Je hebt een nieuw product ontwikkeld dat een enorme bijdrage levert aan de tech-branche of een innovatief idee gerealiseerd dat de oplossing biedt voor duurzaamheid. Tof nieuws: daar hoort een persbericht bij! Hoe je het perfecte persbericht schrijft? Zo’n bericht dat elke redactie in de spotlights wil zetten? Wij weten hoe.

Tips en tricks voor het perfecte persbericht

PR
Het perfecte persbericht
afbeelding

Redacties, redacties, redacties!

Laten we eerst eens stilstaan bij wat een persbericht eigenlijk inhoudt en voor wie het bedoeld is. Hoe je het ook wilt noemen: een communiqué of press release. Het doel van een persbericht is om interesse te wekken én te overtuigen. Redacties worden elke dag overstelpt met tientallen – soms honderden – persberichten. Elke instelling en ieder bedrijf wil namelijk aandacht voor hun ontwikkelingen. Sterker nog: ze schreeuwen erom. Nog net niet met Caps Lock-letters in het e-mailonderwerp. Of wel, wie zal het zeggen. En de redacties? Die maken in een paar seconden de afweging: heeft dit nieuwswaarde of niet?

Weet wat je wilt vertellen

Denk daarom, voordat je begint met schrijven, na wat je wilt overbrengen. En of het nieuwswaarde heeft of niet? Zo ja, zet dan alle hoofdpunten bij elkaar. Dit doe je door middel van de 5 W’s + de H. Dat maakt het persbericht oprolbaar. En dat is belangrijk. Publiek & redacties scannen een bericht. De belangrijkste info móét dus bovenaan staan. Want zeg eens eerlijk: voordat jij iets gaat lezen, wil je toch ook weten of het de moeite waard is.

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe: in je inleiding beantwoord je dus de 5 W’s + de H. Schrijf zo specifiek mogelijk op en vermijd langdradige stukken. Zo voorkom je dat lezers afhaken. Als dat gelukt is, is je boodschap meteen duidelijk voor je lezer. Next!

De 6 V’s checklist…?

Ja, je leest het goed. De 6 V’s. Maar wat houdt dat precies in? Nee, het heeft niks te maken met de 6 veranderstrategieën of de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini (pssst… sinds 2018 is er een zevende principe bijgekomen!). De 6 V’s checklist free publicity van Saskia de Jong is een lijst die bestaat uit 22 onderwerpen in 6 stappen.

De stappen zijn als volgt.

Verhaal: begin met een nieuwswaardig topic.
Versterk: kies een aanjager.
Versnel: voeg opmerkelijke elementen toe.
Verbeter: pas bewezen formats toe.
Verrijk: zet aan met extra verpakking.
Verbreed: rol social uit.

Je volgt de 6 stappen en bij iedere stap denk je na of je iets met het onderwerp wilt doen. Onderwerpen kunnen zijn: organisatie, techniek, marketing, onderzoek of innovatie. Ben je klaar? Dan maak je met die onderwerpen een compleet persbericht. Deze checklist kun je ook gebruiken voor een artikel, projectverhaal of een interview.

Hoe verder?

De pers meer vertellen over dat ene toffe product dat een bijdrage levert aan de tech-branche of je zojuist gerealiseerde innovatieve idee? Met deze tips wil de redactie je persbericht ongetwijfeld lezen! Schrijf veel. Oefen veel. Voordat je het weet, heb je het onder de knie. Dus wees niet bang om fouten te maken. Door feedback te vragen aan je collega’s, mentoren of zelf kritisch naar je werk te kijken, ga je altijd vooruit.

Vind je het toch spannend om zelf een persbericht te schrijven of heb je nog wat extra tips nodig? Dan ben je van harte welkom om een keer samen met ons te gaan sparren over dit onderwerp.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marie

    Menu