Machines die denken

Auteur: John Brockman
Publicatie: 2016


De eerste vraag die we willen beantwoorden is of kunstmatige intelligentie (AI – Artificial Intelligence) wel MerkWaardig genoeg is. Volgens ons wordt het in het marketingcommunicatie vak steeds belangrijker om te snappen waar technologie heen gaat. En dus zeker technologie die zichzelf ontwikkelt.

Dit boek komt uit de serie van de Edge Foundation, waarin invloedrijke denkers korte stukken schrijven over de komst van kunstmatige intelligentie. Sprekende namen als Brian Eno, Kevin Kelly, Tim O’Reilly en – onze held – Joi Ito delen hun visie.

Wat is denken, wanneer is iets intelligent, moeten we bang zijn of juist opgewekt? Je wordt volledig heen en weer geslingerd tussen alle meningen en invalshoeken. Uiteraard weten we nog niet wie het bij het rechte eind heeft, maar het is een boek vol filosofische overpeinzingen over hoe onze wereld zich gaat vormen en hoe wij gaan samensmelten met technologie.

Alle kanten op

Sommige verhalen gaan in op de huidige stand van AI, bijvoorbeeld met het spelen van zet 37 van het spel Go. Wat is denken eigenlijk? Kunnen denkende machines zich vervelen? Wat is het doel voor AI, als ze geen voortplanting en overlevingsdrang hebben? Andere kijken naar de toekomst: moeten we denkende computers op gaan voeden, zoals we dat nu ook doen met honden en kinderen? Ontstaat er ooit AI in de vorm van alle connected computers wereldwijd? Of bestaat dit al en houdt zich ergens een AI schuil dat zo slim is dat het zich kan onttrekken aan ons menselijk brein? En wees gerust, onze aarde heeft de meest verschrikkelijke denkende machine al voortgebracht: “de mens”.

Neuro

Alle publicaties en nadenken over AI hebben in ieder geval als gevolg dat we meer nadenken over ons eigen brein. En dan komen neuroscience en neuromarketing weer om de hoek kijken. Een interessante collectie essays!

En als relatie van Factor Tachtig mag je dit boek uiteraard ook bij ons lenen, want het staat hier in de boekenkast.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor Tachtig



    Menu