Blog

Het verschil tussen branding en marketing? Dat is er zeker. Overlap is er ook. Toch is niet iedereen zich daar van bewust. Vaak krijgen we vragen als: ‘We willen wat aan branding doen, zetten jullie een leuke LinkedIn-campagne op…?’. Tijd voor een blog dus. Dan is het voor eens en altijd duidelijk. 😉 Want alle marketing is branding, maar niet alle branding is marketing.

Branding vs marketing

branding vs marketing
Branding – waarom
Waarom doe je als bedrijf en merk de dingen die je doet? Daar liggen drijfveren aan ten grondslag. Die bepalen dat waarom. Tijd dus om die drijfveren te achterhalen!
Marketing – hoe
Hoe zet je jezelf in de markt, hoe bepaal je waar je moet zijn met je producten, wat ze mogen kosten en wat er in de campagnes komt? Hier neem je ‘het waarom’ als uitgangspunt.
Branding – lange termijn
Het laden van je merk doe je vooral voor de lange termijn. Een sterk merk moet historie opbouwen om veranderingen in de markt op te vangen en een duurzame positie in het brein van je doelgroep innemen.
Marketing – korte termijn
Marketing zet je in om op (relatief) korte termijn commerciële doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan verkoop, retentie, naamsbekendheid, leadgeneratie en meer.
Branding = loyaliteit
Met het laden van je merk wil je zorgen dat je in het onbewuste brein van je klanten komt te zitten zodat ze keer op keer zonder twijfel kiezen voor jou. Deze merkentrouw zorgt er ook voor dat je een ‘foutje’ kunt veroorloven.
Marketing = actie
Met marketing haal je klanten over. Dat doe je weer door te snappen wat klanten willen en door je dienst of product te laten aansluiten bij behoeften en gedrag. Het gaat om het bieden van de juiste prijs en voorwaarden om klanten te laten kopen en over cross-sell of up-sell.
Branding legt waarden vast
In branding ligt het onderscheidende vermogen van je merk. Deze waarden dragen bij aan de mogelijkheid om een ‘premium’-prijs te vragen voor je producten en diensten omdat mensen graag bij jouw merk willen horen.
Marketing gebruikt die waarden
Merkwaarden kun je niet eenmalig toekennen, je moet ze blijven laden. Marketing is daarvoor het meest geschikt. Maar met marketing alleen ben je er niet. In elke afdeling van de organisatie moeten deze merkwaarden geleefd worden. Dan bouw je een sterk merk.

(download hoge resolutie .pdf ) Creative Commons-Licentie

Branding ≠ marketing

Vaak wordt gedacht dat het laden van je merk alleen een taak is van de marketingafdeling, zoals je links in bovenstaande afbeelding kan zien. Niets is minder waar. Een sterk merk bouw je met de hele organisatie, zoals je rechts in deze afbeelding ziet.

Hoe het bouwen van een merk en laden van merkwaarden zich uit? Denk aan de manier waarop je HR-afdeling sollicitatiegesprekken voert, hoe finance de facturen verzendt, hoe de logistiek manager zijn ploeg aanstuurt, hoe de receptie de telefoon aanneemt. Heb je geen idee hoe je dit soort acties merkwaardig kan maken? Het antwoord zit in je merkkompas. Daarnaast is het belangrijkste advies: Blijf dicht bij jezelf (of je merk in dit geval).

Marketing goeroe Seth Godin geeft een mooi voorbeeld dat we je niet willen onthouden. We hebben dat vrij vertaald naar een Nederlands voorbeeld (hier vind je zijn versie). “Als Lego een hotelketen zou oprichten, kunnen we best een inschatting maken hoe dat eruit zou zien. Maar als Van der Valk speelgoed zou gaan produceren hebben we geen idee.” Spijker op zijn kop!

Brandende vragen?

Alle marketing is branding, maar niet alle branding is marketing. Zijn de scheidslijnen tussen marketing en branding binnen jouw organisatie helder? Bij Factor Tachtig houden we ons graag bezig met deze vraagstukken. Ons merkmakers-hart gaat sneller kloppen wanneer we naast strategie plaats mogen nemen en samen het merkkompas op toepasbare wijze mogen vormgeven.

Heb je brandende vragen over branding en/of marketing? Neem eens contact op met Jeroen.

Lees ook:  Een merkwaardig kantoor

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

Menu