Marketing automation: daarom heb je er wat aan!

Marketing automation: daarom heb je er wat aan!
Alt Text!

Wanneer je zelf in de schoenen van de klant staat, begrijp je meteen hoe belangrijk marketing is. Of specifieker nog: hoe belangrijke góede marketing is. Niets zo irritant als een mailbox vol spam. Maar een leuke deal van je favoriete webshop in je Facebooktijdlijn, is dan wel weer welkom! In deze case wordt duidelijk wat marketing automation (goed) kan doen voor een bedrijf.

Marketing automation, wat is het precies?

Met marketing automation bedoelen we een geautomatiseerd leadgeneratieproces doormiddel van marketing automation software. Deze software maakt het mogelijk om een (potentiële) klant te benaderen aan de hand van beschikbare data, bijvoorbeeld op basis van zijn of haar online gedrag. Zo kan elke bezoeker benaderd worden op de juiste manier en op het juiste moment. In welke vorm dan? Denk bijvoorbeeld aan advertenties op social media en e-mailmarketing zoals invites en contentpromotie.

Het kiezen van marketing automation software

Er zijn veel verschillende soorten marketing automation software op de markt. Elk systeem is uniek: Mailchimp is heel anders dan HubSpot, en die verschilt weer van Pardot en Eloqua. Dat is maar goed ook, want elk bedrijf heeft weer andere behoeften. Er is altijd een goede match te vinden! Onze merkmakers hielpen al diverse klanten met het vinden van de software die bij hen past. Omdat wij zelf geen software verkopen en een onafhankelijke adviseur zijn, kunnen we hier objectief over meedenken.

Je systeem inrichten en starten met campagnes

Het beslissen over software is de eerste stap, maar dat is natuurlijk nog niet alles. Door onze klanten te helpen met het organiseren van hun database en het koppelen van bestaande systemen aan hun marketingsoftware, maakten we het systeem gebruiksklaar. Hierbij is het natuurlijk essentieel dat de doelgroep op een goede manier wordt aangesproken. Door het creëren van persona's hielpen onze merkmakers met het vaststellen van de juiste tone of voice. En daarna? Daarna was het tijd om - samen met de klant - de eerste campagne op te zetten!

Actief bezig blijven met je marketing

Marketingsoftware gekozen? Check. Inrichting op orde? Check. En nu? Voor optimaal resultaat is het belangrijk dat een bedrijf actief bezig blijft met de software en deze waar nodig bijstuurt. Wij hielpen onze klanten om de juiste vragen te stellen (en te beantwoorden😉): wat is de juiste workflow? Hoe vaak houd ik contact met mijn klanten en wie ontvangt welke mails? Zowel op strategisch als uitvoerend niveau dachten en werkten we mee. We schreven er zelfs een blog over! 

Content en inbound marketing

Dan komen we op een essentieel onderdeel: de inhoud. Onze merkmakers hielpen diverse bedrijven met het invullen van hun marketing automation software. Dit deden we door in de schoenen van hun doelgroep te gaan staan en slim na te denken over contactmomenten. Welke informatie is voor hun potentiële klant van belang en waarmee kun je iemand over de streep trekken om daadwerkelijk klant te worden? Ook praktische vragen moeten gesteld worden: wil je alle content anoniem beschikbaar maken, of wil je de klant iets laten downloaden? Die tweede optie is bijvoorbeeld weer een handige manier om klantgegevens, zoals e-mailadressen te verzamelen.

Factor Tachtig hielp al diverse klanten van A tot Z met het kiezen en inrichten van hun marketing automation software. Heb jij hulp nodig bij dit proces of ben je benieuwd wat wij precies voor je kunnen betekenen? We denken graag met je mee! Bel ons of stuur een mailtje.

En dan... de content!

Geen marketingplan zonder content. Krachtige short-copy en inhoudelijke longreads maken een website compleet. Wij bedenken en schrijven deze content voor onze klanten, passend in hun formule en in de juiste tone of voice. Lees in onze blogs hoe wij dat aanpakken of spreek met een van onze tekstschrijvers! 

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrategie

040 7470161

Menu