Als je ons een beetje volgt, dan heb je vast onze racebaan Anki Overdrive weleens voorbij zien komen. Wij noemen haar liever ‘gewoon’ Anki. Maar Anki is allesbehalve gewoon. Er zit namelijk meer achter haar dan je denkt… En daarom wil ik je juist over die racebaan wat vertellen. Ook nodig ik je uit eens goed te kijken of je onderdelen van Anki kunt meenemen in je eigen dienstverlening of productaanbod. And last but not least: Anki is ‘gewoon’ waanzinnig leuk om mee te spelen! #nevergrowup

MerkWaardig Anki Overdrive

MerkWaardig Anki Overdrive-[tag]
afbeelding

Artificial Intelligence

Anki heeft een baancapaciteit van vier auto’s. Je kunt dus spannende races rijden met drie andere collega’s. En wanneer je alleen op kantoor bent voor wat ‘overwerk’, schakel je een van de vele Artificial Intelligence tegenstanders in om je een uitdagende race te bieden. Die AI’s kiezen hun eigen auto. Praten tegen je via je smartphone. Hebben bepaalde moeilijkheidsniveaus en zeker een eigen willetje als het erop aankomt. Altijd anders, constant evoluerend.

Position aware

De auto’s weten exact van elkaar waar ze zijn en wanneer ze in elkaars buurt (en dus vuurlinie) zitten. Op het moment dat ik namelijk op mijn iPhone op “fire” druk, moet het systeem wel weten dat ik mijn collega van de baan schiet. Of de plek onthouden waar ik een brandbom heb losgelaten waar mijn collega op stuk rijdt.

Gamification

Maar dat is niet het enige dat Anki te bieden heeft. Ze verveelt geen minuut. Je houdt het rijden van rondjes leuk door bijvoorbeeld het verzamelen van badges. Hiermee kun je upgrades op je wagenpark verdienen en daarmee je collega’s slimmer af zijn. 

Maar ook extra auto’s – tegenwoordig kun je zelfs vrachtwagens aanschaffen – is een onderdeel om de gameplay actief te houden. Anki zorgt ervoor dat we telkens meer willen! Bijkomend voordeel voor Anki zelf: je raakt steeds meer engaged met het merk en haar wereldwijde platform. Hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten ambassadeurs van je merk worden en blijven?

Online gekoppeld aan offline

We hebben al eerder geproefd van iets als Siftables, waar offline gekoppeld werd aan digitaal (online). Maar Anki is in staat geweest om een offline omgeving ultiem te verrijken met een online platform. De grens tussen offline speelgoed en een online gameplatform wordt daarmee heel klein. En sensoren worden steeds goedkoper, dus ook jij kunt dit gaan toepassen op je offline producten. Toch?

Data verzamelen

Nog iets waar wij als merkmakers blij van worden, maar waar je als speler niet veel aan hebt, is dat Anki de mogelijkheid heeft om wereldwijd te zien hoe de racetracks gebruikt worden. Welke banen worden het meest gelegd, welke auto’s worden het vaakst gebruikt, wanneer wordt het meest gespeeld en hoeveel races worden er dan gereden… Anki registreert en monitort het allemaal en daagt je als actief en fervent racer constant uit. Ben jij met je offline producten al klantdata aan het verzamelen?

Social media

En alsof deze lofzang voor Anki nog niet genoeg is: naast het spelen op de racebaan heeft ze ook een briljante social media strategie. Instagram staat vol met de “mega track of the month” en de fanbase is wereldwijd aanwezig, wordt gehoord en gebruikt ter promotie van de gameplay. 

Tevens zorgt MerkWaardig Anki voor leuke quizvragen door gebruik te maken van hun data. Zoals “how many rounds did Groundshock drive last week” of “wat is de langste track die gebouwd is”. Instagram, tekst, movies, cijfers, customer care… Alles wordt omarmt. Hoe verras jij jouw fanbase keer op keer?

Kom eens spelen

Normaal gesproken zou ik je na het lezen van een blog uitnodigen voor een kop koffie, een lunch of een bezoekje aan onze beepbliotheek. Maar uiteraard nodig ik je bij deze uit om – gewapend met de Anki Overdrive App op je smartphone – onze kant op te komen voor een spannende race. Om vervolgens onder het genot van een kop koffie te kijken of – en hoe – jij onderdelen van Anki in je toekomstvisie gebruikt. Ik daag je uit om verder te kijken dan ‘gewoon’ een spelletje!

Lees ook:  AI door de ogen van een designer

Anki, and Anki Overdrive are trademarks of Anki, Inc. – image copyright Anki, Inc

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu