Met je partner bespreken wat jullie vanavond gaan eten, je vrienden vertellen hoe laat je aankomt of je collega dat je opdracht in z’n mailbox zit? Net als 11,9 miljoen andere Nederlanders is communiceren via WhatsApp voor jou de normaalste zaak van de wereld. In 2019 is de app met 9,1 miljoen individuele Nederlandse gebruikers per dag het populairste sociale medium van ons land. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom. Door haar veelzijdigheid is WhatsApp voor marketeers en communicatieprofessionals een interessant platform. In dit blog bespreek ik hoe de app tot op heden creatief wordt ingezet en hoe je daar in de marketing en communicatie je voordeel mee doet.

Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie

Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag] 1|Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag]|Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag] 2|Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag] 3|Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag] 4
afbeelding

WhatsApp: waarvoor het is bedoeld

Jan de Hoop van het RTL Nieuws praat je dagelijks bij aan de hand van een voicemessage. Metro Nieuws stuurt het opvallendste nieuws van de dag in drie berichten en wie zich aanmeldt voor apps van actualiteitenprogramma Nieuwsuur, krijgt te zien welk onderwerp door de redactie wordt getipt. Ook benut Nieuwsuur WhatsApp om bijzondere reportages of studiogesprekken extra onder de aandacht te brengen.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe nieuwsorganisaties slim gebruik maken van de Nederlandse voorliefde voor de applicatie. Doordat ze het laatste nieuws snel kunnen verspreiden, hoeven consumenten amper moeite te doen om op de hoogte te blijven. Een nieuwsapp downloaden? Niet nodig. Je meldt je gewoon aan via WhatsApp en krijgt het nieuws in het heetst van de strijd. Daarmee spelen nieuwsdiensten in op de snelheid waarmee veel generaties hun nieuws willen vergaren. #FOMO

WhatsApp: hoe het nog meer kan

Ook grote organisaties als KLM, Booking.com en Uber hebben de handigheid van WhatsApp ontdekt. Zij gebruiken de app vooral voor servicegerichte doeleinden. Daarvoor lanceerde moederbedrijf Facebook het speciale WhatsApp Business. Met deze zakelijke versie stellen bedrijven automatische antwoorden in en komen consumenten snel en makkelijk aan informatie. Ook is het voor bedrijven mogelijk om statistieken van verzonden berichten te bekijken. Denk aan hoeveel berichten daadwerkelijk zijn afgeleverd en gelezen.

“In januari ging een ware 16+ WhatsApp thriller van start”

De NS zette de app tot nu toe het origineelst in. In januari ging een ware 16+ WhatsApp thriller van start. Door zich aan te melden voor ‘Ontspoord’ kregen 500 reizigers de kans om een week lang het verhaal te volgen van het fictieve personage Sarah. Het aantal volgers breidde zich al snel uit naar 2.000, vanwege de enorme nieuwsgierigheid onder het Nederlandse publiek. Een maximum, want de makers van WhatsApp staan niet toe dat er naar meer mensen tegelijk wordt geappt. De thriller werd geschreven door scenarioschrijver Melle Runderkamp, onder andere bekend van televisieserie Het Schnitzelparadijs.

Whatsapp: to do in 2019

Gelukt om deel uit te maken van de selecte groep? Dan stuurde de NS één week lang ongeveer 200 tekst-, foto- en videoberichten via WhatsApp. In de thriller kijk je mee met het verhaal van hoofdrolspeelster Sarah. Ze is een ict developer bij het ­Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op een werkborrel ziet ze iets wat ze niet mag zien. Daardoor moet ze noodgedwongen haar onschuld zien te bewijzen. Volgens de NS is de thriller een proef, vooral gericht om te kijken hoe het wordt ervaren en om invulling te geven aan reistijd.

Je begrijpt dat ik als content creator fan ben van de manier waarop de NS de functionaliteiten van WhatsApp optimaal benut. Want, een origineel verhaal vertellen en tegelijkertijd je merk positief in de markt zetten: wie wil dat nou niet? Het lijkt me dan ook een uitstekend moment om de handen uit de mouwen te steken, onze vindingrijkheid te bundelen en de app in te zetten op manieren van morgen. #awareness

Hoe zou jij WhatsApp creatief in willen zetten voor marketing? Zullen we erover appen? 😉

Hoe je WhatsApp slim toepast in je marketingstrategie-[tag] 4
Verplichte logovermelding

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu