Merkstrategie

Een sterk merk, dat is het doel van iedere ondernemer. Hoe doe je dat? Laat dát nu net de expertise van onze merkmakers en communicatiespecialisten zijn. Een persoonlijke aanpak combineren wij met diepgaande kennis van merkstrategie, marketing en communicatie. Zo leggen wij een stevige basis voor je merk, waar je zowel op korte als lange termijn van profiteert.

Merkkompas

De wereld om ons heen is continu in verandering. Daarom is het belangrijk dat jouw plan van handelen, je strategie, niet is vastgepind op één doel. Trek het breder. Bij Factor Tachtig geloven wij in een streep op de horizon. Een stip leidt namelijk tot tunnelvisie. Met een streep ben je veel beweeglijker en dus voorbereid op alle kansen en bedreigingen die je gaandeweg op je pad krijgt. Het (in onze ogen) ideale instrument? Een merkkompas! Zo’n merkkompas geeft de door jou gewenste richting aan, ongeacht de positie waarin je merk of organisatie zich bevindt. Daardoor kun je makkelijk bijsturen wanneer nodig, zonder je visie, missie of merkstrategie te moeten herschrijven.

Uit welke onderdelen bestaat een merkkompas?

Merkwaarden

De eerste laag van je merkkompas bestaat uit de menselijke drijfveren van je merk. Deze vormen de merkwaarden van jouw organisatie. Oftewel de ‘why’ van je merk. Merkwaarden bevatten dat wat de mensen, die je merk maken, belangrijk vinden. Om deze menselijke drijfveren te achterhalen, passen wij de 23plusone-methode toe. Deze wetenschappelijke methode is in het leven geroepen om een connectie te creëren en positieve handelingen te stimuleren met impact tot gevolg. Wat drijft jouw merk? 🔥

Merkkarakter

Zodra de drijfveren van je merk vastliggen, ontwikkelen we het merkkarakter van je organisatie. Daarbij maken wij gebruik van de twaalf archetypes. Uiteenlopend van creator tot lover en van ruler tot hero. Waarom we je merk een karakter geven? Dat is het ijkpunt van je merk, een manier om te toetsen of al je uitingen bij je passen, zodat je herkenbaar bent voor je doelgroep. Welk type past bij jouw organisatie denk je? 📌

Merkoptimum

Om de eerste twee onderdelen van je merkkompas stuurbaar te maken, creëren we een merkoptimum. Dit is een opsomming van de merkwaarden en het merkkarakter van je organisatie. Deze waarden brengen we tot leven door de balans op te zoeken. Zo kom je vanzelf tot authentieke merkwaardige gedragingen, communicatie, vormgeving, tekst en beeld. Voor balans heb je evenwicht nodig, wat we vinden in twee uitersten. Dat zijn zeker geen absolute waardes. Je merkwaarden kleur je onder andere in vanuit tradities van jouw organisatie en medewerkers. Soms heeft je boodschap wat meer power nodig, soms wat meer ingetogenheid. Deze beweegruimte vind je in het merkoptimum. Maar ga niet over de schreef, zorg dat je altijd trouw blijft aan je merkwaarden, zo waarborg je de authenticiteit van je merk.

Ligt je merkkompas cq je merkstrategie eenmaal vast, dan kun je aan de slag met de visuele “tastbare” uitingen van je merk zoals de huisstijl en tone-of-voice.

Huisstijl

De visuele huisstijl van je merk is één van de dingen die mensen als eerste opslaan en zich herinneren. Het is daarom erg belangrijk dat de huisstijl aansluit op je merkwaarden. Dat begint al bij je merkkleuren. Die moeten bij je merk passen. Hoe visualiseer jij je merkkarakter?

Tone-of-voice

Het zetten van de juiste toon, dat is waar een merk zich mee onderscheidt. Een merkwaardige tone-of-voice pas je toe op alle uitingen vanuit je merk. Dat creëert herkenbaarheid, zodat iemand na het lezen van één zin de afzender al weet. Heb jij de tone-of-voice van je merk al gevonden?

Kies je (merk)archetype

Je merk aanscherpen, je merk karakter geven. Het kiezen voor een archetype geeft je merk richting.
Take me there!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrateeg

+31 (0)40 7470161

    Menu