Van design van interfaces naar design van resultaat. En van design voor de massa naar design voor het individu. Klinkt goed! Generative UI en Outcome-Oriented Design staan te kloppen aan de designdeur. Met een veelbelovend resultaat aan de horizon.

Design van resultaat. Hoe goed klinkt dat?

afbeelding

Van design van interfaces naar design van resultaat. En van design voor de massa naar design voor het individu. Klinkt goed!

Generative UI en Outcome-Oriented Design staan te kloppen aan onze designdeur. Met een veelbelovend resultaat aan de horizon. Het doorgaans taaie zoeken-en-boeken van de juiste vlucht of hotel, kan dankzij AI nu wél een op maat gesneden en snel af te ronden ervaring worden. Want de AI die weet precies wie ik ben, wat ik nodig heb en waar ik naar op zoek ben (en een designer met skills weet daar goed op in te spelen). ✈️

AI als leading-designer? Collega? Of behulpzame tool?

Maar… als AI zo goed weet wat iedereen nodig heeft, vervangt die uiteindelijk onze real-life designers? Dat verwacht ik niet. Maar er is de komende tijd wél een mind-shift nodig. Van het werken aan een vaste set aan (min of meer) fixed schermen en processen, naar het vastleggen van scenario’s en flows. Het bepalen van kaders voor verschillende type gebruikers. En het vervolgens uitwerken van elementen die een impact gaan hebben op de gebruikerservaring. Begrip van hoe AI daar behulpzaam in kan zijn en er uiteindelijk zelfstandig een interface van kan genereren, is daarbij een punt wat je op je designagenda kunt zetten. Mits die er niet al op staat.

It’s easier said than done. Designing compelling generative AI user experiences requires rethinking traditional UI/UX processes.

— Boris Jovanovic —

Naast die design mind-shift zijn er op dit moment nog meer dan genoeg uitdagingen als het op de inzet van AI aankomt. Software en hardware is nog niet up-to-speed en kan Generative AI en GenUI nog niet écht goed uit de verf laten komen. En dat gaat ook nog wel even duren, verwacht ik. Daarnaast heeft AI veel data nodig van jou als gebruiker (want … hoe heet jouw kat eigenlijk?), om de ervaring he-le-maal bij jou aan te laten sluiten. Die moet je dus wel vrij willen geven. En wíl je dat je vervolgens aan de hand van die data in de voor jou bedachte rol geduwd worden, of wil je liever zelf de touwtjes in handen houden? Oftewel, een mooi privacy en security vraagstuk.

We’re hopeful that, in the long run, genUI will have a positive impact on digital experiences. For example, the prospect of UI’s tailored to the individual has immense potential to improve accessibility and inclusivity in design. However, in the short-term, we anticipate quite a few problems and challenges.

— Kate Moran and Sarah Gibbons, Nielsen Norman Group —

En vanuit mijn rol als designer maar zeker ook als eindgebruiker, hoe fluide willen we dat schermen en processen eigenlijk worden? Hoezeer hangen we aan een bij elk bezoek herkenbare experience? Dat het logo, het menu en dat ene kader van die website gewoon op dezelfde plek staat als bij het vorige bezoek? Of zoals bij mijn collega naast me op het scherm? En in hoeverre wil ik als merkeigenaar daar nog iets van vinden? Moeten en willen we AI dus – op merk en gebruikers toegespitste – kaders meegeven, waarbinnen die zijn resultaat kan produceren? En hoe strak moeten we daarop blijven sturen?

Waar staan wij als designers?

Design als expertise evolueert. Sterker nog, er is meer in beweging dan ooit! En ik en mijn collega’s bewegen lekker mee. 😊 Ben jij op designvlak al bezig met Generative AI en GenUI – of heb je een mening die je wil delen – en wissel je graag van gedachten? Ik ga graag het gesprek aan. Koffie of thee is on me ☕️😉

Lees ook:  TED: Ideas Worth Spreading

Meer lezen?

https://www.nngroup.com/articles/generative-ui

https://bootcamp.uxdesign.cc/generative-ui-the-future-of-dynamic-user-experiences-880b1781fcf4

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu