PR en marketing zijn niet hetzelfde. En toch worden ze vaak met elkaar verward. Ja, ze helpen allebei om je thought leadership uit te bouwen, maar er zijn wel degelijk verschillen. Gelukkig hoeft het gebruik van de een, de ander niet uit te sluiten. Sterker nog, het zijn juist twee waardevolle elementen in je brandingstrategie die elkaar kunnen versterken. In dit blog laten we de stappen zien die je helpen om je thought leadership met earned media (en dus een goede PR-strategie) te laten groeien richting je doelgroep. Wanneer jouw nieuws wordt opgepikt door de media, draagt dat enorm bij aan jouw onafhankelijke reputatie als leider in je industrie. En dat wil je. Wij zeggen: ready, set, PR.

PR & marketing: een dynamisch duo

PR
afbeelding

De (onderscheidende) kracht van PR

Een persbericht over jouw bedrijf in het ED. Of misschien zelfs wel een interview met een specialist die een gave softwaretool heeft bedacht. Socialmediaberichten over dat nieuws, die vervolgens weer vaak gedeeld worden en gezien. Je buurvouw die vraagt of je organisatie x kent, omdat ze er iets over heeft gelezen in de krant of een magazine. Het zijn allemaal vormen van PR.

Het uitgangspunt? Een relatie opbouwen met je (potentiële) klanten via earned media (gratis publiciteit). Natuurlijk, dat lukt ook met contentmarketing, maar de onderscheidende kracht van PR is die onafhankelijke derde. Oftewel: een betrouwbaar imago verkrijgen door een objectieve partij die over jou schrijft. Want een nieuwsfeit in de krant telt nou eenmaal harder dan je eigen advertentie over datzelfde feit. Let wel: dat imago valt of staat natuurlijk met hoe je de rest van je branding insteekt. Ben je daarin niet authentiek of herkenbaar, dan is jouw mooie PR-strategie natuurlijk al snel nutteloos. Just sayin’. Dus laat marketing en PR elkaar versterken.

Wat je moet onthouden voor je PR-strategie: PR en een persbericht zijn niet bedoeld om leads te genereren. Je wilt gezien en gehoord worden, zodat jouw doelgroep weet waar je voor staat en waar je in gelooft. Zaadjes planten dus. Als je een innovatieve oplossing hebt ontwikkeld, ga je niet dat product pushen. Je laat zien hoe innovatief je bent en hoe jij bijdraagt aan de ontwikkeling van technologie. Dat!

Paid of earned media?

PR vergroot je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Maar dat doet jouw marketingstrategie ook. Het verschil met je PR-strategie? Het versterkt je reputatie. Huh? Horen we je denken, dat doet een goed opgezette campagne toch ook? Ja, maar door in te zetten op earned media, doe je dat op een objectieve manier. Zonder de zweem van commercie. In een ideale wereld dan, want we weten allemaal dat er deals worden gemaakt voor advertenties plus een redactioneel stuk door salespersonen van een krant. Gelukkig pik je die ‘journalistieke’ paid media-stukken er zó uit. We focussen ons dus even op persberichten van goede kwaliteit en mét nieuwswaarde.

Met PR zorg je er voor dat mensen over jouw bedrijf praten. Maar daar blijft het niet bij. Je doel is ook om met behulp van PR op te vallen in de media. Hiermee bereik je een grotere doelgroep dan alleen via je eigen socialmediakanalen of website. Zo krijg je free publicity, ook wel ‘earned media’ genoemd. Oké, echt free is het natuurlijk niet. Want een goede PR-strategie en een goed persbericht, dat besteed je doorgaans uit aan experts. Het kost dus wél iets, maar uiteindelijk gaat het bijdragen aan de awareness van jouw doelgroep over wie je bent en wat je doet als bedrijf.

De verhouding van PR tot marketing

Waar denk je aan bij het woord marketing? Promotie? Product? Dan zit je goed. Deze p’s vormen namelijk marketing. En dat is ook meteen het verschil met PR. Marketing draait om het onder de aandacht brengen bij en leveren van je producten of diensten aan klanten. Marketing vergroot net als PR je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Er zit dus alleen wel een andere gedachtegang achter. Je promoot je producten of diensten en je communiceert naar je klanten wat de voordelen daarvan zijn. Zo verleid je je klanten tot aankopen. Kortom: je bent veel meer bezig met het voor het voetlicht brengen van de producten en het aanzetten tot kopen. En dat doe je via je je eigen kanalen. Zoals je website of social media. Oftewel: owned media. En uiteraard doe je dat ook via gesponsorde content via paid media om met name je zichtbaarheid op diverse platformen en printmedia te vergroten. Wanneer je vervolgens via earned media bouwt aan je onafhankelijke reputatie, zorg je voor een mix waarmee je écht kan knallen.

Lees ook:  Tips en tricks voor het perfecte persbericht

Starten met PR

Hoe zorg je voor die gedroomde PR-strategie? Kijk goed naar wat je te bieden hebt en wat nieuwswaardig is aan jouw visie. Hoe help je anderen in hun grote uitdagingen? En doe je dat op een innovatieve manier? Hoe onderscheid je je van je concurrent? Maak daar een aantrekkelijk persbericht van en stuur het naar redacties waarvan jij denkt dat die interesse kunnen hebben. Wordt het opgepikt? Deel het! Via je eigen website, je socialmediakanalen en je netwerk. Wordt het in print gepubliceerd? Dan is het interessant om de krant of het magazine waarin je verhaal is verschenen naar je prospects te sturen met een kaartje erbij. Gratis ABM-tip van ons, voor jou.

Plant het zaadje

Bij PR denk je meteen aan persberichten. Maar publiciteit genereren, dat hoeft niet alleen middels geschreven woord. Zorg dat je in je strategie ideeën meeneemt waardoor je ook letterlijk zichtbaar en hoorbaar bent voor je doelgroep. Dit kan je doen door te gast te zijn op de radio, een webinar-event of een doelgroepgerichte podcast. Kijk of je ook een plek kunt bemachtigen op community-evenementen als spreker of neem deel aan panels. Zo worden mensen bewust van je organisatie en weten ze meteen wie je bent.

Kortom: PR en marketing overlappen elkaar in doel. Maar zijn allebei onmisbaar in een goede brandingstrategie. Wil je bouwen aan je merk, aan je zichtbaarheid, je thought leadership en aan je reputatie? Dan heb je ze allebei nodig. Zeker als je die thought leadership en reputatie wil omzetten in leads. Maar het zaadje bij je doelgroep dat uiteindelijk uitgroeit tot een aankoop – dat zaai je wat ons betreft met een goede PR-strategie in combinatie met een effectieve contentmarketingstrategie.

Heb je nog onbeantwoorde vragen? Bel ons! Of kom langs op ons kantoor.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Marie

    Menu