Je hebt nieuws! Dát wil je delen. Misschien wil je graag vertellen over je baanbrekende blik op het HR-speelveld. Of heb je een doorbraak bereikt op het gebied van software. Hoe dan ook, het moet de wereld in. Je kan het nieuws delen op je eigen website, maar dan bereik je maar een aantal mensen. Of je kan een persbericht schrijven. In dit blog leggen we uit waarom het de moeite waard is om tijd te steken in het schrijven en versturen van persberichten.

Waarom je tijd én moeite moet steken in je persberichten als bedrijf

PR
Tijd en moeite steken in persberichten
afbeelding

Waarom PR en persberichten?

Waarom is een goede PR-strategie belangrijk voor je bedrijf? En waarom zijn persberichten goede communicatiemiddelen? Het maakt niet uit of je een start-up of volwassen bedrijf hebt, groot of klein. Een PR-strategie en persberichten zijn onmisbaar voor je organisatie. Laten we eens beginnen met PR. Wat houdt dat nou precies in? Misschien komen de woorden ‘zichtbaarheid vergroten’ en ‘reputatie opbouwen’ bij je op. Inderdaad. Met PR kun je de reputatie van je organisatie opbouwen. Hoe beter je reputatie, hoe meer mensen erover praten. En weet je wat het grootste voordeel is? Je hoeft geen cent uit eigen zak te betalen. Want er is geen sprake van adverteren. Daarom is PR geloofwaardig. En het is meteen free publicity. Gaaf toch?

Er zijn vier belangrijke redenen waarom persberichten hele goede communicatiemiddelen zijn voor je organisatie:

  1. Een persbericht levert gratis publiciteit op, wat leidt tot meer backlinks. Dat is op zich niet zo interessant voor je doelgroep, maar het zorgt er wel voor dat je beter gevonden wordt online. En dat helpt weer bij het werken aan je herkenbaarheid.
  2. Een reputatie opbouwen is belangrijk. En het schrijven van persberichten helpt je daarbij! Het beïnvloedt je reputatie in positieve zin. Dat komt doordat onafhankelijke media jouw bericht deelt, en dat is voor jouw doelgroep een belangrijke trigger om jouw merk serieus te nemen.
  3. Wij leven in een tijdperk waar bijna alles mogelijk is. Dat geldt ook voor persberichten. Het verspreiden daarvan wordt namelijk steeds eenvoudiger. Er zijn veel diverse websites die daar hulp bij aanbieden. De keuze is reuze. Dat betekent dat je je nieuws op heel veel plekken kunt laten landen en een groot podium tot je beschikking hebt.
  4. Zo ook op de socialmediakanalen. Iedereen gebruikt social media: je vriend(in), collega, waarschijnlijk zelfs je oma en opa. Een goede socialmediapost over een geplaatst persbericht geeft feed een extra boost. En – je raadt het al – schept herkenbaarheid.

Groeiende organisatie met content creatie

Blogs, GIF’s, artikelen, video’s, afbeeldingen, Instagram, interviews. Content helpt je om potentiële en bestaande klanten te trekken of ideeën uit te wisselen met je netwerk. Persberichten vallen ook onder het kopje content, maar waar artikelen, video’s en socials ook gebruikt kunnen worden voor je marketing en het pushen van producten, draait het bij PR om maar één ding: thought leadership en awareness.

Jij wil graag aan je publiek laten zien wie je bent, wat je doet, wat je kunt en waarom je doet wat je doet. En je wil dat niet alleen zelf van de daken roepen. Pas als ook anderen dit gaan roepen – en het liefst een onafhankelijke partij – ga je bouwen aan je herkenbaarheid en betrouwbaarheid. En dát is wat je met PR wil bereiken.

Maar voordat je begint aan je persbericht is het goed om je PR-strategie op orde te hebben. Aan wie wil je aandacht besteden? Waar bevindt je doelgroep zich online en offline? Op welke manier spreek je je publiek aan? En hoe zorg je ervoor dat de plaatsingskans hoger wordt? Allemaal vragen waarvan je het antwoord helder moet hebben voordat je jouw nieuws de wereld in slingert.

Hoe je het perfecte persbericht schrijft? Gelukkig hebben we daar ook een blog over geschreven. Snel doorklikken dus.

Geen idee waar je moet beginnen of wil je nog meer weten over dit onderwerp? Kom gerust een langs of geef ons een belletje. We wisselen graag gedachtes met je uit!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marie

    Menu