Als organisatie wil je dat jouw persberichten opgepikt én geplaatst worden. Dat doe je ten eerste door goede berichten te schrijven die aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. En ten tweede door oprolbare berichten te schrijven met nieuwswaarde. Maar er is nog iets dat niet te missen is in een goede PR-strategie. Relaties opbouwen met de pers.

Perfecte persrelaties opbouwen? Zo doe je dat

PR
Perfecte persrelaties opbouwen
afbeelding

Inboxen van redacties stromen over. Elke dag. Hoe zorg je dan dat je bericht opvalt? Stuur je het bericht meerdere keren? Met een reminder? Of bel je na om je bericht alsnog onder de aandacht te brengen? Nee. Doe dat alsjeblieft niet. Uit onze gesprekken met redacteurs blijkt: het is belangrijker om te bouwen aan de relatie, dan je berichten te blijven pushen. Het is dus slim om te weten waar journalisten op aanslaan en hoe ze werken. Zodra je dit weet, kun je actief werken aan een goede verstandhouding met redacteuren van media-outlets die interessant zijn voor jouw doelgroep. En dan sla je met je persberichten de plank ook niet zo gauw mis.

Relaties opbouwen dus. Klinkt vrij logisch. Je kunt natuurlijk ook een stap verder gaan en dezelfde events bezoeken, of een kennismakingsgesprek inplannen om jouw nieuwtje exclusief te delen. Het kan. Maar eerlijk is eerlijk: zoveel tijd hebben journalisten nu ook weer niet. En om nou een redacteur te stalken op een event… Iets zegt ons dat dat averechts werkt.

Infographic persrelatie opbouwen

Onderstaande infographic laat duidelijk zien wat je kunt doen om je relaties met redacties te versterken, te verbeteren én te onderhouden. Spoiler alert: inzicht krijgen in je doelgroep – en de redacteuren die je doelgroep bedienen van nieuws – is hierbij essentieel! Dus: volg de stappen en je succes is gegarandeerd.

Perfecte persrelatie opbouwen? Zo doe je dat!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marie

    Menu