The Laws of Simplicity

Auteur: John Maeda
Publicatie: 2020


Houd jij ook van eenvoud?

Eenvoud is hip! Merken die dát begrijpen zijn in.

Houd het simpel dus! Maar hoe?

John Maeda – MIT Media Lab professor en gerenommeerd designer – vat het antwoord samen in zijn boek ‘The Laws of Simplicity’.

We hebben ons leven veel te ingewikkeld gemaakt, zeker wanneer het aankomt op onze technologie. We hebben teveel menus, meer knoppen dan we willen klikken en eindeloos lange handleidingen die niemand leest. Dit willen we niet meer. Maar… Tegelijkertijd verwachten we wel hele complexe dingen van onze technologie.

Merken als Apple en Bang&Olufsen maakten zich al meester van deze tegenstrijdigheid. Zij weten: gebruiksgemak is een van de grootste behoeften van je klant. Neem complexiteit dus voor eigen rekening en maak het haar zo eenvoudig mogelijk.

Op gebied van technologie. Op gebied van design. Op zakelijk gebied. Op zoek naar de balans tussen eenvoud en complexiteit. In ‘The Laws of Simplicity’ zet John Maeda 10 wetten neer om de balans tussen eenvoud en complexiteit te vinden.

“Simplicity is about subtracting the obvious, and adding the meaningful.”

John Maeda vraagt zich constant af óf, maar vooral hóé het eenvoudiger kan. Wet 1: Reduceren. Omdat je dingen kan toevoegen, wil niet zeggen dat je ze moet toevoegen. Wat je dan wel hebt, dat moet goed georganiseerd zijn (de tweede wet). Wet 9: soms kun je dingen nu eenmaal niet eenvoudiger maken. Accepteer dat! Ten slotte: de tiende wet: Less is more. Haal alles wat voor de hand ligt weg. Behoud alleen hetgeen waardevol is!

Niet te missen voor designer en vormgever: ‘The Laws of Simplicity’.

Maak het jezelf makkelijk!

En als relatie van Factor Tachtig mag je dit boek uiteraard ook bij ons lenen, want het staat hier in de boekenkast.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor Tachtig



    Menu