Factor Tachtig komt wel eens ergens. Een stedentrip, een paar dagen uitwaaien op het strand of voor inspiratie naar een prachtige plek ergens op de wereld. Reizen, daar worden we blij van. En de iPhone en tablet gaan altijd mee.

Aangenaam, content marketing!

Aangenaam
afbeelding

07.30 – Nieuwsbrieven, blogs en whitepapers

Op weg naar het vliegveld. In de bus nog snel even mijn mail checken. Resultaat: een grappige viral reclamespot, doorgestuurd door een collega, een aantal nieuwsbrieven met vakgerelateerde artikelen, de Cloud Computing Daily en een mailtje met een whitepaper die ik snel binnenhaal. Een aantal interessante bloggers waarop ik ben geabonneerd hebben ook een nieuwe blog geschreven. Hop, die scan ik ook nog even door. Hee, het was drie kwartier in de bus! Wat moest ik anders?

8.15 – Social media en pushberichten

Op het vliegveld check ik via Facebook in op mijn locatie. Ik ontvang binnen drie seconde een pushbericht dat er – speciaal voor mij – binnen een straal van 200 meter een superdeal wordt aangeboden; een kop koffie met een bio-bagel voor een special price. I like! Op het servetje van dit koffietentje staat grootmoeders bagelrecept beschreven. Tijdens het eten van mijn bagel check ik Twitter. Een klant kondigt aan dat er vandaag een product launch plaats vindt. Ik retweet het uiteraard meteen!

8.44 – Story Telling

In de rij voor de douane sta ik een abri te bekijken met de foto van Maya Deepak die 2 euro en 15 cent per dag verdient. Onder de foto staat dat Free A Girl (voorheen Stichting Stop Kindermisbruik) daar trots op is. Een verwarrende boodschap die me bij blijft. Dat is goed, ik ben ook trots op de paar euro die Stichting Stop Kindermisbruik voor elkaar heeft gebokst voor Maya. Een pakkend portret.

9.55 – Advertorial 

In het vliegtuig zet ik mijn smartphone op de vliegtuigstand. Ik zie de binnengehengelde whitepaper op mijn schermpje staan. Ik scroll er door heen en lees een uiteenzetting over ‘the social shopper’. De whitepaper is overduidelijk geschreven voor retailers en benadrukt erg vaak dat je bepaalde softwarepakketten van een bepaalde software-gigant nodig hebt. Ik sla maar een tijdschrift open omdat ik toch niet tot de doelgroep van deze whitepaper behoor. Ik verdiep me in een column over het liefdesleven van een vrouw van eind twintig. Ze heeft allerlei leuke dates. Oh, die heeft ze te danken aan Pepper. Het blijkt een advertorial te zijn.

12.15 – Sponsored

Aangekomen op de eindbestemming, gris ik een gratis plattegrond bij de tourist information mee. Leuk! Op de plattegrond is niet alleen de weg te vinden er staan ook allerlei gouden tips over toeristische trekpleisters op. En ik zie erg vaak een grote gele ‘M’ aangegeven in de plattegrond. Ik bekijk de voorkant van de plattegrond eens goed. Duidelijk gesponsord door McDonalds. Goed om te weten: bij elke historische bezienswaardigheid kun je om de hoek een hamburger halen.

Content Marketing is geen rocket science

Bovenstaande voorbeelden geven aan hoe je op een slimme manier jouw verhaal bij de juiste doelgroep naar binnen fietst. Het draait om een consistente en menselijke boodschap, waarbij de dienst of het product dat je aan de man wilt brengen niet centraal hoeft te staan. Het delen van ervaringen en kennis met de (potentiële) klant is de opzet.

Factor Tachtig is dan ook van mening dat Content marketing niet ingewikkeld hoeft te zijn. Wij luisteren gewoon goed naar de doelgroep. Wat wil deze doelgroep zien, horen of ervaren? Bij Content marketing staat niet de zender centraal, zoals bij traditionele marketing, maar de boodschap en de ontvanger. De middelen die daarbij passen zijn heel divers: nieuwsberichten, blogs, social media, nieuwsbrieven, video, een (digitaal) magazine of zelfs een televisieprogramma of -spotje.

Lees ook:  Aaaahh merken... Wat is het verschil tussen een A-merk, een B-Merk en uw Merk

In-house Content Creator

Bij Factor Tachtig verdiepen we ons in deze en vele andere vakgerelateerde ontwikkelingen en trends. Met een in-house content creator juichen we de voorspelling ‘Content marketing; dé trend van 2013’ natuurlijk alleen maar toe. Als uitsmijter willen wij u deze treffende uitspraak van Doug Kessler (co-founder en Creative Director Velocity) niet ontzeggen: “Traditional marketing talks at people. Content marketing talks with them.” Hear, hear!

Meer weten? Lees over gerelateerde onderwerpen op onze Inspiratie blog of neem contact met ons op!

Update februari 2014 – Wil je jouw kennis over ‘content marketing’ delen met je collega’s? Download dan onze presentatie. Voel je vrij om deze slides ook in jouw eigen presentatie op te nemen!  

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu