Data-driven marketing: zo haal je alles uit je data

Klant: NTT DATA Business Solutions
Data-driven marketing: zo haal je alles uit je data
Alt Text!

Je zit bovenop een berg aan data. Van klantdata tot businessdata. Hoe haal je daar de juiste inzichten uit en hoe kun je daar business mee genereren? Met die vraag klopte NTT DATA Business Solutions bij ons in Eindhoven aan. Inmiddels hebben we de eerste stappen gezet om die data te laten werken voor de marketingafdeling en uiteraard ook daaropvolgend: sales. We delen graag met je wat we samen hebben bereikt!

Een datagedreven marketingstrategie

Samen met het marketingteam van NTT DATA Business Solutions stelden we in een aantal sessies een roadmap op. Daarin hebben we geschetst hoe we willen bewegen richting een datagedreven marketingstrategie. Uiteraard in kleine stappen. Door de scope gefocust en iets kleiner te houden, blijf je beweging houden in je projecten en kun je ook concreet doorpakken. Verandert je inzicht? Dan kun je daar ook op inhaken. Praktisch dus!

data-brainstorm-touchpoints

Van segmentatie tot touchpoints

Wat we voor de roadmap in kaart brachten? Een segmentatie-blueprint, contentmatrix én we hebben de touchpoints van de prospect- en customerjourney benoemd. Zo creëerden we een totaalbeeld van wat er is, wat we nodig hebben en hoe we alles kunnen inzetten voor de next steps. Met die basis hebben we het gereedschap in handen waarmee we inmiddels bouwen aan verschillende marketingprogramma’s.

Experimenteren met content en leadflows

Parallel aan het op orde brengen van de basis, experimenteren we op dit moment met verschillende contentflows en campagnes. Zo genereren we tegelijkertijd ook data. Die inzichten zijn onmisbaar voor het bouwen van een datagedreven en toekomstbestendige marketingaanpak.

Leads binnenhalen en converteren

Nu we samen de eerste meters hebben gemaakt, is het klaar voor de volgende honderd meter. De uitdaging? Bestaande klanten en leads binnenhalen en die via leadnurturing klaarstomen voor opvolging vanuit sales. Ook willen we achterhalen op welke segmenten we moeten focussen en op welke processen we willen bijsturen. Daarnaast onderzoeken we hoe we uit de diverse applicaties die gebruikt worden binnen NTT DATA Business Solutions een overkoepelend en geïntegreerd databeeld kunnen krijgen waar de marketingafdeling op kan sturen.

brainstorm-data-contentmatrix

"Meer sturen op de data die we al hebben en daar ook werkbare inzichten uit halen. Dat is wat we willen bij NTT DATA Business Solutions. We pakken die stap naar datagedreven marketing procesmatig aan, want zo kunnen we meters maken en snel echt resultaat zien. Samen met Factor Tachtig brengen we focus aan. Het team weet onze wensen te vertalen naar de praktijk en onze prioriteiten in kaart te brengen. Daar ben ik erg blij mee!”

Martine Hendriks, Marketing Communications Manager NTT DATA Business Solutions.

Wil je ook aan de slag met data?

Zie jij door die berg aan data in jouw systemen het bos… uh de inzichten niet meer? Wij duiken graag in jouw data om je te helpen met een datagedreven marketingstrategie. Stuur ons een berichtje hieronder voor koffie met data on the side.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Johan


Johan Maters

Data Driven Marketing

040 7470161

    Menu