Hoe ziet jouw werk als ontwerper er over 10 jaar uit? We stappen even in de telefooncel, de DeLorean of nee: de vierde dimensie. Je begint de ochtend met een kop koffie, met het lezen van je e-mail – ja dat doen we dan nog wél gewoon – en de wekelijkse teamvergadering. Je rolt je mouwen op en gaat aan de slag. Waar jouw onderscheidend vermogen eerder nog lag in het gebruik van de diverse softwarepakketten, ligt de focus nu bij het creatief aansturen van één tool. In 2033 ben jij namelijk een welbespraakte artdirector.

AI door de ogen van een designer

afbeelding

Binnen de creatieve branche is een revolutionaire verschuiving gaande. Met het rappe tempo waarop de AI-tools blijven ontwikkelen, is bovenstaande best een realistisch toekomstbeeld. Pretty cool, vinden wij. Want als makers zijn wij in de positie om onze (toekomstige) functie opnieuw vorm te geven. Maar even terug naar het hier en nu.

Je merk ontwerpen en kunstmatige intelligentie

Want kunstmatige intelligentie, wat betekent dat ook alweer? Artificial Intelligence (AI) is een machine, die in staat is om zelf nieuwe dingen te leren en problemen op te lossen. AI bestaat in verschillende vormen, maar de meest besproken zijn momenteel ChatGPT, Lensa, Midjourney en Dall•E 2. Deze tools zijn ontwikkeld met als doel om de toekomstige samenleving verder te helpen. In de wereld van design wordt al veel gebruik gemaakt van verschillende AI-tools, met name om het huidige uitvoeringsproces te versnellen. Maar wat betekent deze verandering voor jouw job?

AI is one of the most important things humanity is working on. It is more profound than, I dunno, electricity or fire

Sundar Pichai, Google CEO

De wereld verandert

De CEO van Google, Sundar Pichai, voorspelde onlangs dat de ontwikkeling van deze tools ingrijpender is dan de uitvinding van vuur. Yup – laat die maar eens even bezinken. Kevin Kelly, hoofdredacteur van het tijdschrift ‘Wired’, vindt dat we de komst van AI in historisch perspectief moeten plaatsen. Volgens hem is het vergelijkbaar met de komst van elektriciteit en de revolutionaire impact daarvan. Een ding is zeker, verandering zorgt voor weerstand en angst. En al helemaal wanneer de uitkomst onzeker is. Maar moeten we nu werkelijk bang zijn voor de ontwikkeling van deze nieuwe technologie? Bij de uitvinding van de telefoon was men bang dat sociale gatherings volledig geschrapt werden en de uitvinding van de trein zou ervoor zorgen dat koeien geen melk meer kunnen geven. Een recent voorbeeld – eigenlijk is het al even geleden – uit 1999, (feel old yet? Ik wel!) ging over de ‘spannende’ jaarwisseling en de angst voor de milleniumbug. We zouden ten prooi vallen aan de technologie. En dat viel, zoals jullie allemaal weten, reuze mee.

Dat de ontwikkeling van AI-tools veel impact hebben staat buiten kijf, maar vooral als het gaat over de manier waarop wij (gaan) werken. Ter illustratie: wij worden nu ook betaald voor onze kennis op het gebied van de diverse softwarepakketten én de snelheid waarop we daarmee werken. Dat geldt straks ook voor de AI-tools. De ontwikkeling van AI kun je het beste vergelijken met de industriële revoluties. Ja, banen gingen verloren maar er werden ook nieuwe banen gecreëerd én er ontstonden nieuwe kansen.

Voor onze klanten zie ik op korte termijn al de ‘bevrijding’ van de stockfotografie.

Rutger Dragstra

Meer tijd voor creativiteit

Onze rol wordt zeker niet overbodig maar verandert. AI kan je inspireren, als sparringpartner dienen maar ook ondersteunen in de uitvoerende werkzaamheden. Dat betekent dat er meer tijd is om over creatieve concepten na te denken, en je ook meer tijd overhoudt om autonome werkzaamheden op te pakken. Voor onze klanten zie ik op korte termijn al de ‘bevrijding’ van de stockfotografie. Daarmee komt er een einde aan de eeuwige zoektocht naar de juiste afbeelding, die de concurrent niet ook al gebruikt. Of dat ene (niet te dure) beeld dat, met heel veel fantasie, het juiste verhaal vertelt. Met AI kun je unieke beelden creëren en thema’s uitbeelden die voorheen moeilijk vast te leggen waren. Je kan een serie foto’s vervaardigen waarbij je binnen een huisstijl werkt. Op die manier kunnen bedrijven zich meer gaan onderscheiden. Techniek is er om ons te helpen en efficiënter te werk te gaan. Eigenlijk is dit een ontzettend spannende tijd voor ons. We zien de techniek in een razendsnel tempo ontwikkelen en we kunnen daar nu ons voordeel mee doen. En zeg nu eerlijk, willen we nog wel terug naar een andere tijd? Mijn advies: omarm AI, want it is here to stay.

Wat kan AI al (en wat nog niet)?

Zie AI dus als een waardevol instrument binnen het scala aan designtools. Met Nvidia schilder je prachtige realistische landschappen op je scherm en met Midjourney ontstaan utopische beelden. Maar let wel, het heeft nog steeds onze input nodig om creatiever te worden en te filteren wat goed is of écht mooi. De tool bepaalt in seconden wat hij gaat maken. Er gaat, anders dan bij de mens, geen creatief schetsproces aan vooraf, waarbij de ene gedachte de volgende inspireert. Een AI-tool mist simpelweg nog de emotionele evaluatie. Want wat maakt een beeld nu mooi, grappig of betekenisvol? Dat kan alleen een mens invullen.

Vooralsnog blijven wij dus die filter (de curator) om te bepalen wat mooi en waardevol is. De beste en meest waanzinnige beelden die gecreëerd zijn met AI, zijn de beelden die tot stand zijn gekomen in samenwerking met de menselijke maker. Ik hoor je denken. Welke plaatjes zijn dan zo waanzinnig? Nou, plaatjes van feestvierende dinosaurussen bijvoorbeeld. En die zijn nét zo satisfying als kattenfilmpjes. Maar er is meer, want er zijn ook volledige kunstprojecten gemaakt. Speciaal voor jou ben ik, als een heuse curator, in de wereld van de AI-tools gedoken en heb de beste finds voor je verzameld. Dus voor nu zijn we even klaar met de toekomstvoorspellingen: geniet en aanschouw de wondere wereld – ja Chriet, we denken nog steeds aan je – van AI.

Stap in de wereld van AI

Een designer door de ogen van een AI

Tegen een klein tarief selfies laten generen door de AI van Lensa. Op basis van minimaal 10 aangeleverde selfies van jezelf levert deze AI nieuwe selfies in allerlei verschillende rollen en stijlen. Dat wilde ik natuurlijk gelijk proberen! Zie hieronder de beste resultaten.

Toegepast in de kunst

Kunstenaar Jonas Peterson heeft AI volledig omarmd en zijn weg al aardig gevonden. Sommige beelden hebben elementen van foto’s die hij zelf heeft genomen. Het overige is gegenereerd door kunstmatige intelligentie.

Fotobewerking:

Een voorbeeld van hoe je beelden kunt bewerken met AI.

AI vs Human:

Deze designer neemt het op tegen AI. Welke poster vind jij beter?

Uitgelichte blogafbeelding

Voor dit blog wilde ik uiteraard dat de uitgelichte afbeelding ook door AI gemaakt zou worden. Zie hieronder het resultaat in kleur. Zoals je ziet gaat tekst in beeld nog niet zo soepel. 😉

Mijn prompt aan DALL•E: Highley detailed oil painting of a person sitting behind an iMac staring at the screen while drinking coffee in a mug in the morning at the office, in the year 2033, having monstera plants around and an AI robot taking over the computer. Adding a solid yellow sticker on the computer screen and Factor Tachtig on the wall.

Ben je nu helemaal #inspired en wil je graag zelf aan de slag met gratis AI-tools? Stiekem een plaatje creëren van een brakke dinosaurus (ja, we hebben je wel door;)) óf de tool een blog laten schrijven? Hier zijn nog wat goede tips! Heb jij nog een top tip voor ons? Laat het me weten!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Rutger

    Menu