Blog

Een strak gekaderde huisstijl, matching kleurpalet en passende typografie. Kortom, een stijl die staat als een huis. Online én offline. Een visueel kader voor de gewenste uitstraling van je merk. Eén blik zegt genoeg; dit ben jij! Of eigenlijk; dit is jouw merk.

Sterke merken hebben een sterke beeldtaal

afbeelding

Het vastleggen van je beeldtaal zou wat ons betreft vaker een standaard onderdeel mogen zijn van dat visuele kader. Wist je bijvoorbeeld dat er maar liefst 2,3x zoveel engagement is bij een update op Facebook waarbij een (passend) beeld wordt gebruikt? En dat informatie beter blijft hangen als er een beeld bij geplaatst wordt? Ga eens na, hoe vaak klik jij verder als een bericht enkel tekst bevat?

Zo’n beeld moet uiteraard wel passen bij wat je wilt vertellen én uitstralen. Of dat nu een foto of een illustratie is. Er zijn huisstijlen waarbij al het beeldmateriaal ondervangen wordt door op maat gesneden illustraties – waar ik persoonlijk heel blij van word 🙂 – maar dit is meer uitzondering dan regel. Veelal wordt gebruik gemaakt van fotografie. Hierbij rest de vraag: hoe kies je de best passende beelden voor je bedrijf?

Een visie voor je beelden

Je stelt een tone of voice voor je merk op, dus waarom leg je geen beeldtaal vast? Dit biedt een kader voor het vinden of maken van passende visuals. Door duidelijk op te schrijven én aan te blijven scherpen waar jouw beeldmateriaal aan moet voldoen, zullen je beelden eenheid uitstralen. Zo ga jij op zoek naar de beeldtaal die bij jouw merk past én een uniek karakter heeft.

Met één beeld ben je er natuurlijk (nog) niet. Er zijn doorgaans verschillende soorten beelden nodig, voor uiteenlopende uitingen. Op Instagram lezers bereiken die je naar je blog wilt trekken, vereist een ander beeld dan de foto’s die uitleg geven bij je blog. Ook op een flyer of website zijn er vaak andere – en aanvullende – beelden nodig. Belangrijk zijn daarbij concrete visuals die herkenbaar zijn voor de doelgroep. Visuals waarbij letterlijk jouw product of dienst in beeld te zien is. Maar ook sfeerbeelden hebben hun waarde. Daarbij gaat het meer om het laden van het gewenste gevoel. Dit kun je realiseren door de omgeving te fotograferen waarin jouw product te vinden is: het behaalde resultaat, die tevreden eindgebruiker, of juist een meer abstracte visual. Wat ga je als merk kiezen? In deze tegenstrijdige keuzes kun je eenheid creëren. Hoe? Door een visie voor je beelden te bepalen.

Kijk naar wat er inhoudelijk bij je merk en visueel bij je huisstijl past. Welk archetype ben je? Wat is de ‘fit’ met je merkkompas? Wie is je doelgroep? En niet onbelangrijk: wat wil je als merk uitstralen?  De kernwoorden van die visie, kunnen dienen als eerste zoektermen voor passende stockfotografie of – helemaal mooi – om die ene talentvolle fotograaf te briefen. Of illustrator, mocht dat beter passen bij je wensen.

Mensen in beeld: maar kies niet voor Ariane

Als je de menselijke kant van je bedrijf laat zien, laat je zien dat je een benaderbaar merk bent. Slim om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt ervoor kiezen om altijd ‘iets’ menselijks te willen laten zien. Dit kan een volledig persoon zijn, maar dat hoeft niet. Met een suggestie van een mens , bijvoorbeeld door een voet of hand te laten zien, kan vaak hetzelfde gevoel overgebracht worden. Bedenk goed: moeten de mensen recht in de camera kijken? Of juist druk bezig zijn? En kijken ze serieus? Of mogen ze ook lachen? De belangrijkste tip hierbij is: gebruik ‘echte’ mensen en niet teveel Amerikaanse-tandpasta-modellen. Dat is iets waar ik persoonlijk kromme tenen van krijg 🤓. Nog een belangrijke tip: kijk even of het model al niet te vaak voorkomt. Bijvoorbeeld bij de concurrentie of juist in een heel andere context.

‘Echte’ mensen, benaderbaar
Niet ‘echt’, niet benaderbaar
Suggestie van mensen

Zo komt model ‘Ariane’ overal – maar dan ook echt overal – voor. Ze staat op de cover van het Nederlandse tijdschrift ‘Quest’, maar ook op een advertentie voor vliegmaatschappij Emirates. Er is zelfs een Facebookpagina gewijd aan haar verschijning. De reden van haar succes is waarschijnlijk haar professionele aanpak: Ariane poseert op veel verschillende manieren, om een zo gevarieerd mogelijk aanbod van foto’s te kunnen bieden. Ook heeft ze geluk met haar uitstraling: haar kenmerken maken haar zowel aantrekkelijk op de Aziatische als op de Westerse markt. Ondanks haar grote succes, is het qua originaliteit van je uiting dus beter om te kiezen voor een ander model.

Stockfotomodel Ariana komt overal voor

Een goed alternatief voor dit stockmodel, is natuurlijk het fotograferen van je eigen medewerkers of klanten (in actie!). Voor bezoekers van je website biedt dit een unieke inkijk in de werkwijze van je merk én het zorgt voor herkenning. Het struikelpunt hierbij is dat de fotografie net zo up-to-date moet zijn als je laatste blog. Als medewerkers uit dienst gaan of een andere rol krijgen, klopt het beeld dat je schetst op je website niet meer. Als bedrijf moet je hier rekening mee houden en bedenken of de meerwaarde van deze manier van fotograferen de flexibiliteit compenseert.

Uiteraard heeft de locatie waar de foto’s gemaakt worden invloed op de sfeer van de foto’s. Als de foto’s binnen in het bedrijfspand gemaakt worden, zal het gevoel van herkenning versterkt worden. Mensen van buitenaf krijgen zo een echte sneak-peak van hoe het er bij jouw bedrijf aan toe gaat. Toch kan het een goede optie zijn om (ook) foto’s te laten maken in een fotostudio. Hier staat professioneel licht en de achtergrond is altijd hetzelfde. Dit zorgt voor rust in je foto’s. De sfeer zal echter anders zijn. Fotograferen in een studio is ideaal als er (veel) schommelingen in het team te verwachten zijn. Even de fotostudio induiken voor een nieuwe foto is gemakkelijker dan het hele kantoor weer ‘fotograaf-proof’ maken. Een serieuze afweging dus!

Product in beeld: kies je voor sfeer of praktisch?

Voor het fotograferen van producten gelden in principe dezelfde regels als voor het fotograferen van mensen. Gaat het om sfeerbeelden of om pure productfoto’s? Als het om sfeerbeelden gaat, is de achtergrond erg van belang. Er kan gespeeld worden met perspectief en kadrering (zie verderop) en met scherpte/diepte effecten. Als het gaat om pure productfoto’s, is het van belang dat de foto’s gemaakt worden in een (mobiele) fotostudio. Dit garandeert de continuïteit van de foto’s. Het licht zal er altijd hetzelfde uitzien, de achtergrond is altijd rustig en je product zal zo het best tot zijn recht komen. Op deze manier fotograferen heeft ook de voorkeur als het product ‘vrijstaand’ gemaakt moet worden door een designer, voor in een brochure of voor op je website. Zo kan de achtergrond van de foto gemakkelijk ‘weggeknipt’ worden, waardoor het product op flexibele achtergronden geplaatst kan worden. Dit scheelt veel tijd. En ja, hierbij spreek ik uit ervaring 😉.

Lees ook:  Een leesbaar verhaal met de juiste typografie

Sfeer in beeld: dat wisselt lekker af

Vaak is het niet genoeg om alleen mensbeelden en productfoto’s in je beeldcollectie te hebben. Andere beelden moeten de sfeer van je merk aanvullen. Door goed te kijken naar wat past bij je beeldtaal, kunnen beelden uit onder meer de natuur of architectuur een goede aanvulling zijn. Abstracte beelden zorgen vaak voor afwisseling, net als foto’s van een passende locatie.

Kleurgebruik: het is de toon die de muziek maakt

Kies je foto’s in kleur of zwart/wit?. Met kleurgebruik kun je een subtiel gevoel meegeven aan je foto. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een warm, gelig pallet van kleuren, maar ook van een koel en zakelijke variant (zie het verschil op de foto hieronder). Door een keuze te maken welk kleurpallet bij de identiteit van je merk past, ontstaat er eenheid en herkenbaarheid in je beelden. 

Een meer zakelijk vs. een warmer, menselijker kleurgebruik

Uitsnede, close-ups en kadrering

Moeten producten of mensen altijd volledig in beeld zijn? Of mogen ze er ook gedeeltelijk opstaan? Een belangrijke afweging. Als je met speelse kadrering werkt, maak je beelden interessanter. Door de omgeving te vervagen en het onderwerp scherp te laten, ontstaat er een focus op hetgeen dat jij belangrijk vindt. De belangrijkste vraag is hierbij weer: wat past het best bij jouw merk?

Uitsnede en close-up

Perspectief

Door te experimenteren met verschillende standpunten op een foto, creëer je verschillende sferen. Door te fotograferen op ooghoogte ontstaat er een intiem beeld zonder afstand. Dit maakt je merk benaderbaar. Het tegenovergestelde doe je door van onderaf een foto te maken (kikkerperspectief). Dit maakt het onderwerp groot en indrukwekkend. Door van bovenaf te fotograferen (vogelperspectief) maak je het onderwerp plat en gaat het op in de omgeving. Kijk hierbij wat het best past binnen je beeldtaal en bij de gekozen uiting.

Kikkerperspectief | Perspectief op ooghoogte | Vogelperspectief

Volg je gevoel 

Een cliché, maar wel waar: één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Er is daarom niets belangrijkers dan dat je zelf blij wordt van de gekozen beelden én dat je jezelf en je merk erin herkent. Is dat het geval? Dan heb je de juiste beelden gevonden!

Fotografie: to stock or not to stock?

Cultuurbeelden en clichés kunnen ervoor zorgen dat mensen zich gaan ergeren aan je uitingen. Dat zou zonde zijn van je mooie huisstijl en website, of nog dramatischer: voor je conversie. Let daarom goed op verschillende normen en waarden die bij verschillende culturen horen. Bedenk vooraf bij elke foto die je plaatst: hoe kijken verschillende culturen naar deze foto? Kan deze foto verkeerd geïnterpreteerd worden? Kan het irritaties opwekken? Nee? Go! 

Beelden die in onze omgeving nogal eens irritaties oproepen zijn ‘standaard’ stockfoto’s. Mensen op deze foto’s zien er vaak erg ‘Amerikaans’ uit: strak in ’t pak of juist met veel te witte kleding. En je herkent vast ook wel die veel te grote smiles, die zelfs gepubliceerd worden op plekken waar niets te lachen valt. Dit zijn foto’s waar niemand zich hier in Nederland mee kan identificeren. Elke emotie gaat verloren. Mensen krijgen er zelfs een negatief gevoel bij omdat ze zichzelf er niet in kunnen herkennen en het veel te ‘nep’ voelt. Bij gebruik van dit soort beelden gaat de gehele look-en-feel van je merk verloren.

Uiteraard is niet elke stockfoto van deze soort. Er is een enorm aanbod van goede beelden te vinden. De betere stockfoto-bibliotheken zijn niet gratis. Er zijn grote spelers op de markt als ‘iStock’ en ‘Shutterstock’ die hun foto’s aanbieden tegen aantrekkelijke tarieven. Omdat zij een grote bibliotheek hebben van foto’s met goede zoekfuncties, is het vinden van foto’s hier relatief gemakkelijk. Echter blijft het vaak lastig om hét perfecte beeld snel te vinden. Op gratis websites als ‘Freepik’ en ‘Unsplash’ zijn ook prima foto’s te vinden. Helaas is het aanbod hier wel een stuk beperkter en ook de zoekfuncties werken minder fijn. Een gratis foto is daarom niet altijd goedkoper, omdat de zoektijd vaak langer is.

Eenheid in je stockbeelden

Omdat je op de verschillende websites door verschillende fotobibliotheken struint op zoek naar de juiste foto’s – uiteraard aan de hand van de zoekwoorden die zijn opgesteld in je beeldtaal – kom je vaak bij verschillende fotografen uit verschillende landen terecht. Het is hierbij dan ook heel belangrijk om erop te letten dat deze gevonden foto’s goed bij elkaar aansluiten. Het moet immers wel als één geheel tonen. Dit klinkt makkelijker dan het is. Het kost vaak veel tijd om een mooie beeldenreeks bij elkaar te zoeken.

Wanneer heeft stockfotografie de voorkeur?

Zeker als er weinig tijd en/of budget is, heeft stockfotografie de voorkeur. Ook als er veel beelden in één keer nodig zijn, werkt dit doorgaans het snelst. Stockfotografie kan helpen om met een paar beelden een goede sfeer neer te zetten. Houd hierbij wel de bovengenoemde zaken in het oog. En vergeet niet dat het vinden van de juiste stockfoto(’s) veel tijd in beslag kan nemen.

Wanneer heeft gepersonaliseerde fotografie de voorkeur?

De belangrijkste afweging: is er budget en tijd voor maatwerk? Zo ja, dan raden we al snel eigen foto’s van een goede fotograaf aan. De fotograaf kan ‘echte’ foto’s maken van ‘echte’ mensen en ‘echte’ producten in de daadwerkelijke omgeving. Ze proeven de sfeer op kantoor en kunnen deze vangen in beelden. Klanten kunnen op deze manier je kantoor en de medewerkers leren kennen, de sfeer van het merk herkennen én zich ermee identificeren. Je hebt zelf invloed op wat er gefotografeerd moet worden. Hierdoor kun je goed bepalen welk aspect de bezoeker van je website te zien krijgt. Tip: vergeet deze foto’s niet van tijd tot tijd aan te vullen, zodat het beeld up-to-date blijft! 📷

3. 2. 1. En smile! 📸 Huisfotograaf Robert in actie 😊

Welke beeldtaal past bij jouw merk?

Als er een nieuwe huisstijl ontworpen wordt, denken wij vaak meteen al mee over de beeldtaal die het best past bij je merk. Door dit op te nemen in het ontwerptraject, ontstaat er een stevige basis voor je merk waarbij design, tekst en beeld elkaar versterken. Maar ook als er al een beeldtaal bestaat, zoeken wij graag mee naar nieuwe en passende beelden. Wij doen er alles aan om jouw verhaal nóg beter over te brengen!

Wil jij graag passende beelden bij je blog, social media of website? Onze designspecialisten denken en zoeken graag met je mee! 💡

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Maureen

    Menu