negen-principes-ter-inspiratie-voor-innovatie

Negen principes: Ter inspiratie voor innovatie

Categorie:

Geschatte leestijd: 3 min. en 42 sec.

februari 2015 - 

Tijdens een van onze “jaarlijkse” inspiratiereizen naar SXSW – see ya soon, Austin! – stuitten wij op ‘The Principles’ van Joi Ito. Een visie die haast naadloos aansluit bij ons eigen merk: Factor Tachtig. Zweverig? Nee! Abstract? Misschien…

Onderhevig aan continue verandering moet je als merk het hoofd boven water zien te houden. Uitgerust met een uitgesproken mening stelde Joi Ito – succesvol Amerikaans/Japanse internetondernemer en hoofd MediaLab van MIT – daarvoor negen principes op. Ito deelt daar mee zijn visie op de rol van het internet in onze samenleving. Voor ons als merkmakers – en velen met ons – vormen deze negen, elkaar versterkende, principes, een grote bron aan inspiratie. Waaruit ook jij en je merk inspiratie kunnen putten. We nemen je mee door de highlights:

Verandering als enige constante factor.

Veranderingen. Ze komen in een sneltreinvaart op jou en je merk af en voor je het weet flitsen ze aan je voorbij. Als merk win je aan kracht door wendbaar met veranderingen en de onvermijdelijke bijbehorende tegenslag om te gaan. Onthoud: elk persoon – en elk merk – heeft zo zijn ups en downs. We zijn nu vaak geneigd de reputatie van ons merk te zien als een zeepbel, die uiteen spat zodra we een ‘misstap’ begaan. Draai het om en benader een onverwachte tegenslag als dé kans om jouw reputatie te versterken. In elke tegenslag ligt een kans om de sympathie van je klant te winnen. #resilienceoverstrength.

De sympathie van je klant is belangrijk voor je merk en heeft tijd nodig om te groeien. Bekijk je merk als een systeem dat uit verschillende onderdelen bestaat. Alle onderdelen die je aanpakt -waaronder de kleine, dagelijkse werkzaamheden – leveren stap voor stap een bijdrage aan de reputatie van je merk. Van een zichtbare uiting als je bedrijfspand of website tot hoe de helpdesk reageert op een vraag of de factuur wordt opgesteld. Dat bewustzijn verliezen we nog wel eens uit het oog, terwijl al die details wel degelijk onze aandacht verdienen.
Een veranderde wereld betekent tegelijkertijd dat je vertrouwde routine wegvalt. Je via een vaste route richten op een vast eindpunt is passé. Zet koers in de juiste richting, gewapend met een kompas en je rugzak aan ervaring en kennis. Natuurlijk, het is goed een doel voor ogen te hebben, maar de weg erheen vraagt om de nodige flexibiliteit. #compassovermaps

Innoveren: blijven bewegen om in vorm te blijven.

De continue stroom aan veranderingen kan wellicht aanvoelen als metershoge golven die je overspoelen. Niemand heeft mídden in de golven nog het complete overzicht. Maar bekijk diezelfde golf eens door de ogen van een surfer en innovatie als het surfboard. Gebruik het surfboard als houvast, houdt je hoofd boven water en bedwing er – met het juiste evenwicht – zelfs de golven mee…

Innovatie komt met bepaalde eisen. Blijf investeren. Onderhoud je surfboard. Blijf die rugzak met kennis en ervaring vullen. Ito stelt daarbij dat het waardevoller is om zelfstandig te leren, midden in de golven, dan te luisteren naar een opleider vanaf de kant. #learningovereducation

Het is vast niet de eerste keer dat je dat hoort. Maar til het eens naar hoe je omgaat met je klant: hanteer je daar een ‘pull’ of ‘push’ methode? Ook je klant heeft de behoefte om zelf te leren, zelf te ervaren en zelf keuzes te kunnen maken. De kunst is daarom om je klant naar je toe te trekken. Ben relevant, inspireer, werk samen, win die sympathie. Er zijn veel manieren te verzinnen om de klant op een positieve wijze te stimuleren. #pulloverpush

Grenzen verkennen, verleggen en er vervolgens overheen stappen.

Met elke verandering die voor onze voeten valt en elke les die we leren, leveren we een bijdrage aan ons merk. Zoals jij en ik moet elk merk door zijn puberteit heen (”but remember, never grow up”). Dat betekent randjes opzoeken en risico’s durven nemen. Als merk vorm je pas een ware inspiratiebron als je ook eens de stoute schoenen durft aan te trekken en daarmee – verantwoord – buiten de lijntjes kleurt. #disobedianceovercompliance

Een gids nodig?

Succes bereiken en behouden is een constante zoektocht voor zowel mens als merk. Als merk kun je het je niet veroorloven om stil te staan. Ook toe aan beweging? Wij delen graag onze kennis en ervaring en kunnen je begeleiden in de omgang met verandering en innovatie. Bel ons eens voor een kennismaking op 0411 63 10 84.

Hoe vertaal jij de 9 principes van Joi voor jouw organisatie?

Wat vind jij?


Merkwaardig. Het zit zelfs in onze cookies, waarmee je akkoord gaat als je op onze website blijft. Lees hier meer over die merkwaardige privacy.