23plusone methode opgenomen in het SWOCC merkmodellenboek

5 november 2020

Voor de tweede keer in het 20-jarig bestaan van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) geeft het modellennaslagwerk Merkmanagement Modellen uit. Als actief gebruiker van 23plusone zijn wij trots dat het model waarmee wij dagelijks voor onze opdrachtgevers merken met mensen verbinden, is opgenomen in dit wetenschappelijk standaardwerk.

Aantrekkelijk merk ontwikkelen

Bij Factor Tachtig helpen wij klanten met het ontwikkelen van sterke merken. Voor een cultuur-gedreven merk heb je een groep mensen nodig die blij, bereid en in staat zijn om vanuit hun innerlijke drive bij te dragen. We stimuleren iedereen om mee te doen, zodat top-down en bottom-up krachten elkaar kunnen ontmoeten en samen de weg kunnen bepalen. In onze aanpak staat 23plusone centraal. Deze methode is rond 2006 ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek dat als doel had om meer te begrijpen van de gevoelens die mensen bij merken ervaren. Omdat het een laagdrempelige, speelse methode is, kan iedereen meedenken over de cultuur en de merkstrategie. Zo ontstaan rijke merkverhalen die aantrekkelijk zijn voor klanten, (toekomstige) medewerkers en andere stakeholders en die leiden tot groei in de breedste zin van het woord. 

Visueel je merkwaarden vastleggen

De 23plusone methode komt voort uit wetenschappelijk onderzoek naar de link tussen wat mensen drijft en gelukkig maakt en de aantrekkelijkheid van organisaties en merken. Zoals de naam al doet vermoeden zijn er 24 universele emotionele drijfveren, geclusterd in 5 domeinen (Veiligheid, Zelfontwikkeling, Ambitie, Vitaliteit en Aantrekkingskracht), die onbewust ons gedrag sturen. De methode legt, door middel van fysieke en online tools, de individuele en collectieve drijfveren van medewerkers, klanten en andere stakeholders bloot en maakt het mogelijk mensen te verbinden op de zaken waar het echt om gaat in het leven. Daarmee wordt het merk menselijker en dus aantrekkelijker. Dat heeft niet alleen invloed op je externe merk maar ook op je interne merk en cultuur.

Over SWOCC

Met praktijkrelevantie als uitgangspunt, verzamelt en ontwikkelt SWOCC wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie. Zo worden marketing- en communicatieprofessionals in staat gesteld nieuwe kennis in hun vakgebied bij te houden én toe te passen. De activiteiten van SWOCC worden financieel mogelijk gemaakt door donaties van commerciële en non-profit organisaties. SWOCC is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen

    Menu