Zijn verkleinwoorden wel zo verstandig in marketing- en communicatie?

Het gevaar van verkleinwoorden

verkleinwoorden - verkleinwoordjes
afbeelding

Heb je een lekker kopje koffie voor je neus? Of heb je een lekkere kop koffie om door dit artikel te komen? Ik hoop op het eerste, dat klinkt gezelliger. Ook al betekent het precies hetzelfde.

Connotaties in verkleinwoorden

Zijn verkleinwoorden wel zo verstandig in marketing- en communicatie? Ze dragen vaak een connotatie met zich mee: een (emotionele) associatie. Het woord krijgt hierdoor extra gevoel bovenop de betekenis. Dit hoeft niet altijd positief te zijn. Zet bijvoorbeeld nooit op je website dat jouw merk ‘een rolletje’ heeft gespeeld in het productieproces, maar dat je merk ‘een rol’ heeft gespeeld. Dat eerste klinkt misschien wel gezellig en vlot, maar komt over alsof je niet veel gedaan hebt. Zonde!

Een voorbeeld van een connotatie is een eufemisme. Een stijlfiguur waarmee je iets mooier, vriendelijker of minder onaangenaam doet voorstellen dan het in werkelijkheid is (Wikipedia). Dit wordt vaak gebruikt om onaangename zaken te beschrijven met woorden die van zichzelf niet aanstootgevend zijn. Je komt ze vaak tegen in de politiek en in public relations. Maar ook in het dagelijkse leven kom je ze tegen. ’Een glaasje wijn’ klinkt minder schadelijk dan ‘een glas wijn’.

Uiteraard kun je door het toepassen van deze connotaties slimme trucjes toepassen, maar ook de plank volledig misslaan. Waarom? Omdat je als zender nooit precies hetzelfde denkt als de ontvanger en hij de boodschap op een heel andere manier kan interpreteren dan jij bedoeld hebt. Pas daarom goed op met connotaties.

Onzekerheid in communicatie

Het gebruik van verkleinwoorden kan dus handig zijn als je iets wil verbloemen. Maar je kunt jezelf er ook mee in de vingers snijden. Door teveel verkleinwoorden te gebruiken, lijkt het alsof je onzeker bent van je zaak. Je kunt het vergelijken met lichaamstaal. Je geeft de verkeerde signalen af als je onzeker bent. Dan sla je je armen dicht tegen je lichaam. Je lichaam zegt: ‘Let vooral niet op mij!’. Er kan precies hetzelfde gebeuren bij het gebruik van verkleinwoorden. En net als bij lichaamstaal, wordt het gebruik van verkleinwoorden – soms zelfs onbewust – door het publiek opgepikt. Dat heeft als gevolg dat de ontvanger je minder serieus neemt. Ook bij het schrijven van teksten moet je opletten: door verkleinwoorden te gebruiken, kan het overkomen alsof hetgeen je schrijft afzwakt. Om als expert over te komen, moet je sterk in je schoenen staan en dat meenemen in je woordkeuze. Geen verkleinwoorden dus!

Volwassen taal of kinderachtig?

Toch zijn er merken die nog steeds verkleinwoorden gebruiken. ‘Een weekendje weg’ klinkt namelijk gezelliger dan ‘Een weekend weg’. Een keer een verkleinwoord gebruiken is niet erg, maar neem dit niet mee in de tone of voice van je teksten. Stel je eens voor dat je eigenaar bent van een horecabedrijf dat altijd ‘sapjes’, ‘wijntjes’, ‘biertjes’ en ‘watertjes’ schrijft. Deze taal komt kinderachtig over, terwijl je juist uit wil stralen dat je een sterk merk bent dat ‘de lekkerste wijnen schenkt’. Verkleinwoorden kunnen afbreuk doen aan de verwachting van de kwaliteit van het product.

Ons advies blijft: gebruik zo min mogelijk verkleinwoorden. Een gezellige connotatie kan zich al snel transformeren in een denigrerende of beledigende bijsmaak. En dat wil je natuurlijk niet!

Ben je team Kop Koffie of team Kopje Koffie? En past dat woordgebruik eigenlijk wel bij jouw merk? Wij nemen je merk en je teksten graag onder de loep voor je. En blijkt daaruit dat je ver weg moet blijven van verkleinwoorden? Dan schrijven we graag volwassen en krachtige teksten voor je. 🔥

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu