of ‘wil’ ? Je tone of voice moet in elke zin die je schrijft terugkomen, want dit is immers hoe je publiek aangesproken wilt worden. 

Elk woord dat je opschrijft, moet je dus kritisch bekijken en afwegen. Zowel binnen de tone of voice als in zijn betekenis. Wat is het effect van dit woord? Zo kun je schrijven ‘dat je iets mist’, maar ook ‘dat je ergens behoefte aan hebt’. Dat laatste klinkt veel positiever, toch? En laten we niet vergeten stil te staan bij vaktermen. Voor een intern blog zijn ze prima, maar voor buitenstaanders niet. Deze taal is al snel te ingewikkeld en daardoor haken lezers af. 

Relevantie 

Heb je de juiste tone of voice te pakken? Goed! Nu nemen we de alinea’s onder de loep. Het onderwerp van je blog kan zo breed zijn dat de rode draad langzaamaan verwatert. Bij ieder woord dat je typt, moet je je afvragen wat de toegevoegde waarde ervan is. Om tot een kernachtige tekst te komen, moet je er zeker van zijn dat je alleen het relevante overhoudt. Oftewel: kill your darlings! Maar andersom ook: zorg dat je tekst geen vraagtekens oproept. Als dit het wel doet, moet je er tekst aan toevoegen. Bij alles wat je schrijft, moet je nagaan of het antwoord geeft op de hoofdvraag. Alles wat er geen antwoord op geeft is overbodig en laat je weg. 

Logische alineastructuur 

Deze strakke alinea’s moeten wel op de goede plek staan. Kijk eens goed naar je alinea’s: hebben ze een logische volgorde? Het kan helpen om de (sub)onderwerpen op te schrijven die je behandelt in je blog. Welke passen bij elkaar en welke niet? Misschien kun je sommige alinea’s wel samenvoegen of weglaten. Bekijk je blog vanuit een ander perspectief: zou je het zelf ook willen lezen als een ander het had geschreven? Als je er niet uitkomt, kun je het best je tekst even wegleggen. Na het schrijven van een tekst zit je vaak zo diep in het stuk dat het al snel goed lijkt. Pak het later weer op en puzzel wat met de alinea’s. Je komt er dan vanzelf achter wat de beste volgorde is! 

En dan rest er nog maar één vraag: wat is de ideale lengte van een blog? Als je de lezer weet te prikkelen, maakt de lengte van je blog niet zo veel uit. Laat de alinea’s soepel in elkaar overlopen door aan het begin van een alinea te verwijzen naar een stukje uit de vorige alinea. Laat de alinea’s niet op zichzelf staan, maar maak van je tekst een geheel. 

Er is natuurlijk nog veel meer te ontdekken binnen copywriting. Daar vertellen we je graag meer over. Heb je vragen over je teksten of wil je gewoon een keertje sparren? Neem contact op, wij helpen je graag

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu