Het bromvliegeffect

Auteur: Eva van den Broek, Tim den Heijer
Publicatie: 2021


De meesten van ons kennen hem wel: het vliegenstickertje in het urinoir. Wist je dat dit tweedimensionale beestje voor duizenden euro’s schoonmaakkosten bespaart per jaar? Inderdaad, precies om die reden.

Je merkt het amper op, maar het kan een grote invloed hebben op je gedrag: het bromvliegeffect. Hoe vaak zoemt er een bromvlieg in jouw buurt? Vaker dan je denkt. Dit boek is dé manier om het bromvliegeffect te herkennen en jezelf er niet door te laten manipuleren. Nog belangrijker? Je leert hoe jij dit effect op een goede manier kunt gebruiken! 

[…] een nuttige stijlfiguur [is] de paraleipsis, waarbij je zegt wat je niet gaat zeggen en het daarmee dus stiekem wél zegt. ‘Ik kan je hier natuurlijk geen 10.000 euro voor vragen.’

Een feest van herkenning met veel ‘aha!’-momentjes. Bekende trucs waarvan je weet dat je erin trapt. Maar het is meer dan dat! De auteurs leggen met behulp van wetenschappelijk onderzoek uit waarom het werkt. 

Zeker een aanrader voor de marketeer, om de alledaagse effecten van neuromarketing te zien – en te ontdekken hoe deze in de praktijk worden toegepast.

Na het lezen van dit boek weet jij waarom je in de supermarkt eerst binnenkomt bij het fruit, en later pas de Nutella ziet. Laat je die pot volgende keer dan toch staan…?

En als relatie van Factor Tachtig mag je dit boek uiteraard ook bij ons lenen, want het staat hier in de boekenkast.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor Tachtig



    Menu