Een aangescherpte merkpositionering voor JADS

Klant: JADS

JADS: Impact met data

De Jheronimus Academy of Data Science (JADS), een gezamenlijk initiatief van Tilburg University en de TU Eindhoven, is sinds 2016 dé hotspot in Nederland op het gebied van data science en opleidingen. Het is een plek waar studenten, onderzoekers en bedrijven samenwerken om waarde te creëren met behulp van data. JADS wil ook anderen verleiden om impact op de wereld te maken met datawetenschap.

JADS wil impact maken met data science; wetenschap en business koppelen. Data verankeren in en verbinden met de maatschappij. Door samen nieuwe mogelijkheden te ontdekken, loopt de organisatie voorop en wil het anderen verleiden om ook een blijvende indruk op de wereld achter te laten met datawetenschap. 🌎

Optimaliseren van merk en positionering

De diepte in met de 23plusone-methode

Bij de oprichting van JADS is er vooral vanuit een visuele invalshoek nagedacht over het merk. Wat nog ontbrak was een merkverhaal waarin de drijfveren van de partners die JADS vormen, samenkomen. Kortom: een stevige basis in de vorm van een storyline met een scherp merkkompas en een brandguide.

Een bredere visie die meer sturing geeft en die handvaten geeft om de complete user journey vorm te geven. De journey van zowel studenten, aspirant-studenten als medewerkers. 👩‍🏫

De eerste stap om tot een merkkompas te komen? Die drijfveren helder krijgen natuurlijk. Aan de hand van onze merkwaardige scan hebben we deze informatie vergaard en tijdens een workshop met JADS verder uitgediept. Een complex proces waarin we samen op ontdekkingstocht gingen via onze 23plusone-methode. 🕵🏻‍♀️ Waar komen medewerkers hun bed voor uit? Wat voor kop zouden ze over vijf jaar in de krant willen zien over JADS?

Op zoek naar het archetype van je merk

Ook een stap in dit proces: achterhalen welk archetype bij je merk past. Is de organisatie meer een lover of meer van het type Indiana Jones? Belangrijk, want juist een archetype – een herkenbaar karakter – koppelen aan je merk helpt enorm bij het uitwerken van alle uitingen die je maakt en doet. En het zorgt voor herkenning bij je doelgroep. 💡

De resultaten van de workshop leverden een leidraad op waarmee JADS het merk kan laden. Niet alleen qua tone-of-voice, maar ook qua design, visuele uitingen, website en andere touchpoints waarmee studenten en medewerkers te maken krijgen. Online én offline.

MerkKompas

Toetsing van merkbeleving

De next step was een spannende stap. Het merkkompas en daarmee de aangescherpte positionering toetsen. Resoneert de geoptimaliseerde identiteit met de doelgroep? Want je succes als merk valt of staat natuurlijk met herkenbaarheid bij degenen die je wil bereiken.

Met kwalitatief onderzoek hebben we het merkkompas en de doelgroepbehoeftes naast elkaar gelegd. Daar hebben we op bijgestuurd en we hebben een heldere propositie naar de markt geschreven om te laten zien wat voor gaafs JADS doet: “They do cool stuff that matters, with data.”. 😎

Heeft jouw merk ook aanscherping nodig? Of dit nu visueel, in gevoel of in het uitdragen is, we helpen je graag verder. Jeroen laat graag zijn ‘inner Dr. Phil’ op je los om te ontdekken waar jij en jouw collega’s voor het bed uitkomen. 👴🏻

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrateeg

+31 (0)40 7470161

    Menu