Het South by Southwest Interactive Festival in hartje Texas: als merkmaker niet te missen! Na een – intensief – bezoek van slechts een paar dagen ben je weer helemaal bijgepraat op het gebied van ‘interactive’, in de brede zin van het woord. Maar naast een enorme golf aan informatie, wordt je als bezoeker vooral verrast en geïnspireerd door de knappe koppen én verhalen achter al die ontwikkelingen. Om vervolgens met een tollend hoofd huiswaarts te gaan.

SXSW 2015: Van Austin naar Liempde

SXSW 2015: Van Austin naar Liempde|SXSW 2015: Van Austin naar Liempde 1
afbeelding

SXSW Telex-Updates, van dag tot dag
Dag 5: gaming en fouten maken je slimmer
Dag 4: de balans tussen mens en bytes
Dag 3: aandacht, digital body language en AI
Dag 2: mens, cultuur en gewoontes
Dag 1: gamification en experience

Nog net zo enthousiast als de eerste keer, reis ik dit jaar – van 11 t/m 20 maart – voor de derde keer af naar Austin. De keuzestress en #fomo is er niet minder om! En ook het opvangen van al die informatie blijft een uitdaging … Maar elk jaar keer ik terug met een verhaal: voor mij reden genoeg om deze trip jaarlijks te herhalen!

Mag ik je inspireren?

Op de terugweg zit mijn koffer vol informatie en inspiratie. Inspiratie die ik niet voor mezelf kan én wil houden. In een inspirerende lunch denk ik de optimale gelegenheid te hebben gevonden om klanten en relaties de sfeer van Austin te laten proeven. Letterlijk en figuurlijk. Kunnen we ook meteen ons merkwaardige pand showen… 🙂

Nieuwsgierig? Reserveer dan snel je plek en volg me gedurende het festival voor een sneak peek – in woord én beeld – op dit blog. Met elke dag meer redenen om bij ons aan te schuiven. Zie we elkaar begin April?

SXSW 2015 updates

**** SXSW TELEX UPDATE #5 / START ****

Watch out! I know KongFu! Mag ik op deze laatste dag heel even dromen? Gaming – specifieker nog ‘action gaming’ – is wetenschappelijk bewezen goed voor je brein. Verschillende sessies gingen in op de verbetering van je brein, bij een gedoseerd aantal uren gamen. Gamen maakt ons slimmer, we gaan er beter van leren en zorgt voor meer focus. Denk terug aan de Matrix en kijk eens 50 jaar vooruit… Tijdens een ochtendje gamen kunnen we allemaal dus KongFu…

Ook al interessant. Google X heeft als filosofie dat een project pas succesvol kan verlopen als er tijdens het R&D-proces heel veel fout gaat. We leren van gemaakte fouten.

Heb je tot slot al eens je gedachten laten gaan over smell-vertising, haptic marketing en de perfecte samensmelting tussen online en offline klantcontact? En betaal jij binnenkort ook met cryptocurrency als je door je VRbril aan het winkelen bent?

SXSW Interactive 2015. The end. Mind boggling. Inspirerend. Vreemd. Maar wel lekker. Tot volgend jaar!

**** SXSW TELEX UPDATE #5 / STOP ****


Hier zit een luchtje aan … #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

BeepBeep Innovation #sxsw2015

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

**** SXSW TELEX UPDATE #4 / START ****

Dag 4. Voor mij een duik in de balans tussen mens en 01100010 01111001 01110100 01100101 01110011 [bytes]

Naarmate het digitale net zich verder om ons heen sluit, klinkt er steeds meer tegengeluid hoe we de ‘digital world‘ menselijk kunnen houden. Een van onze favoriete Moosach-vriendmerken Rapha – online retailer vanaf de start – opent steeds meer ’échte winkels’. Niet zozeer met als doel het creëren van extra omzet, maar om een community te bouwen rondom die clubhuizen. Een community die racefietsen wereldwijd als meest populaire sport neer zal zetten. De hosts kennen hun klanten en ‘geeken‘ lekker mee over alle onderwerpen rondom fietsen. Biertje erbij, proost!

Maar ook bij de inzet van content marketing draait het om het bouwen van de relatie met je doelgroep. Laten zien dat je snapt wat je doelgroep nodig heeft. Om daarbij niet terug te deinzen als een lezer een blog of 6-7 nodig heeft voordat hij uiteindelijk tot de gewenste actie overgaat.

Rondom data kunnen we hetzelfde zeggen. Het is inmiddels een ’currency’. Betaal jij je klant voldoende voor de data die hij aanlevert? Netflix bijvoorbeeld benut namelijk 10 jaar aan kijkdata van films en series om te zien welke scenes kijkers boeiend vinden, om uiteindelijk aansluitende eigen content te maken. Is de serie House of Cards feitelijk een manier hoe Netflix alle kijkdata die we ze hebben gegeven terug betaalt?

Op naar de laatste dag…

**** SXSW TELEX UPDATE #4 / STOP ****

#liketoloveit #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

BeepBeep to Stromae! #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


**** SXSW TELEX UPDATE #3 / START ****

Wederom een inspirerende dag. Lees je nog mee? Attention, Please! Er zijn vele manier om aandacht te trekken: Automaticity *boom*, Framing *past binnen de lijntjes*, Disruption *don’t read this post*, Reward *je wordt slimmer als je dit leest*, Reputation *presentator was journalist, author, venture capitalist and entrepreneur – was named to the Forbes 30 Under 30*, Mystery *dat vertel ik later*, Acknowledgement *geef aandacht en je krijgt aandacht*. Keuze in overvloed. Voor alles geldt wel dat het moet passen bij je merkwaarden/principes.

Heb jij wel eens (écht) nagedacht over je eigen profielfoto? Heb je hem wel eens bekeken en bedacht wat andere mensen zouden kunnen oppikken uit die foto? De persoon tegenover je (of tegenover je foto) beslist namelijk in 0,5 seconden of hij of zij je mag en vertrouwt! Heb je de juiste kleur kleding aan om de gewenste indruk te bevestigen? De 2,5 uur durende workshop die ik hierover volgde bood slechts een tipje van de sluier. Later meer over deze ‘digital body language‘.

Tot slot even héél wat anders… een mind-boggling presentatie over Artificial Intelligence. Welke technologieën gaan ervoor zorgen dat we ons leven kunnen verlengen, wellicht voor eeuwig? Kun je straks tegen je eigen-ik praten en blijft je ’mind’ – los van je body – voor altijd beschikbaar voor kinderen, kleinkinderen en zo nog generaties langer? Of kun je je eigen-ik digitaal op een Mars vlucht zetten en slimmer worden? Kunnen we dan de reis meemaken zonder zelf ons kleine klompje aarde te verlaten? Pfffffff… pittige materie!

Lees ook:  1 infographic zegt meer dan 1000 woorden

**** SXSW TELEX UPDATE #3 / STOP ****

YellowBird

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

BeepBeep where? #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op



Workshop Digital Body Language #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


Immortality!? #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


BeepBeep headlights #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


Austin. Where SouthBy happens. #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


**** SXSW TELEX UPDATE #2 / START ****

Mijn rode draad van de dag: mensen, cultuur en gewoontes. Hoe zorg je als CEO/CMO/ondernemer dat je eigen mensen volledig achter je ’manier van zakendoen staan’? Dat is wat je cultuur bepaalt, niet die leuke glijbaan in de hal of het uitgebreide lunchbuffet. Zijn alle medewerkers/collega’s zo intrinsiek geprogrammeerd dat ze die ’extra mile’ gaan omdat ze geloven in het doel van de organisatie? Inspireer je de klant/relatie en maak je je merk contagious en dus succesvol. Zo heeft H-E-B supermarkt het voor elkaar gekregen om met interne cultuur ervoor te zorgen dat de klanten het hebben over ”mijn” supermarkt.

Gewoontes programmeren heeft daarnaast meer nodig. Je heb een cue nodig, bouw er een actie omheen en zorg daarna voor een instant beloning. Een cadeautje – en dat kan ook een bos veren zijn of een schouderklopje. Dat kleine beetje adrenaline zorgt voor het nogmaals willen herhalen van de actie. Kun je dit koppelen aan de cue, dan begin je met een gewoonte (of verslaving) – dus ga er verantwoordelijk mee om.

Ethics worden daarmee steeds belangrijker, overheden kunnen de ontwikkelingen niet meer bijhouden, dus moet je als organisatie zelf bepalen wat wel/niet bij je past (niet wat binnen het juridische past) – zorg dat dit ook weer aansluit bij je merkwaarden of cultuur. Belangrijke basis elementen voor een succesvolle organisatie. Resumé: “romance, not finance”.

**** SXSW TELEX UPDATE #2 / STOP ****


Lunch sunshine 🙂 #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

Crowded #sxsw #habits

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op



**** SXSW TELEX UPDATE #1 / START ****

Lessons learned today. Bij het overtuigen van je ’doelgroep’ klanten, relaties, fans is er een rijk scala aan psychologische mogelijkheden. Gamification is er daar 1 van. Die gebruikt een diversiteit van persuasive technieken die aanhaken op de diverse lagen van Maslow. Net als in de gamewereld zouden ook merken meer en meer moeten werken aan een volledige ’experience’. Een beleving die wordt gedragen voor diverse kleine overtuigingsstapjes. Daarbij moeten we nagaan dat ongeduld bij je doelgroep vergelijkbaar is als het ongeduld van je kinderen. ‘Less is more’ en autodidact komen om de hoek kijken om de merkbeleving of usability van je website scherp te krijgen. Maar je kunt de moeilijkste problemen oplossen met behulp van ’een spel’. Spelen geeft energie, wat weer zorgt voor vertrouwen. Veel meer prototyping/play en niet te veel meetings. Resumé: niet alleen is play/gaming goed om mensen kracht te geven én te overtuigen, maar ook om energie te geven. Zijn we te serieus geworden? Never grow up…

**** SXSW TELEX UPDATE #1 / STOP ****

Afterparty

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

#Kidsbanksxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

Lifeline op #sxsw Stroom!!!

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op



Quite busy #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

BeepBeep

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


3 op ’n rij! #sxsw

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


 

Good morning Austin

 

Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op

#schiphol #SXSW   Een foto die is geplaatst door Jeroen IJzendoorn (@jeroenvanijzendoorn) op


Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu