Denk jij bij het woord ‘animatie’ aan een lamp die voorbij hinkelt? Zie je Buzz Lightyear voorbijvliegen? Of word je overvallen met nostalgie door de vintage Disney-figuren die in je brein oppoppen? Yup, dat is voor velen de eerste associatie met animatie. De van Dale definieert het zelfs als ‘het tot leven brengen van getekende figuren in een film’. Enigszins achterhaald, vinden wij. Je komt animatie namelijk écht niet alleen tegen bij het kijken van een Pixar-film.

Een merkwaardige animatie heeft een doel

vijf animerende clapboards op een blauwe achtergrond
afbeelding

Een willekeurige scroll in de onlinewereld brengt jou al in aanraking met een onwijs divers palet aan animatie-elementen. Of dat nou op social media, in e-mailbanners of zelfs op je eigen website is – animatie is all around us. Maar wat verstaan we daar eigenlijk precies onder? Wat doet animatie voor jouw merk? En wanneer zet jij dit het beste in?

Wat is animatie?

Animatie is het manipuleren van visuele elementen, om zo de impressie van beweging te creëren. Het principe is simpel: door beelden (in animatiejargon ‘frames’) elkaar snel achter elkaar op te laten volgen, wordt de illusie van beweging gewekt. Denk bijvoorbeeld aan de flipboekjes van vroeger. Je hebt er vast ooit een gemaakt – en weet dan ook als geen ander hoe arbeidsintensief de ‘old-school’ manier van animeren is. Met de komst van computers werd animeren een stuk makkelijker en ontstonden er veel nieuwe mogelijkheden, zoals 3D-animaties en games. Ook UI/UX-elementen, zoals bewegende effecten in website, banners, en presentaties, werden steeds populairder.

Animatie trekt de aandacht én vertelt

De komst van deze nieuwe mogelijkheden, zette de marketing- en communicatiewereld op zijn kop. Met een steeds kortere spanningsboog van je doelgroep, en een groeiende stroom aan online-uitingen, wordt het namelijk steeds lastiger om jouw boodschap eruit te laten springen. Een groot voordeel van animatie is dan ook dat bewegend beeld de aandacht trekt. Of dat nou door een geanimeerde video op social media, of een beweging in je UI/UX-design is: met animatie val je op.

En dan? Daarna is het de kunst om te zorgen dat je doelgroep blijft kijken. In een geanimeerde video is een goede regie de sleutel tot succes. Je kan de kijker namelijk volledig sturen in je verhaal. Jij behoudt de controle op de storyline – op de informatie die je aan je kijker biedt, in de tijdspanne die je kiest. Een fijn voordeel, maar ook een flinke verantwoordelijkheid. Zorg dus dat je weet wat je doet wanneer je met animaties aan de slag gaat.

Een minstens zo belangrijk voordeel van animatie is de schaalbaarheid en multimediale inzetbaarheid. Met een paar kernelementen kan je al onwijs veel uitingen creëren, die je tijdloos en flexibel in kunt (blijven) zetten. Dit maakt het werken met animatie – naast effectief en vooral heel leuk– ook super praktisch.

Een merkwaardige animatie met een doel

Zie jij de levendige karakters, merkwaardige werelden en springende logo’s al voor je? Goed bezig. Maar – en we can’t stress this enough – zorg wél dat de animatie in lijn is met jouw merk. We geven je graag wat tips mee:

1. De essentiële eerste stap in merkwaardige animatie is (zoals meestal; surprise, surprise) het komen tot de kern van jouw boodschap. Dat geldt voor het maken van een geanimeerde video, maar ook voor het toevoegen van UX-beweging in je online uitingen. Zorg dat je altijd jouw doel helder hebt voordat je met de uitvoering begint.

2. Onderschat de kracht van het verhaal niet. Animators zijn visual storytellers, die de elementen van een sterk verhaal kennen en deze weet te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een mascotte waar je elementen aanhangt (personificatie), of aan character design en world building. Of aan het inzetten van ondersteunende tekst – gesproken al dan niet geschreven.  

3. Maak keuzes. De creatieve vrijheid in de wereld van animatie is overweldigend: je kan écht alles maken. Zin om een (roze) olifant op een brommer voorbij te laten rijden? Of om het chocoladehagelslag te laten regenen? Snappen we. Lekker doen, zolang het maar bij jouw merk past! Stel van tevoren jouw boodschap vast, en maak op tijd keuzes die ervoor zorgen dat je niet (al te veel) afwijkt van je pad. Een strak script en sterk storyboard zijn hier key.

4. Timing is alles. Jij hebt de regie over het verhaal, en daarmee ook over de tijdspanne die de kijker krijgt om informatie tot zich te nemen. Zorg dat je die regie goed benut. Denk hierbij aan tempo, aan welke informatie je wanneer toont, hoelang die in beeld blijft en wanneer je een stilte laat vallen.

5. Misschien wel de belangrijkste: zorg dat je animatie in lijn is met je merk. Nogmaals, in de wereld van animatie kan alles. Laat je hier niet door overrompelen en blijf dicht bij je merk. Laat in een animatievideo je merkkleuren en -elementen terugkomen, en zorg dat je niet te ver afwijkt van je kernwaarden. ‘The Creator’ als archetype? Dan zoek je waarschijnlijk naar creatieve manieren om jouw boodschap over te brengen. Net als wij. 😉

6. Koppel ook jouw UX-beweging aan je merkwaarden. Ben jij betrouwbaar en straal je rust uit? Dan wil je in je animatie liever gaan voor een rustige flow dan een buzzzzing beweging. Maar ben je vooral heel ‘bold’? Dan mag jouw geanimeerde object best nét zo bold worden, om jouw merkkarakter te benadrukken.  

Kortom, animatie biedt zeeën van mogelijkheden, die je slim inzet als visuele, bewegende doorvertaling van jouw merk. Ben je klaar om jouw merk met animatie tot leven te laten komen? Ik ga graag voor je aan de slag!

“Animation can explain whatever the mind of man can conceive”

Walt Disney

Psstt… Wil je in de tussentijd meer weten over deze wondere wereld? Dan is ‘Animated Storytelling’ van Liz Blazer een gouden boekentip, deze video een fijne kijktip, en helpen wij je uiteraard graag verder.  

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu