Invloed

Auteur: Robert B. Cialdini
Publicatie: 2016


Hij ging drie jaar ‘undercover’ voor dit boek: Robert Cialdini. Nu leert hij ons het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste. In de laatste editie voegde hij hier een nieuwe aan toe: eenheid.

Klik en zoem. Alle principes zijn zó herkenbaar. Niet gek, want wat blijkt: maar al te vaak vertrouwen we op onze automatische piloot. Gedachteloos gaan we in op verzoeken als ‘duur is goed’ en ‘vijf sterren is kwaliteit’. De principes van beïnvloeding zijn er op gebaseerd. En wij? Wij trappen er massaal in!

Merkwaardig, want onder andere het succes van Tupperware wordt er door verklaard. We starten met een spelletje, waarbij vele prijzen gewonnen kunnen worden. Win je niets, mag je in de grabbelton graaien (wederkerigheid). En dan: Gastvrouw, vertel maar eens over de mogelijkheden en voordelen van Tupperware. Vriendinnen, buren en familie móéten dat wel geloven! Vele malen overtuigender dan een verkoopster (sympathie). Eenmaal aangekomen bij de aanschaf van de Tupperware producten is daar het feit dat iedereen wel iets mee naar huis neemt (sociale bewijskracht). Tja, dan moet het wel goed zijn, toch?

“Often we don’t realize that our attitude toward something has been influenced by the number of times we have been exposed to it in the past.”

Ook de werking van invloed in andere culturen, rol van het internet, andere nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen blijven niet onbesproken. Dus, ben jij overtuigd?

En als relatie van Factor Tachtig mag je dit boek uiteraard ook bij ons lenen, want het staat hier in de boekenkast.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor Tachtig



    Menu