Context, concept en prestatie. Kan niet missen. De Red Bull Stratos Mission tikt wat mij betreft al deze punten aan.

MerkWaardige context, een sterk concept én een unieke prestatie

MerkWaardige context
afbeelding

Red Bull geeft je vleugels

De Space Jump van Felix Baumgartner in oktober 2012, is een ongelofelijke prestatie. De eerste man die de geluidsbarrière in vrije val wist te doorbreken (Mach 1.24 oftewel 1342 kilometer per uur!!) en daarmee ook het record zette wat betreft de hoogste sprong van een platform. Om precies te zijn 36.576 meter….

inspiratie-robert-red-bull

Bijna ongemerkt verbreken Felix en Red Bull al doende nog een ander wereldrecord. Op internet. De Space Jump werd live uitgezonden op Red Bull’s YouTube kanaal. Meer dan 8 miljoen livestreams waren op het hoogtepunt van zijn sprong actief. Ik was er één van, ademloos achter mijn laptop.  Om enkele weken later in de documentaire het hele verhaal mee te krijgen. Wauw.

Op een natuurlijke wijze aansluiten op je doelgroep

Buiten deze immense prestatie blijf ik het keer op keer indrukwekkend vinden hoe een merk als Red Bull omgaat met de evenementen (of moet ik zeggen belevenissen?) waar zij hun naam aan weten te hangen. Het blijft namelijk niet bij een Space Jump. Zo zag ik de afgelopen jaren onder andere events als Red Bull Crashed Ice, Cliff Diving, Air Race en X-fighters aan me voorbij komen. En wat me opvalt bij àl deze evenementen; de sponsor is weliswaar niet te missen, maar de prestatie, de competitie en atleten staan altijd op de voorgrond.

De juiste context, een sterk concept en een unieke stunt. De merkidentiteit van dit gevleugelde drankje sluit hiermee jaar op jaar op een hele natuurlijke manier aan bij de doelgroep.

Een breder publiek aanspreken

Red Bull sponsort naast deze spectaculaire events een breed arsenaal aan individuele sporters en teams, waarbij het merkgevoel verder wordt ondersteunt. Red Bull weet dit gevoel daarbij ook spot-on uit te werken, getuige dit filmpje.

Met non-sportieve evenementen als de Red Bull Soundclash, wordt het competitie-element, op een totaal ander vlak, verder benadrukt. Aansluitend, maar nét even anders waardoor ze een nog breder publiek aan weten te spreken.

Mierzoete marketing

Red Bull claimt op een onnavolgbare wijze de omgeving waarin het thuis hoort. Want waar denk jij aan bij het merk met de stier? Net zoals ik aan termen als extreem, competitief, sportief en jong? Niet slecht als je bedenkt waar het eigenlijk om draait. Het verkopen van een mierzoet kauwgomballendrankje, toch?

Op lokaal niveau is het oer-Hollandse Unox een goede tegenhanger. Zij weten zich – op zeer natuurlijke wijze –  te binden aan de doelgroep door jaar na jaar de nieuwjaarsduik te claimen. Wie kent de beelden niet van de bibberende durfal, op het strand, met bekende Unox-muts en de kop soep in de handen?

Red Bull en Unox. Merken die niet verder van elkaar kunnen staan. Maar ook twee voorbeelden van merk-uitingen waar ik (erg) blij van wordt. En met mij, wellicht ongemerkt, meerderen. Weet jij je merk op een dergelijke manier op een hoger plan te trekken? Of heb je een aansluitend voorbeeld? Ik hoor het graag.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu