ERAC – Hetzelfde merk, wél meer pit

ERAC helpt overheden, kennisinstellingen en bedrijven, met grote uitdagingen op het gebied van regionale economie en de energietransitie in Europa.

Bij ERAC doen ze veel. Samen werken ze aan grote, maatschappelijke projecten – en dat doen ze met een hoop passie en drive. Maar waarom precies? En waar bewegen ze naar toe? Dat mocht volgens ERAC wel weer eens aangescherpt worden. De kantoorverhuizing – van Den Bosch naar het BOLD-gebouw op Strijp-S – was een uitgelezen moment om het merk ERAC onder de loep te nemen.

“Het gevoel dat me met name is bijgebleven is dat we het met elkaar hebben gedaan.”

Jolande Wijman, Strategisch Marketeer & MT

De Insider Scan

Om élke medewerker in de ‘merk-evolutie’ te betrekken, zijn we gestart met de Insider Scan. Via dit online onderzoek kregen we inzicht in wat de medewerkers van ERAC persoonlijk belangrijk vinden, hoe ze het merk ERAC zien en wat ze graag meer in het merk ERAC terug willen zien. Dit vormde waardevolle input voor de verdere ‘rebranding’.

ERAC merk-evolutie - nieuw logo
Workshop merkkompas met mensen van ERAC die 23plus1 kaarten op de vloer uit leggen.

Merkkompas en nieuwe visuele identiteit

Tijdens de workshop die volgde, kwamen ERAC’ers van verschillende afdelingen samen bij ons op kantoor. De hamvraag luidde: waar komt de ERAC’er diens bed voor uit? Door middel van de intuïtieve 23plusone-methode kwamen we zo samen tot de kern.

Dit werkten we uit in een merkkompas, waarin kernwaarden, missie, visie, merkverhaal en BHAG helder geformuleerd terugkwamen. Als vervolg hierop werkten we aan een nieuwe visuele identiteit, die de kernwaarden van ERAC precies in beeld vangen. Na wat heen-en-weer sparren en nieuwe input, vertaalden we dit in het eindproduct: een duidelijk, overzichtelijk en on-brand merkboek.

ERAC merk-evolutie - brandboek

Tone-of-behaviour

En staat het merkboek? Dan is het tijd om het ‘nieuwe’ merk te laten leven. Wij geloven dat dat vooral bij de medewerkers van ERAC zelf ligt. Maar daar kunnen we uiteraard wel een sterke voorzet in doen! Zo gaven we een tone-of-behavior-presentatie, waar we tips gaven om de merkwaarden subtiel maar succesvol in de praktijk te brengen. Kleine, dagelijkse veranderingen kunnen immers een groot merk maken.

ERAC blij, wij blij. We kijken uit naar een mooie, duurzame toekomst als merk-partner van ERAC.

ERAC merk-evolutie - voorzet webdesign

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrateeg

+31 (0)40 7470161

    Menu