Het is een van de eerste vragen die ik stel aan mijn klanten. ‘Wie wil je bereiken’? Het antwoord: steevast een bedrijfsnaam. Of, ze noemen de ‘decision makers’ als doelgroep, of de mannen en vrouwen op C-level-niveau of een bepaalde afdeling. Heel af en toe komt er een buyer persona voorbij als doelgroep. Maar zelden gaat het over een persoon, zoals “Carla van Wateringen”. En dat is best een beetje gek. Toch?

Wie help jij op weg met contentmarketing?

Jeroen van IJzendoorn
afbeelding

‘Mensen maken het bedrijf’

Waarom ik dat gek vind? Organisaties, bedrijven of merken bestaan uit mensen. En zij bepalen wat er binnen een organisatie gebeurt. Zij maken het beleid, voeren het uit, bepalen de key performance indicators of vinken ze af. Alle mensen binnen een bedrijf werken aan het gezamenlijke doel van de organisatie. Dat doen ze vanuit oprechte passie of juist vanuit prestatiedrang. Ongeacht de drijfveren waar medewerkers ’s ochtends voor uit bed komen: in een bedrijf heb je altijd te maken met mensen en emoties. Niet met die decision making unit, ‘C-level’ of met de afdeling finance.

Wil je weten op wie je jouw contentmarketing-campagne moet richten? En hoe je die het beste inricht qua content? Bekijk het dan zo: jouw product of dienst helpt iemand verder. Niet de DMU, niet de afdeling finance, maar de mens daarachter. En het mes snijdt aan twee kanten: je helpt het bedrijf op weg, maar óók de persoon die verantwoordelijk is voor een bepaald bedrijfsonderdeel of – taak.

Wanneer jouw dienst of product de mens achter de DMU in staat stelt om beter werk af te leveren, kan dat zomaar een promotie opleveren voor die persoon. Of dikke winst. Denk dus niet alleen na hoe je jouw product of dienst kunt slijten aan bijvoorbeeld de logistieke afdeling van bedrijf X. Ga ook eens concreet na hoe Carla haar werk beter kan doen dankzij jouw oplossing.

Vergeet B2B of B2C: ga voor human-to-human

Waar het wat mij betreft om draait, is dat je als persoon een andere persoon helpt. Of je nu actief bent in B2B of B2C: ga eens voor die ‘human-to-human’-aanpak. Een insteek waar niet alleen jouw klant, maar waar jij op je beurt, wetenschappelijk onderbouwd, ook ontzettend blij van wordt.

Waarom iedereen blij wordt van human-to-human? Omdat elk mens zich beter voelt als hij een ander helpt. Of dat nu dat omaatje is dat je een druk kruispunt over helpt, of Carla die met jouw oplossing haar doel beter en sneller kan bereiken.

En, er is nog een extraatje. Het voelt niet alleen goed om anderen te helpen, je helpt jezelf ook nog eens op weg. Want als Carla blij is, draagt dat enorm bij aan jouw gunfactor. En dat is nog steeds goud waard. Want hoe je het ook wendt of keert: wanneer het aankomt op marketing, hebben we altijd te maken met mensen en emoties.

Wat doet contentmarketing voor een carrière…

Het wordt een beetje een verhaal à la de film Inception, maar wanneer je als marketingprofessional jouw klant helpt om zijn klant te helpen, help je jezelf in principe dus ook (volg je het nog?). Kortom: met de content die je maakt, help je anderen ook op weg. Een video die ervoor zorgt dat Carla’s klanten enthousiast worden van haar oplossing? Dat blog waarin Carla haar visie deelt of dat ene whitepaper waardoor haar klanten precies weten wat ze kunnen verwachten? Al die informatie helpt haar verder met het bereiken van KPI’s.

Slaat de content die je creëert voor Carla aan? Gefeliciteerd, dan heb jij jezelf als marketingprof ook vooruit geholpen, want Carla is uiteraard fan geworden! Dat vooruit helpen, dát moet jouw motivatie zijn om content te creëren en Carla’s motivatie om die content te delen. Die gunfactor komt uiteindelijk vanzelf. Jij blij, Carla blij, zij blij!

Kortom, stel jezelf als marketingprofessional, copywriter, videomaker of marketeer de eerstvolgende keer de vraag (en stel die vraag ook zo aan jouw klant):
“Voor wie doe ik het nou en hoe kan ik hem of haar helpen?’”

Heb ik je op mijn beurt hiermee verder geholpen? Ben jij mijn “Carla van Wateringen”? Of heb je hulp nodig bij het bepalen voor wie jij het doet? Geef me een belletje op 040 7470161. Ik help je graag 😉

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu