Nooit Af

Auteur: Martijn Aslander, Erwin Witteveen
Publicatie: 2016


Eigenlijk weet je het al bij het lezen van het colofon. Dit is geen doorsnee boek. ‘Nooit Af’ confronteert je meedogenloos met traditionele denkbeelden. Zoals een kleuter je uitdaagt met steeds weer die ‘waarom?’-vraag. Wij houden daar wel van (zie ons motto: ‘Never grow up’). Dit boek gaat verder dan marketingcommunicatie en branding, maar is zeker Merkwaardig. Want als organisatie moet je op ontwikkelingen vooruitlopen om je klanten goed te kunnen blijven bedienen.

Waarom?

Het is heerlijk om elke bladzijde om te slaan en aan het denken te worden gezet. Ja, waarom? Waarom meten we de gesteldheid van onze samenleving eigenlijk nog steeds af aan het Bruto Nationaal Product? Waarom is er nog honger in de wereld nu er meer voedsel is dan we met zijn allen op kunnen eten?  Waarom worden leegstaande winkelpanden niet goedkoper verhuurd? Het antwoord: we blijven krampachtig vasthouden aan oude regeltjes en structuren. Die zijn ooit bedacht met de gedachte dat de wereld ‘af’ is. Maar de wereld is dynamisch; ze is Nooit Af. Het tempo van veranderingen is zo hoog, dat nieuwe regels al achterhaald zijn op het moment dat ze ingaan. Dat geeft frictie. En dat noemen we dan ‘crisis’.

Met een fijne dosis onderkoelde humor wijzen Aslander en Witteveen op het gevaar van het vasthouden aan bestaande structuren. Of het nu gaat om werk, wonen, zorg, onderwijs of mobiliteit. Pas op multinationals, jullie kunnen zomaar aan het wankelen worden gebracht! Denk maar aan de boerenjongen uit Kiev die WhatsApp uitvond en en passant het verdienmodel van KPN en Vodafone de nek omdraaide. Dat is waarom machtige en rijke organisaties proberen om via lobby, politiek en media het probleem in stand te houden waarvoor ze ooit de oplossing boden. En daarom Uber en Airbnb blokkeren.

Nieuwe technologieën

De schrijvers geven inzicht in de positieve kant van crises. De toekomst wordt beter, is hun overtuiging. Want alle nieuwe technologieën en bewegingen gaan elkaar exponentieel versterken, samensmelten en nieuwe oplossingen bieden voor oude problemen: biotechnologie, nanotechnologie, neurotechnologie, sensortechnologie, 3D-printing, DNA-sequencing, robotica, domotica, fotonica, deep learning, artificial intelligence, predictive intelligence, open source, open data, big data, open hardware, maker movement, sociale netwerken.

Hoax

Ook wordt nog even uitgelegd waarom inflatie een hoax is. Want veel goederen en diensten worden goedkoper. Sms werd vervangen door WhatsApp, de videotheek door Netflix, de Winkler Prins encyclopedie door Wikipedia, de cd’s door Spotify, de postzegels door email, de kookboeken door Smulweb. En vroeger kostte een bankstel een maandsalaris. Dus waarom meten we economische groei nog steeds in euro’s? En waarom denken we nog steeds dat die een goede indicatie is voor onze welvaart? Aslander en Witteveen zetten je continu aan het denken.

Begin gewoon

De wereld is nooit af, alles blijft in ontwikkeling. De geschiedenis leert: zodra oude systemen beginnen te kraken en te haperen, ontstaan er conflicten en meningsverschillen. Want verandering is voor veel mensen eng. Maar met de positieve en alles kan-insteek van Aslander en Witteveen heeft de toekomst heel veel moois in petto. De Nooit Af-mentaliteit houdt in: er vrede mee hebben dat dingen Nooit Af zijn. Er is geen vastomlijnd plan, alleen een streep op de horizon. Begin gewoon en leer! Veel dingen zullen in de soep lopen, maar dat is helemaal niet erg. Meestal openbaart zich juist een explosie van mogelijkheden en nieuwe ideeën. En daar worden wij vrolijk van!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor Tachtig



    Menu