Account Based Marketing
In de business to business sector krijg je vaak te maken met kleine, specifieke doelgroepen waarbij je dezelfde perceptie of behoefte wilt creëren. Dus waarom zou je je marketingcampagne niet afstemmen op deze specifieke doelgroep? Zeker als de leden van je doelgroep dezelfde karakteristieken hebben. Zo’n klantspecifieke marketingbenadering noemen we Account Based Marketing, afgekort ook wel ABM.
Relevantie is de boodschap
Een account based marketingcampagne is super customized op de ontvanger. Het bevat een specifieke boodschap, gefocust op de context van jouw doelgroep, voorzien van de juiste value proposition. De focus van een ABM ligt overwegend op lange termijn doelstellingen. Een behoefte of verandering creëer je immers niet zomaar. Onze ABM-specialist, Marijke Dijkgraaf, vergeleek account based marketing in haar blog met een versierpoging.
De beste benadering
Leer je doelgroep kennen om te bepalen waar je ze kunt vinden en wat relevante informatie voor ze is. Zo krijg je inzicht in de kanalen waarop je de doelgroep het beste kunt benaderen. Hoe spreek je ze aan? Is direct mailing het juiste middel? Of past een social campagne beter bij het beoogde publiek? Het medium is net zo belangrijk als de boodschap. Nadat je de inhoud bepaald hebt ga je door naar de middel. Welke content vindt jouw doelgroep interessant? Hoe weet je hun aandacht vast te houden? En kun je ze daarmee activeren? Kun jij deze vragen beantwoorden? Dan ben je al een heel eind op weg!
Moeite met het vinden van antwoorden en behoefte aan een professionele blik? Je vindt ons op de bekende kanalen, of kom langs!