Een op maat gemaakt marketingplan

Klant: Heijmans Woningbouw
Een op maat gemaakt marketingplan
Alt Text!

Van idee naar praktisch marketingplan

Heijmans combineert activiteiten in vastgoed, bouw & techniek en infra. Een sterk merk dat zich profileert als ‘makers van een gezonde leefomgeving’. De afdeling Renovatie van Heijmans Woningbouw is in de afgelopen jaren gegroeid. Zowel in aantal projecten als in expertise. Wat nog ontbrak, was een goede, eenduidige marktbenadering. Tijd voor een plan dus!

case heijmans

Eerst scherpstellen

Heijmans wilde graag haar nieuwe aanpak van renovatieprojecten voor het voetlicht brengen. Het idee stond er. De expertise van diverse renovatiespecialisten is in huis. Maar hoe zorg je ervoor dat de markt weet dat jij deze expertise biedt? En dat ze ook begrijpen dat je de dingen anders aanpakt dan de concurrent? Samen met de communicatie- en renovatie-experts van Heijmans hebben wij een praktisch marketingplan opgesteld. Een plan dat begint bij het goed verwoorden van de uitgangspunten, doelstellingen en de doelgroep. Om een goed verhaal neer te zetten begonnen we natuurlijk bij Heijmans zelf. Door goed door te vragen, konden we de uitgangspunten haarscherp stellen.

Bepaal de ‘sweet spot’

Daarna gingen we aan de slag met de propositie en kernboodschap. Op basis van de behoeftes van de doelgroep, de merkidentiteit en de producten en services die je levert, bepaalden we de ‘sweet spot’. Dat is de breinpositie die je bij jouw doelgroep wilt innemen. Onderscheidend van de concurrentie. Die ‘sweet spot’ vertaalden we naar een praktisch toepasbaar communicatie-advies. Welke woorden wil je lading geven en hoe zet je dat in een storyline. We adviseerden niet alleen, we maakten de sweet spot concreet met een voorbeeldtekst en een korte pitch.

Een pakkende naam

De boodschap kregen we samen helder, de propositie stond snel op papier. De volgende stap? Een naam natuurlijk! We kozen voor een pakkende naam, die - heel belangrijk - aansluit bij de merkwaarden van Heijmans. Het bouwbedrijf werkte het zelf verder uit in een aantrekkelijk logo, binnen hun huisstijl.

Praktisch stappenplan

Met heldere en scherpgestelde uitgangspunten op papier formuleerden we een praktisch marketing- en communicatiestappenplan. Wat daar in staat? Een overzicht van alle middelen die je in de verschillende fasen van een customer journey in kunt zetten. Maar, ook een kosteninschatting en planning horen daarbij. En daarmee komt Heijmans goed beslagen ten ijs!

Heb jij ook een idee waar een marketingplan bijhoort? Bel Marijke eens, ze helpt je graag verder!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marijke


Marijke Dijkgraaf

Merkmaker

040 7470161

Menu