Blog

Met een big, hairy, audacious goal kom je in een stroomversnelling. In de ruimte tussen droom en doel kan een BHAG jouw organisatie een duidelijke visie geven. Zo weet je precies wat je volgende stap moet zijn om dichter bij je doel te komen.

De voordelen van een BHAG voor jouw merk

afbeelding

Heb je wel eens van een groots, harig en gedurfd doel gehoord? In het Engels heet dit een BHAG (een bee-hag dus), een big, hairy, audacious goal. Je kende ons natuurlijk al van die streep op de horizon, en de BHAG sluit daar perfect bij aan. Alleen mag het nu net een beetje wilder. Dit gaat ook net wat verder dan de klassieke “waar zie je jezelf over 5 jaar?”-vraag. We hebben het hier over een groots moment in de toekomst. Iets om naar toe te werken. Iets waarvan jij denkt: dit is nou waarmee ik over een aantal jaar op de voorpagina van Het Financieele Dagblad wil staan. Het idee is dat kansen en mogelijkheden in de tussentijd de overhand gaan krijgen. Je gaat zien dat de toekomst zich ontvouwt. En het gaat je directe resultaten opleveren. 

Een BHAG is dus een big, hairy, audacious goal. Audacious van gewaagde ideeën waar je een beetje van gaat blozen. Hairy van riskant en op het randje! Het gaat hier namelijk om durfal onder de dromen. Je mag jezelf eens losweken van de praktische bezwaren. Er kan tenslotte een hoop gebeuren in een paar jaar tijd. Je mag de tijd zo ver oprekken als je wil, maar pas op: je kan te ver gaan. Duik je te diep de toekomst in, dan kan het voorkomen dat je BHAG te groot en te ongrijpbaar wordt. Qua timing moet je denken aan het moment waarop de rek perfect is. In de ruimte tussen droom en doel neemt de BHAG namelijk een spannende positie in. Als een perfect opgerekt elastiek geeft het je werkdagen een scherper randje en wat extra zzzing!

Een finish line waar je u tegen zegt

De kans is groot dat veel van de succesvolle bedrijven die je kent ook met een big, hairy, audicious goal aan de slag zijn gegaan. Een goede BHAG zet mensen aan. Een goede BHAG heeft je meteen te pakken. Kort, bondig en toch vol belofte en energie. Those Vegan Cowboys werken momenteel bijvoorbeeld aan de Stainless Steel Cow, om maar eens over een uitgelezen BHAG te beginnen. Van gras naar melk, zónder de tussenkomst van een koe van vlees en bloed. Geen ingewikkelde missiestatements, geen omslachtige woordkeus; onvervalste “landing a man on the moon and returning him safely”-energie. Gaat jouw hart daar ook sneller van kloppen? Volgens bedenker van het BHAG-concept, managementgoeroe Jim Collins, is dat niet raar. Een goede BHAG mag dan namelijk gebaseerd zijn op een lange termijn-plan, maar ademt tegelijkertijd een relentless sense of urgency uit. Een onmiskenbare kracht waar je geen verdere uitleg voor nodig hebt. Een finish line van heb ik jou daar. 

Heb je een BHAG in gedachten? Zie je ‘m voor je? Proef je de champagne al? Goed! Daar wil je zijn. Je zal merken dat je er energie van krijgt. En je medewerkers gaan het ook voelen. Het is als het ware een soort katalysator voor de teamgeest. Alles komt in een stroomversnelling. 

Wil je je big, hairy, audacious goal meer richting geven? Of je MerkWaardige drijfveren bepalen op basis van je BHAG? Bel ons, mail ons, wandel met ons! We willen je graag helpen. 💪

Lees ook:  Merk en bedrijfscultuur: een onafscheidelijk stel

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu