DPI – Geen merkrevolutie maar evolutie

Today’s science, tomorrow’s industry, als het aan DPI ligt, hét research platform voor polymeren.

Hoewel ze goed op weg zijn, wil het platform nog meer impact maken. Transformeren van ‘research platform’ naar ‘innovatie community’. Hoe maak je van een sterk merk een nóg sterker merk?

We zijn heel blij met de resultaten. Door de gerichte vragen vanuit het team van Factor Tachtig zijn we tot de kern gekomen van het ‘waarom doen we de dingen die we doen’ zodat we dit beter en gerichter kunnen uitdragen. 

Christianne Scharff-Bastiaens, Communications DPI

Wie is DPI?

Om hier antwoord op te kunnen geven, moesten we eerst duidelijk krijgen wie DPI is als merk. We pakte daarvoor terug op de beproefde 23plusone methode. Want welk verhaal wil DPI vertellen? Wat is de why, how en what van het merk? De Golden Circle? Dat viel snel op zijn plek: our planet needs breakthrough solutions in polymers. De doelgroep van DPI was hen daarbij bekend, maar tijdens ons onderzoek bleken er toch nog wat DPI-fans te zijn die het platform niet eerder zelf hadden ontdekt. Zij willen ook aandacht.

Merken bouwen we samen

‘Wat is de relevantie voor de klant?’, vroeg ze DPI. ‘Waar staat je merk voor en wat kun je bieden om aan de behoeften van de doelgroep te voldoen?’ Na een intensieve brainstorm hadden we juiste antwoorden te pakken. En zo ontstond de propositie, shaping polymer innovation. Bij DPI wordt innovatie namelijk werkelijkheid.

De goede richting

Met zijn allen zetten we die spreekwoordelijke streep op de horizon. Bewust geen stip. Een richting kan je altijd nog bijsturen, die stip staat vast. Niet handig voor een bedrijf dat staat voor innovatie, right? DPI had al een passende huisstijl, maar deze kon hier en daar nog wat worden aangescherpt en aangevuld. Geen merkrevolutie, maar een bewuste evolutie. Je merk heeft namelijk al veel waarde, dus die wil je niet verloren laten gaan. Team design adviseerde onder meer de switch te maken van een hard naar een zachter kleurpalet, de tagline werd aangepast en team content had ideeën voor een matching Tone of Voice en content die scoort. Al deze merkkaders sloegen we op in het ‘DPI handboek’ die we aan het eind van dit traject hen konden overhandigen.

“Als je met een marketing- en communicatiebureau werkt wil je begrepen worden en zien dat je eigen ideeën worden opgepakt en verwerkt. Daarnaast wil je natuurlijk uitgedaagd worden om met een frisse blik naar je eigen product te kijken en verrast worden met de resultaten van de samenwerking met creatieve geesten. Jeroen maakte vanaf het eerste begin heel goed contact en heeft samen met het team ons goed begeleid om ons eigen merk te verduidelijken, te verjongen en te verduurzamen.”

Ernst Jan van Klinken, Managing Director DPI

Naar andere planeet

Van een mooi merk een nog mooier merk maken, was natuurlijk al supertof. Maar wat we echt gaaf vonden? De DPI Annual Meeting waar onder meer André Kuipers zijn verhaal met het publiek deelde (zie foto!). Daar kwam alles samen, van merk, propositie tot content en design. Rutger nam de eventbranding – van video intro’s en outro’s tot de achtergrond van de studio – voor zijn rekening. On set was team content te vinden, die ervoor zorgde dat alles tiptop verliep.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert


Robert van de Wiel

Designer

+31 (0)40 7470161

    Menu