Ethisch merkmaken – our thoughts

Zorgen voor de planeet en de maatschappij? Dat begint [clichéalert] écht bij jezelf. Bij Factor Tachtig gaat dat om de manier waarop we met elkaar en met de wereld omgaan, maar ook om hoe we ons vak benaderen.

Ethisch merkmaken – dus ethische marketing en communicatie – is voor ons samen te vatten in de volgende 3 uitgangspunten.

  1. Eerlijkheid en transparantie
  2. Langetermijndenken
  3. Less is more

Eerlijkheid en transparantie

Zeg je ethiek, dan zeg je eerlijkheid. Voor ons begint dat bij het luisteren naar onze klanten en naar de markt. De klantvraag komen we tegemoet zonder daarop in te spelen of misbruik te maken van onze positie. We gebruiken marketing en communicatie om feitelijke informatie te verstrekken, en adverteren zonder te misleiden. We willen geen producten promoten waar een bedrijf of consument niet op zit te wachten. Daarnaast zorgen we dat beloftes waargemaakt worden, zowel van de klant als van onszelf.

Ook hechten we veel waarde aan open zijn naar het publiek, naar klanten én naar collega’s. Over hoe we dingen doen bij Factor Tachtig, maar ook over ons vak. Zo gebruiken wij uiteraard ook principes uit de neuromarketing of gedragspsychologie, maar altijd duidelijk in zicht en nooit om te verleiden voor iets wat niet nodig is. Ook zijn we zo transparant mogelijk over het gebruik van data, en vormt onze sterke data-visie de basis voor het advies dat we onze klanten geven.

Langetermijndenken

Langetermijndenken is echt een sleutelwoord binnen Factor Tachtig. We’re in it for the long run – in de samenwerking met klanten, vakgenoten en collega’s, in de manier waarop we de planeet behandelen, in de adviezen die we geven, maar vooral in de merken die we maken. We houden onze blik gericht op de toekomst, en blijven weg van ‘quick-fixes’.

Die langetermijnvisie staat één op één met ethisch merkmaken. Of we nou content creëren voor jouw website, of ons hoofd breken om een nieuw strategisch communicatieconcept – we doen het altijd in lijn met de kern van jouw merk, tot in de kleinste details. Ook wanneer jij om iets anders vraagt. Zo dragen we áltijd bij aan de duurzame toekomst van jouw merk.

Less is more

We kunnen met minder. Dat geldt ook voor marketing en communicatie. In het wild gaan zenden zonder een doel voor ogen te hebben? Niet heel ethisch, vinden wij. Door te graven, te spiegelen, en zo tot een heldere segmentatie en boodschap te komen, zorgen we dat jouw doelgroep niet overspoeld raakt met producten of diensten die niet nodig zijn, en niet verleid wordt voor iets wat niet past. Zo behouden we samen de positieve waarde in ons mooie vak. 

Ook proberen we onder de noemer ‘less is more’ tastbare marcom-middelen zo veel mogelijk te beperken. Hebben we toch iets nodig? Dan gaan we op zoek naar het minst belastende alternatief. Zo adviseren we bijvoorbeeld onze klanten om onnodige give-aways te vervangen voor een duurzamere optie, en wisselen we het standaard kerstpakket in voor een bruikbaar cadeau dat een bijdrage levert aan de planeet. Via Trees for All, bijvoorbeeld.

Kortom: we doen keihard ons best. Echt waar. Maar ons vak is en blijft beïnvloeding, en dat doen we bij Factor Tachtig vooral ethisch. Samen blijven wij zoeken naar creatieve en innovatieve manieren om iedere dag weer een beetje beter te worden. Hoe draag jij je steentje bij?

Wil je meer weten over merkmaken met Factor Tachtig? We gaan graag samen om tafel!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen


Jeroen van IJzendoorn

Merkstrateeg

+31 (0)40 7470161

    Menu