Drijfveren merk - Nike

Welke menselijke drijfveren maken jouw merk?

Categorie: ,

Geschatte leestijd: 2 min. en 36 sec.

augustus 2017 - 

Adidas of Nike? Het is een vraag die ik mezelf – als fervent sneakerfan – regelmatig stel. Negen van de tien keer kom ik toch bij Nike uit. Waar ligt dat aan? Zijn de ontwerpen van Nike elke keer nèt wat beter, zitten Adidasjes minder lekker, of heeft het met mijn onderbewuste merkbeleving te maken? Spoiler: vooral dat laatste.

Merkvoorkeur


Vaak is de voorkeur voor een bepaald merk onverklaarbaar. Want laten we eerlijk zijn: sommige merken ‘voelen’ gewoon goed. Dat noemen we merkvoorkeur. We kunnen zelf vaak niet onder woorden brengen waar die voorkeur op gebaseerd is, zoals ik dat heb met Nike ten opzichte van Adidas. Echter, wat blijkt? Ten grondslag aan merkvoorkeur ligt de mate waarin we een merk als aantrekkelijk beschouwen. En dat heeft vervolgens weer alles te maken met de mate waarop het merk aansluit op onze universele drijfveren.

Waarom? Menselijke drijfveren!

Raar, maar waar: lijken al die verschillende individuen op deze wereld tóch nog één en dezelfde taal te spreken. Want wist je dat onze drijfveren en diepste verlangens te vangen zijn in slechts 24 fundamentele basisbehoeften? Vierentwintig drijfveren. Stuk voor stuk gebaseerd op een positief gevoel, zoals nieuwsgierigheid, creativiteit, vaardigheid, verbondenheid. Als je die – als merk – weet te prikkelen, is de connectie met je doelgroep al snel een feit.

Authentiek en herkenbaar merk

Note to self: Nu niet gaan proberen om de allemansvriend te worden. Wij blijven zeggen dat ‘als je op iedereen schiet, je eigenlijk nooit raak schiet’. Dus blijven kijken naar je eigen merk. Hoe staat deze in het leven? Wat vind jij – als merk – er écht toe doen? Ofwel: welke drijfveren maken jouw merk? Pas als je die keuze helder voor ogen hebt, is het tijd om deze gericht in te zetten in je bedrijfsvoering, marketing en je communicatie. We durven wel te beloven dat het vervolgens niet alleen makkelijker gaat, maar vooral ook gepaard gaat met plezier en authenticiteit. Consequentie en consistentie zorgen er in deze voor dat je merk herkenbaar blijft voor je doelgroep. Houd de drijfveren die voor jou belangrijk zijn goed in gedachten en draag deze ook zo uit. Niet perse als statische drijfveren, maar als drijfveren die – net als wij – kunnen veranderen naar verloop van tijd. Herkenbaarheid overstijgt daarmee je logo en je klant zal je voortaan ook herkennen op basis van woorden (tone-of-voice) en daden. Mooi meegenomen: deze drijfveren kunnen ook voor je collega’s de kaders vormen voor het door jou gewenste gedrag. Mét voldoende ruimte om deze persoonlijk in te vullen. Benieuwd naar de drijfveren die jij kunt vervullen voor je klant? Als licensed friend van de 23plusone-methode zoeken we dat graag tot op de bodem voor je uit. De bewuste methode sluit namelijk naadloos aan op de merkfilosofie van Factor Tachtig: het zet je aan het denken zonder je in een hokje te dwingen.

23plusone methode - nieuwsgierig Stimuleer jij mijn nieuwsgierigheid door te komen sparren over hoe we jouw merk de juiste drijfveren kunnen aanspreken? De koffie staat klaar in Liempde! Maar – nieuwsgierig als ik ben – kom ik ook graag bij jou langs. ☎️ 📨

Wat vind jij?


Merkwaardig. Het zit zelfs in onze cookies, waarmee je akkoord gaat als je op onze website blijft. Lees hier meer over die merkwaardige privacy.