Factor Tachtig gaat verder onder de naam Perzik. Juist. Dat sappige, roodgele stuk fruit dat af en toe bij jou op de fruitschaal ligt. Waarom Perzik? We zijn ooit met de projectnaam Banaan gestart, we gingen verder als Factor Tachtig, maar vinden dat het tijd is voor de naam Perzik. Het mag anders, vinden wij: fruitig, zoet én aaibaar.

Factor Tachtig wordt Perzik

afbeelding

What’s in a name

Het gebeurde recent bij het telecombedrijf T-mobile. Zij veranderden hun naam naar Odido, en ook Nuon heeft een aantal jaar geleden de stap gemaakt en haar naam veranderd in Vattenfall. Beide bedrijven hadden te maken met een fusie, een rebranding was dus noodzaak en met name een strategische zet. Maar je merknaam verander je niet zomaar. Je naam is namelijk de personificatie van je merk en een belofte naar je klanten toe. Het brengt vertrouwen en is dus van onschatbare waarde. Dus wees gerust, voor nu houden wij het bij Factor Tachtig. Dat gezegd hebbende, zijn er twee belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden bij het veranderen van je naam. Ten eerste, een merknaam roept altijd (on)bedoeld emoties op. De neuronen van je klanten maken allerlei verbindingen en associaties met je merk(naam). En dat is goed. Want al die associaties vormen het DNA van je merk, en dat is gelijk punt twee.

Appels met Perziken vergelijken

Maar eerst nog even terug naar de naam Perzik. Want ik hoor je al denken: Perzik, dat doe je toch niet? Veel te algemeen, niet onderscheidend genoeg en past niet bij wat jullie doen. Precies, vind ik ook. Maar wat vind je dan van de naam Apple? Hey, die ligt thuis ook op de fruitschaal. En met een hapje eruit, ligt die wellicht wel naast je fruitschaal aan de oplader. Geen gekke naam dus. Een ander voorbeeld dat ik graag gebruik is van de merknaam Coca-Cola. Ik zou een opdrachtgever niet durven te adviseren om een merknaam te nemen met Coca erin. Maar ik denk niet dat je daar ooit over gestruikeld bent bij Coca-Cola? Dat komt omdat het merk een rits aan positieve associaties bij ons losmaakt (🎄🎅).

Heb jij ook namen waar je je vraagtekens bij zet? Laat ze achter in onderstaand formulier.

Twee dingen om te onthouden voordat je aan je naamsverandering begint.

Persoonlijke bias, oftewel punt 1

Als je een woord leest heb je al associaties, positief of negatief. En dat is bij elke persoon anders. Jij vindt een perzik lekker zoet en sappig, maar je collega denkt alleen maar aan de haartjes op de schil. En wat vind je van de naam Stekker? Zie jij de kans om daar een sterk merk van te maken? Wellicht denk je: natuurlijk wel, omdat je het associeert met verbinding, energie en kracht. Maar misschien denk je: pff nee, omdat je bang bent dat jouw product altijd vanuit een negatieve kant wordt bekeken – denk maar eens aan de uitdrukkingen: ‘balen als een stekker’, ‘stekker eruit trekken’. Oftewel, persoonlijke vooringenomenheid heeft veel invloed op hoe een merknaam wordt waargenomen, en het heeft ook tijd nodig om te landen.

Laden, laden en nog méér laden: punt 2

Het sleutelwoord hierbij is laden. Wek die neurale connecties met je merk telkens weer bij je doelgroep op. Zorg dat je merknaam altijd weer fris in het geheugen van je klant zit, en dan uiteraard gekoppeld aan je merkwaarden. Denk maar aan die appel op je fruitschaal. Zou jij daar Apple van kunnen maken? Toegegeven, dat is een flinke uitdaging. Het is het werk van jarenlange marketinginspanning en véél budget. Maar je moet ook het lef hebben om met zo’n naam te starten. IBM, een van grootste softwarebedrijven ter wereld, is ook een goed voorbeeld. Want heb jij je weleens afgevraagd waar de afkorting voor staat? Ik ook. Maar dat is in essentie niet belangrijk. De naam is geladen, jij kent IBM en weet wat ze doen. Hm… Wij kunnen misschien ook voor de naam PZK gaan. 😉

Lees ook:  Merk en bedrijfscultuur: een onafscheidelijk stel

Waar moet ik dan wel rekening mee houden?

Je naam hoort onderscheidend te zijn. Kort en krachtig, maar ook toekomstbestendig. Daarnaast moet je zorgen dat het niet te veel in het vaarwater van andere merken komt (trademark). Dat je het eenvoudig kan uitspreken, spellen én onthouden. Uiteraard handig als de domeinnaam beschikbaar is. En als je aan al deze criteria voldoet, probeer dan een naam te kiezen die duidelijk maakt waar jouw product of dienst voor staat. #goscooter

Samen maken wij je naamsverandering tot een succes

Een naam bedenken is dus geen eenvoudige klus. Daarom helpen we je graag. We begeleiden jou en je team met het vinden van de naam die bij jullie past. Een naam waar jullie energie van krijgen en ook energie in wíllen stoppen. De naam die je met trots op je T-shirt draagt en waar je je auto mee bestickert. En dan helpen we je ook nog om de juiste lading, consistent aan die naam te verbinden. Dát is bouwen aan een duurzaam merk.

Ready to mingle (🍑)? In de wereld van merknamen natuurlijk. We praten je graag bij.

Ps. Twee weken nadat dit blog verscheen, maakte Pantone de kleur van 2024 bekend. Ze kozen voor fuzzy peach, oftewel zacht perzik. 😌

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu