MerkWaardige Podcast

MerkWaardige Podcast
Alt Text!
Artwork Merkwaardige Podcast

Luister mee!

Het verhaal achter merk maken

Het kost je hooguit een half uurtje. Handig voor je reis van en naar je werk, tijdens een rondje met de hond of gewoon wanneer je zin hebt in inspiratie voor je merk.

In deze podcastserie gaan wij, collega’s Lonneke, Jeroen en Rutger op zoek naar het verhaal achter het maken van een merk. In elke aflevering stippen we een nieuw onderwerp aan.

Waar begin je bijvoorbeeld met het bouwen aan je naamsbekendheid? Hoe richt je je customer journey in? Wat doet het gebruik van een archetype voor je merk? Dit en meer gaan we de komende tijd voor je uitdiepen! Uiteraard met een Factor-sausje, want in onze wereld is er geen plek voor saai.

Vragen, opmerkingen… Let us know!

80.12 – Global & Local, met Wessel Voets

In deze aflevering gaat Jeroen in gesprek met Wessel Voets. Wessel en Factor gaan way back. Ooit was hij stagiair bij ons. Inmiddels werkt hij als Marketing Director Netherlands bij SAP. Jeroen en Wessel duiken in een interessant topic: namelijk, de verhouding tussen global en local bij een merk. Hoe bouw je lokaal mee aan een sterk wereldwijd merk? Waar leg je verschillen in nuance om bij de cultuur van een land of regio aan te sluiten. Wanneer kies je ervoor om branding guidelines strikt te hanteren? Wessel & Jeroen: the floor is yours!

Links uit deze aflevering:
SAP website
LinkedIn Wessel Voets

80.11 – De propositie, met Marijke Dijkgraaf

Werk je in marketing dan werk je aan de positionering van merken. En daaruit komt ook de propositie voort. Die ene unieke belofte die je aan klanten doet. Bij Factor spreken we liever van een ‘sweet spot’. De positie in het brein die je als merk bij je doelgroep wil innemen. Die kun je namelijk makkelijker vertalen naar praktisch toepasbaar communicatie-advies. Van storyline tot campagne. Merkmaker Marijke van Factor Tachtig schuift aan om te vertellen over hoe zij die sweet spot vindt en er vervolgens mee aan de slag gaat.

80.10 – Tiny habits

In kleine stapjes merkwaardig gedrag veranderen. We hebben ze nu al een paar keer genoemd: de Tiny Habits. Het is een methode voor gedragsverandering van wetenschapper BJ Fogg. Zijn theorie is dat wanneer je nieuwe gewoontes wil ontwikkelen je dat in kleine stapjes moet doen zodat het patroon echt verankert kan raken in je brein. Ook jouw merk kan baat hebben bij deze methode en daar gaan we het deze aflevering over hebben!

Links uit deze aflevering:
Tiny Habits van BJ Fogg
Het boek Tiny Habits
Tiny Habits op Blinkist

80.09 – Luisteraarsvraag van Edwin – Bijsturen

In deze aflevering volop aandacht voor de luisteraarsvraag van Edwin. Zijn vraag luidt: “De launch van een merkuiting, propositie of een campagne slaat niet aan als van te voren verwacht. Hoe ga je hier als merk mee om? Ga je bijsturen op de uitwerking? Ga je bijsturen op de visie? Wat doe je?” Jeroen en Lonneke hebben daar wel ideeën over.

80.08 – MVO en brand sustainability

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (merkactivisme) is niet iets wat je zomaar als marketingspeeltje moet aanwenden en gewoon even snel in je logo stopt. Maar wat is het dan wel? Je wil ergens beginnen. Is het een kwestie van duurzaam omgaan met je merk, of jezelf inzetten en uitspreken over sustainability en het promoten? Eigenlijk schuurt het allemaal dicht tegen elkaar aan. In deze aflevering bediscussiëren Lonneke en Jeroen dit enigszins kwetsbare onderwerp.

80.07 – Kies je wel of niet voor een rebranding?

Weet je nog toen Smiths chips Lays werd en Raider Twix? Of toen de Postbank ING werd en van blauw naar oranje ging? Ook wij krijgen vaak te horen dat klanten iets fris en iets nieuws willen. Of te maken krijgen met een naamsverandering. Is een rebranding nu wel of niet verstandig en hoe pak je het aan? Waar moet je aan denken? En waarom ligt rebranding zo gevoelig bij je doelgroep? Jeroen en Lonneke praten je er doorheen!

Links uit deze aflevering:
Blog: Rebranding… noodzaak, revolutie of evolutie

80.06 – Het verschil tussen marketing en branding

Jeroen schreef er al eens een blog over: branding vs marketing. Hierin stelde hij: alle marketing is branding, maar niet alle branding is marketing. Wat is branding? Wat is marketing? En waar overlappen de twee elkaar?” In deze aflevering gaan Lonneke en Jeroen dieper op dit onderwerp in.

80.05 – Hoe maak je je customer journey merkwaardig

De grote vraag die Lonneke en Jeroen in deze aflevering gaan beantwoorden is: “Hoe zorg je dat de je die cultuur van je organisatie en je merkwaarden met elkaar verweeft zodat het elkaar versterkt?” Het antwoord zit verscholen in je customer journey.

80.04 – Bedrijfscultuur, wat doet dat voor je merk?

In deze aflevering gaan Lonneke en Jeroen het hebben over de bedrijfscultuur. Het maken van je merk is hier onlosmakelijk mee verbonden. Want, het maken van een merk is iets wat door de hele organisatie heen gedaan zou moeten worden en niet alleen op de marketingafdeling. Wat ons betreft doe je dat op basis van je drijfveren of merkwaarden. En die zitten – als het goed is – ook ingebakken in de cultuur op je werkvloer.

Links uit deze aflevering:
Blog: Merk en bedrijfscultuur: een onafscheidelijk stel

80.03 – Waar hoort je merk thuis in je organisatie?

Waar hoort merkmaken thuis in je organisatie? Wie bepaalt hoe je merk eruit ziet en klinkt? Welk archetype er bij past? De directie? Sales? Of is het het speeltje van de marketingafdeling? Daar gaan Jeroen en Lonneke het deze keer over hebben.

80.02 – Archetype

In de eerste aflevering hadden we het over het merkkompas. Deze keer gaat het over het archetype. Die James Bond-schurk? Dat is namelijk een stereotype bad guy-archetype. En James natuurlijk de held. Ook je merk heeft eigenschappen die bij een archetype passen en die zijn belangrijk om je merk karakter te geven. En, ons Jeroen gaat daar over vertellen. 

80.01 – Merkkompas

Je merk. Waar begin je? Wat is het? Hoe kun je het vaststellen? In deze eerste aflevering gaat Lonneke samen met collega Jeroen op zoek naar het verhaal achter merkmaken. Ze bespreken de essentie van het merk maken. Waar de beep begin je? Bij je merk zelf natuurlijk.

Abonneer en luister via je favoriete podcast app

Wil jij ook gaan podcasten? We helpen je graag (040 7470161)

Menu